پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۲۱۳۰
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه96 از راهکارهای این کمیسیون برای وابسته نبودن بودجه عمومی کشور به نوسانات نرخ ارز سخن گفت.

شعارسال: محمدمهدی مفتح امروز یکشنبه دوم اسفندماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه گفت: بودجه کل کشور بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال 96، بالغ بر یک میلیون و 146هزار میلیارد تومان است که اگر به طور عادی به لایحه نگاه کنیم حدود 5.6درصد رشد دارد. البته در لایحه اشتباهی در محاسبات انجام شده و در محلی محاسبات مجدد کسر نشده است و اگر عدد درست را مبنا قرار دهیم 2.3 درصد نسبت به لایحه رشد دارد.

وی ادامه داد: در گزارش کمیسیون بودجه عمومی دولت 396هزار میلیارد تومان است که نسبت به لایحه 6.7درصد رشد نسبت به لایحه دارد. در کمیسیون تلفیق بودجه عمومی دولت 344هزار میلیارد تومان و درآمد اختصاصی 53هزار میلیارد تومان است

نماینده مردم تویسرکان توضیح داد:‌ بودجه شرکت های دولتی در کمیسیون تلفیق هیچ فرقی نکرده است و همان 793هزار میلیارد تومان است که در لایجه بودجه تصویب شده است. رشدی که به ظاهر در عدد دیده می شود، مربوط به همان اشتباه محاسباتی است و رشدی در واقع وجود نداشته است.

مفتخ تاکید کرد: یکی از مهمترین اجزای درآمدی بحث درآمدهای حاصل از فروش نفت خام است. در دولت تصویب شده 20درصد به صندوق توسعه برود. اما در سیاست های کلی صندوق مبتنی بر سخنان مقام معظم رهبری قرار است 30درصد از درآمدهای نفت به صندوق برود. کمیسیون 20درصد را به 30درصد ارتقا داد و مقرر کرد از هر درآمد نفتی به محض وصول در کشور 30درصد به صندوق توسعه ملی واریز شود.

وی ادامه داد:‌ همچنین باید 14.5درصد هم برای مدیریت صنعت نفت تخصیص داده شود و 3درصد نیز به مناطق نفت خیز و محروم اختصاص داده می شود که حدود 4.8هزار میلیارد تومان می شود. بقیه درآمد به بودجه عمومی می آید. کمیسیون تلفیق اینگوه تصویب کرد که حدود 100 هزار میلیارد تومان از این درآمد به بودجه عمومی تخصیص پیدا کند. به این ترتیب ما بودجه را از نوسانات قیمت نفت و بازارهای بین المللی و نوسانانت قیمت نفت در بازار داخلی جدا کردیم. درآمد از نفت به حوزه عمومی کشور واریز می شود دیگر مبتنی بر نوسانات نفت نیست. اگر درآمد اضافه تری باقی ماند به صندوق توسعه ارزی می رود.

مفتح گفت: از مهمترین موادی که می توانیم به آن اشاره کنیم توجه به انضباط مالی است و علاوه بر چیزی که در لایحه دولت ما مواردی را برای افزایش انضباط،‌ اضافه کردیم. بر این اساس، مجوز برداشت از سرجمع بودجه حذف شده است. حساب های سال های قبل حوزه نفت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نتیجه آن به مجلس ارائه می شود. کارگروهی متشکلی از سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور دارایی ودیوان محاسبات این حساب ها را بررسی می کند.

او سپس اظهار کرد: تبدیل دلار به ریال باید زیر نظر بانک مرکزی انجام شود. تاکید بر اینکه کلیه منابع باید به خزانه واریز شود و اعلام نظارت به آنها صورت گیرد و به سازمان برنامه و بودجه اجازه داده شده طرح هایی که پایان آن در سال آینده است، در بودجه های سال بعد منظور و اعتبار آن را پایدار کند. این حکم برای انضباط مالی داده شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 کل کشور تصریح کرد: جهت ایجاد تحرک و رونق اقتصادی، بر استفاده از بازار سرمایه تاکید شده است براین مبنا حدود 39.5 هزار میلیارد تومان انواع اوراق مشارکت، خزانه، صکوک و اوراق اجاره و... با تضمین دولت از بازار سرمایه منابع جذب می شود. همچنین حدود 30 هزار میلیارد تومان با تأیید دستگاه های ذیربط از بازار سرمایه استفاده می شود.

وی افزود: 10 هزار میلیارد تومان اوراق برای تنظیم کار عمرانی در مناطق سردسیر در نظر گرفته شد که سررسید آن در دی و بهمن سال 96 خواهد بود. 50 میلیارد دلار فاینانس در نظر گرفته شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه تسهیلاتی نیز به دانشگاه ها و موسسات دانش بینان در نظر گرفته شد یادآور شد: توجه به محیط زیست و مناطق محروم نیز در بودجه لحاظ شد. 4 میلیون تن قیر رایگان برای سال 96 در نظر گرفتیم که 54 درصد وزارت راه و شهرسازی، 17 درصد بنیاد مسکن، 13 درصد وزارت کشور، 3 درصد برای نوسازی مدارس و بقیه برای وزارت کشاورزی اختصاص می یابد.

وی ادامه داد:سرجمع بودجه استانی از رقم 16.8 هزار میلیارد تومان لایحه دولت را به 28.4 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. سال گذشته درصد های تخصیص بودجه استانی پایین بود اما حکم داده شد که این بودجه میانگین اعتبارات کشوری تخصیص یابد. 80 درصد بودجه ورزشی هم مقرر شد در استان ها تخصیص یابد.

مفتح اظهار کرد: اقشار ضعیف و قوی مورد توجه بودند. معافیت مالیاتی از 1.5 میلیون تومان درآمد ماهیانه به 2 میلیون تومان درآمد ماهیانه افزایش یافت. بیمه کشاورزان در سازمان بیمه تأمین اجتماعی اضافه شد. مقرر شد بیمه درمان سازمان تأمین اجتماعی متمرکز در آن سازمان شود و فقط باید صرف درمان شود.

مفتح ادامه داد: جهت افزایش درآمدهای مالیاتی و اینکه به مودیان فعلی فشار مضاعف وارد نشود تشویق و پاداش هایی برای کوشش مالیاتی که پایه های جدید را کشف می کنند در نظر گرفته شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: مصوبات خوبی در خصوص بیمه کشاورزان، بیمه روستاییان و امکان وام های کشاورزان در کمیسیون تلفیق تصویب شده است.

وی با اشاره به ضرورت همسان سازی حقوق بازنشستگان ادامه داد: همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری که کمتر از 2 میلیون تومان حقوق می گیرند در سال 96 همسان سازی می شود.

مفتح تصریح کرد: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق باید به زوج های جوان 10 میلیون تومان وام ازدواج در سال 96 پرداخت شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با بیان اینکه اعتبارات ورزشی به صورت استانی تخصیص می یابد گفت: توجه به ورزش بانوان از جمله مسائلی است که در بودجه 96 به آن توجه ویژه ای شده است و گزارش کمیسیون تلفیق حاصل کار جمعی سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون تلفیق، مرکز پژوهش ها و دستگاه های ذیربط است که امیدوارم بودجه مناسبی تقدیم ملت ایران شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 2اسفند1395، کدخبر: 638393: www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین