پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۵۱۸۳۵
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱
مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت: بودجه پیشنهادی آموزش و پرورش با رشد نسبتاً مناسب برای سال 96، مبلغ 45 هزار میلیارد تومان بود که با آن بسیاری از مشکلات این وزارتخانه رفع می‌شد.
شعار سال: منصور مجاوری مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش جزو اولین دستگاه‌های اجرایی در کشور است که امکانات نرم‌افزاری و برنامه‌های نیروی انسانی و دانش‌آموزی و سیستم پرسنلی حقوق و دستمزد از اوایل دهه 70 در آن مستقر شده است؛ به عبارت دیگر زیرساخت‌ها و بستر آماده‌سازی در خصوص منابع مورد نیاز در آموزش و پرورش را داریم و بر همین اساس، در فاز اول که محاسبه حقوق و مزایای کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی و حق‌التدریس آزاد است، امکان محاسبه و ارائه دقیق اعداد و ارقام وجود دارد.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش همه ساله در شهریورماه که بخشنامه بودجه سالیانه از طریق ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ می‌شود، طی یک فرایند مستمر و همه ساله، به تشکیل کارگروه‌هایی تخصصی اقدام می‌کند.

مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: آموزش و پرورش از بخش‌ها و معاونت‌هایی تشکیل شده است که هر کدام از این بخش‌ها بنا بر مأموریت‌هایی که دارند دارای شرح وظایف و اقدامات اجرایی خاصی هستند و ضرورت دارد که با جزئیات تمام اطلاعات و برنامه‌هایشان را بر اساس سنجه‌ها، شاخص‌ها و معیارهای دقیقی بگیریم و محاسبه کنیم که به چه میزان بودجه نیاز داریم.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش از سال‌های دور وارد بودجه‌ریزی عملیاتی و عملکردی شده است؛ هر چند که هنوز بودجه قیمت تمام شده یا عملکردی در دستگاه بزرگ دولت شروع نشده است، گفت: وزارت آموزش و پرورش تمام هزینه‌های واحدهای عملیاتی خود و حتی کوچکترین آن که کلاس درس است را مشخص کرده است و می‌داند هزینه معلم و امکانات کلاس درس او چقدر است و به چقدر بودجه نیاز دارد.

* چگونه بودجه آموزش و پرورش تعیین شد؟

مجاوری بیان داشت: اینکه ما چقدر بودجه نیاز داریم و چقدر به ما بودجه اختصاص داده می‌شود، مبحث اصلی است؛ تفاوت وزارت آموزش و پرورش با دستگاه‌ اجرایی یا صنعتی این است که محصول ما بعد از 12 سال که فرایند یاددهی ـ یادگیری تحقق یافته است، از آموزش و پرورش به جامعه تحویل داده می‌شود.

وی افزود: وقتی بحث بودجه 1396 مطرح شد، برنامه تمام معاونت‌ها به تفکیک بر اساس دفتر، اداره و واحد اخذ شد و به مدت دو ماه پالایش و پردازش شد تا به عنوان یک برنامه جامعی تحت عنوان بودجه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش که شامل ردیف‌های ملی، استانی، درآمد هزینه، ردیف‌های متفرقه و تبصره‌های پیشنهادی بود در قالب یک مجموعه کتاب در آمد و طی نامه رسمی با امضای وزیر آموزش و پرورش به سازمان برنامه و بودجه تحویل داده شد.

مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: کوچکترین و کمترین انتظار وزارت آموزش و پرورش از سازمان برنامه و بودجه که به عنوان متولی تنظیم کننده سیاست‌های کلان بودجه‌ای و تأمین کننده برنامه‌های مالی کشور است، این بوده است که بودجه آموزش و پرورش که با توجه به محدویت کشور و نیاز آموزش و پرورش مشخص شد را تأیید کند.

وی ادامه داد: تلاش کردیم با حداقل افزایش بتوانیم در حد انتظار سند تحول بنیادین و در حد انتظار توصیه‌های رهبر معظم انقلاب و توصیه‌های ریاست جمهوری بتوانیم آموزش و پرورش دارای کیفیت مطلوب را داشته باشیم.

* ردیفی تحت عنوان پاداش پایان خدمت فرهنگیان در بودجه 96 نداریم

مجاوری با بیان اینکه تمام برنامه‌ها و نیازهای خود را در کتاب بودجه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش لحاظ کردیم، افزود: در صفحه 57 کتاب مذکور، موضوع پاداش پایان خدمت سال‌های 95، 96 فرهنگیان مطرح شد و مبلغ این پاداش 8200 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود؛ البته باید درنظر گرفت که برخی از فرهنگیان مدرک فوق لیسانس می‌گیرند و ادامه همکاری‌شان از 30 سال به 35 سال افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه انتظار داریم که ردیف بودجه پاداش پایان خدمت فرهنگیان در دل ردیف بودجه پیش‌بینی شود، گفت: در بودجه 96 آموزش و پرورش، ردیفی تحت عنوان پاداش پایان خدمت فرهنگیان نداریم؛ برای سال 95 ردیفی پیش‌بینی شده بود اما همان ابتدای سال گفتند که اعتبارش را نمی توانند تأمین کنند به همین دلیل، ما را به سمت اوراق سوق دادند که از محل اوراق 2 هزار میلیارد تومان تأمین شد.

* بودجه پیشنهادی ما برای سال 96 مبلغ 45 هزار میلیارد تومان بود

مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت: برای هریک از فعالیت‌های خودمان در تمام بخش‌ها مانند آموزش، پرورش و معیشت نیروی انسانی، بر اساس حداقل‌ها، بودجه را پیشنهاد کردیم.

وی با بیان اینکه در سال 95 بودجه آموزش و پرورش حدود 30 هزار میلیارد تومان بود، ادامه داد: با یک رشد نسبتاً مناسبی که بتوانیم به صورت پله‌ای طی 5 سال، به بودجه واقع‌ تر برسیم، بودجه پیشنهادی ما برای سال 96 مبلغ 45 هزار میلیارد تومان بود که با آن بسیاری از مشکلات ما رفع می‌شد.

به گزارش فارس،‌ مجاوری با تأکید بر اینکه در بخش حقوق و مزایا تابع قانون دولت هستیم و افزایش در این بخش از سوی دولت، 10 درصد اعلام شده است، افزود: بر این اساس ما در بخش پرسنلی افزایش خاصی نداشتیم اما در بخش سایر هزینه‌ها، نگاه دیگری بود.

وی توضیح داد: مدارس ما برای پرداخت قبوض آب و برق و هزینه سوخت نیاز به بودجه دارند؛ مدارس شبانه‌روزی برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان مناطق محروم و جلوگیری از ترک تحصیل و افزایش پوشش تحصیلی نیازمند سرانه خاصی هستند، ضمن اینکه برای مدارس روستا مرکزی و مناطق صعب‌العبور و مناطق دوردست نیازمند سرویس ایاب و ذهاب برای دانش‌آموزان هستیم.

وی با بیان اینکه مثل سایر ادارات سرویس ایاب و ذهاب برای کارکنان خودمان نداریم، گفت: هزینه سرویس ایاب و ذهاب، غذا و مسکن به معلم نمی‌دهیم؛ در حالی که یک معلم در شهر و روستا مجبور است 50 کیلومتر، 100 کیلومتر کمتر یا بیشتر را طی طریق کند تا به محل کارش برسد و برگردد.

مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: برنامه‌های مدون ما برخاسته از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در خصوص آموزش و پرورش، سیاست تحول اداری و سیاست اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی شد.

* آموزش و پرورش در بودجه 96 از همین ابتدا 3400 میلیارد تومان کسری دارد

مجاوری اظهار داشت: اگر دولت 45 هزار میلیارد تومان را به ما می داد، حدود 8 هزار میلیارد تومان آن، پاداش پایان خدمت فرهنگیان سال 95 و 96 است، یعنی ما با 37 هزار میلیارد تومان قرار بود، فعالیت کنیم.

وی با بیان اینکه بودجه 96 که پیش بینی شده است از همین الان دارای 3400 میلیارد تومان کسری بودجه است، گفت: بودجه پیش‌بینی شده آموزش و پرورش در سال 96 بدون درنظر گرفتن کسری سال 95 و پاداش پایان خدمت فرهنگیان، 3400 میلیارد تومان کسری دارد.

مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش با طرح این پرسش که «چرا آموزش و پرورش همواره با کسری مواجه است؟»، ادامه داد: بسیاری از کسری‌های ما ناشی از این است که در ابتدای سال، یک بودجه مصوبی را طبق قانون بودجه به ما ابلاغ می‌کنند و بعد از یک ماه، 1.5 درصد این بودجه را بر اساس قانون بودجه کسر و باقیمانده را به ما ابلاغ می کنند که البته این موضوع برای همه دستگاه‌ها هست اما آموزش و پرورش دستگاه متفاوتی است.

وی اضافه کرد: مشاهده می‌کنید وقتی به مرور به پایان سال می‌رسیم، تخصیص کامل صورت نمی‌گیرد به عنوان مثال میانگین تخصیص ما، 80 درصد است که مثلاً 67 درصد سرانه دانش‌آموزی و 40 درصد سرانه دانش‌آموزان مناطق محروم تاکنون پرداخت شده است.

مجاوری افزود: به عبارت دیگر ما از چند جهت از ابتدای سال تلاش می‌کنیم که بودجه‌ای را مصوب کنیم و بر آن اساس، فعالیت‌هایمان را تنظیم و برنامه‌ریزی کردیم و تخصیص 100 درصد را برای خودمان پیش‌بینی کردیم اما اعتبار کامل به ما داده نمی‌شود که خود این 20 تا 30 درصد کسری می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در بین سال و در حالی که ما در حال اجرای برنامه خودمان هستیم، مواردی مثل بحث استخدام نیروهای حق‌التدریس مطرح می‌‌شود؛ در شهریورماه سال گذشته مجلس مصوبه‌ای گذراند و ما به عنوان دستگاه اجرایی ملزم شدیم که این افراد را به کار بگیریم که بودجه آن پیش‌بینی نشده بود و این هم یک کسری بود.

مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: از جهت دیگر بر اساس نرخ تورم و بر اساس مسائل مختلفی که در کشور هست ما نیاز داریم که یک هزینه‌هایی را انجام دهیم؛ اگر پیش‌بینی ما با یک یا دو درصد انحراف باشد، رقم بالایی این یک درصد از 30 هزار میلیارد تومان می‌شود.

* برای پرداخت حق التدریس ها و حقوق سرباز معلمان 400 میلیارد تومان دادند

مجاوری با بیان اینکه بودجه سایر فصول وزارت آموزش و پرورش در طی 3٬2 سال اخیر کاهش داشته است، گفت: برای سال جاری به ما حدود 400 میلیارد تومان بودجه دادند و این در حالی است که حدود 600 میلیارد تومان حق‌التدریس شاغلین، حدود 150 میلیارد تومان حق تدریس معلمان آزاد، حدود 200 میلیارد تومان حقوق نیروهای قراردادی و 300 میلیارد تومان بدهی بیمه تکمیلی و 75 میلیارد تومان حقوق سربازمعلمان است.

وی ادامه داد: به عبارتی سایر هزینه‌های غیرپرسنلی شامل هزینه‌های اداری، مأموریت، اضافه کار، حق لباس و غیره است که ما امسال 2900 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم که تنها 400 میلیارد تومان بودجه دادند؛ در نتیجه از ابتدای مهر پرداخت حق التدریس، سرباز معلم، هزینه بیمه تکمیلی، مأموریت و هزینه سوخت، آب، برق و گاز صفر است و اینها باعث ایجاد کسری بودجه می‌کند.

مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: برای پرداخت حقوق سرباز معلمان و معلمان حق التدریس، بودجه‌ای نداریم مگر از کسری که سازمان برنامه و بودجه تقبل کرده است، پرداخت شود و امیدواریم این اعتبار در اسفند ماه در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حق‌الزحمه امتحانات خرداد و شهریور هنوز پرداخت نشده است، گفت: حق‌الزحمه انتخابات نیز به عهده دستگاه اجرایی گذاشته شده است که متأسفانه تا این لحظه، بودجه آن که حدود 70 میلیارد تومان است به ما ابلاغ نشده است.

مجاوری در خصوص مصوبه مجلس درباره سنوات حق‌التدریس‌ها، بیان داشت: ما در حال حاضر جرایمی را ناخواسته به تأمین اجتماعی می‌‌پردازیم؛ وقتی نیروی حق‌التدریس تا خرداد کار می‌کند، سه ماه تابستان بیکار است و باید جریمه پرداخت کنیم؛ برای سربازمعلم وقتی پول نداریم که حقوقش را بدهیم باید جریمه تأخیر و دیرکرد پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: ما دستگاهی هستیم که هزینه‌هایش مشخص است و اگر بر اساس نیازمان بودجه دریافت کنیم، نیاز به کمک برای رفع کسری نداریم.

* هزینه‌کرد اوراق چگونه بود؟

مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال قرار شد مازاد بر بودجه 4000 میلیارد تومان اعتبار از طریق اوراق قرضه به آموزش و پرورش تخصیص یابد که تا کنون 2700 میلیارد تومان آن محقق شده است، گفت: در واقع مازاد بر بودجه 30 هزار میلیارد تومانی، 4000 هزار میلیارد تومان دریافتی داشته‌ایم و با احتساب تخصیص مازاد بر 100 درصد که هر ساله در اسفند ماه به آموزش و پرورش داده می‌شود، می‌توان گفت عملکرد ناقص بودجه‌ای به حدود 37 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی درباره هزینه کرد اعتبار 4000 هزار میلیارد تومانی گفت: از 2700 میلیارد تومان تخصیصی در فاز اول، 2000 میلیارد تومان برای پرداخت پاداش پایان خدمت سال 94 و بخشی هم ابتدای سال 95 بازنشستگان فرهنگی، بخشی از حق‌التدریسی‌های سال گذشته، حقوق سرباز معلمان، خرید خدمات و برون سپاری هنرستان‌ها، بخشی بابت هزینه آب و برق و گاز مدارس و همچنین سنوات ارفاقی معلمان استثنایی صرف شد؛ ما 100 میلیارد تومان به وزارت نیرو بابت آب و برق بدهکار بودیم که 50 میلیارد تومان آن را تسویه کردیم.

به گزارش فارس،‌ وی ادامه داد: قرار است در هفته آینده از 1300 میلیارد تومان باقی مانده، حدود 1100 میلیارد تومان بابت تسویه وام بانک ملی و بانک سرمایه و حدود 200 میلیارد تومان بابت بدهی بیمه تکمیلی بپردازیم.

* روزانه 800 تومان برای هر دانش‌آموز شبانه‌روزی بودجه داریم

مجاوری افزود: حدود 400 هزار دانش‌آموز شبانه روزی داریم و حدود 70 میلیارد تومان بودجه برایشان پیش بینی شده است؛ به عبارتی هزینه هر دانش‌آموز شبانه روزی در 9 ماه، 175 هزار تومان است.

وی اضافه کرد: اگر دانش آموز 216 روز در مدرسه باشد، رقم 175 هزار تومان را تقسیم بر روزها کنید، روزی 800 تومان برای سه وعده می‌شود؛ این درحالیست که از 70 میلیارد تومان، 29 میلیارد تومان را تخصص دادند.

مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مدیر مدرسه مجبور است گوشت و برنج و سایر موارد را قرض کند؛ آیا این جزو کسری نیست؟ بروید پتوهایی که در مدارس شبانه‌روزی هست را ببینید؛ آنقدر استفاده و شسته شده که ملافه شده است.

وی اضافه کرد: ما می‌گوییم دولت می‌تواند به ما برنج، گوشت و مواد اولیه را برای شبانه‌روزی‌ها یارانه‌ای و ارزان قیمت بدهد؛ همانطور که تا سال 85 اینگونه بود.

مجاوری ادامه داد: ما تبصره دادیم که بیایید 80 درصد پول برق و سوخت مدارس را معاف کنید و 20 درصد برای رعایت الگوی مصرف بماند یا دولت، پول برق را از مدارس نگیرد.

وی افزود: یا دقت کنید یک معلم یا نیروی حق‌التدریس با حداقل حقوق زندگی می‌کند ولی از حقوق آنها مالیات کم می‌شود؛ به یک معلم حق التدریس در پایان ماه می خواهیم 700 هزار تومان بدهیم، دیگر 10 درصد مالیات چیست؟ تازه دیر هم پرداخت می‌کنیم، باید جریمه تأمین اجتماعی را هم بپردازیم.

* مجموعه درآمد آموزش و پرورش 170 میلیارد تومان است

مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت: در قانون بودجه برای هر درآمدی، یک هزینه‌ای پیش بینی می شود و برای هر موضوعی که ما درآمدی را وصول می‌کنیم باید هزینه‌اش از قبل اعلام شود.

وی توضیح داد: وقتی درآمد حاصل از اجاره فضای آموزشی در ساعت غیر درسی را بیان می کنیم باید هزینه‌ها را داشته باشیم؛ در وزارت آموزش و پرورش هیچ درآمدی صرف کار غیرمتفرقه نمی‌شود مثلاً اگر درآمد اردوگاه داریم مخصوص خود اردوگاه است چون قانون تعریف کرده است.

مجاوری با بیان اینکه درآمدهای وزارت آموزش و پرورش پاسخگوی پرداخت‌ها نیست، اظهار داشت: حقوق ما در یک ماه به تنهایی 2600 میلیارد تومان است و مجموعه درآمدهای اختصاصی آموزش و پرورش اگر وصول شود و تخصیص یابد، 170 میلیارد تومان در سال است.

وی با بیان اینکه اگر دستگاه‌ها حق وزارت آموزش و پرورش را بدهند، درآمد این وزارتخانه بیشتر خواهد شد، ادامه داد: سؤال ما این است که در ماده 78 قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت، سهم آموزش و پرورش کجا رفت؟؛ تبصره 24 قانون بودجه سال 93 حدود 1700 میلیارد پیش بینی کرده است اما یک ریال به آموزش و پرورش نیامد.

مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بند «د» تبصره 9 قانون بودجه سال 95 تصویب شد و تا این لحظه یک ریال به وزارت آموزش و پرورش نداده‌اند، افزود: مقرر شده بود که یک درصد از بودجه تملک دارایی و هزینه‌ای مؤسسات و شرکت های دولتی سودده از سرجمع بودجه کسر شود و بابت پرداخت برخی از معوقات و مطالبات بازنشستگان در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد؛ این رقم 200 میلیارد تومان می‌شود که علی رغم پیگیری های مکرر در اختیار آموزش و پرورش قرار نگرفت.

وی با بیان اینکه 48 درصد کارکنان دولت در آموزش و پرورش حضور دارند، گفت: از ابتدای سال 95 چندین جلسه با آقای نوبخت داشتیم، نامه کتبی دادیم و وی هم موافقت کرد تا حق‌التدریس معلمان آزاد و شاغل، حقوق نیروهای قراردادی و سرباز معلم در بند «و» بودجه وارد شود اما در بدنه سازمان برنامه و بودجه ماند؛ دوباره این موضوع را در قالب تبصره‌های پیشنهادی از طریق مجلس پیش بردیم و هفته گذشته نیز جلسه‌ای با آقای نوبخت برگزار شد و ایشان پذیرفتند؛ بر این اساس امیدواریم حق‌التدریسی معلمان آزاد و شاغل، حقوق نیروهای قراردادی و سربازمعلم در بند «و» وارد شود و با این روند یک هزار میلیارد تومان از کسری ما پاک می‌شود.

مجاوری تصریح کرد: این موضوع در تبصره پیشنهادی ما در کمیسیون تلفیق تصویب شده است و امیدواریم در صحن علنی مجلس نیز به تصویب برسد.

وی به مصوبات کمیسیون تلفیق اشاره کرد و افزود: اصلاحاتی در برخی ردیف‌ها ایجاد شده است و سرجمع یک، دو هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؛ ضمن اینکه تبصره‌های پیش‌بینی شده هم بار مالی خوبی خواهد داشت و امیدواریم حدود 3 تا 4 هزار میلیارد تومان به اعتبارات آموزش و پرورش اضافه شود.

مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت: کمیته منابع درآمدی و اقتصادی آموزش و پرورش یکی، دو سال است که در حال فعالیت است؛ ظرفیت‌های زیادی در آموزش و پرورش است که احصا شده است تا اردوگاه ها، مراکز پرورشی، رفاهی و درمانگاه‌ها مشکلاتشان رفع شود.

وی در خصوص حساب یکپارچه مدارس نیز گفت: این حساب در 85 هزار مدرسه اجرا شده است و اگر فعال شود، خانواده‌ها معترض نخواهند بود که کسی پول اضافی از آنها گرفته است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 30 بهمن 1395، کد مطلب: 13951128000606، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین