پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۹۵۴۹
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴
برخلاف سخنان و ادعای روز قبل مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هیچ مکاتبه‌ای با دستگاه قضایی درباره سوخت مازوت نیروگاه شازند انجام نشده است.

شعارسال:برخلاف سخنان و ادعای روز قبل مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هیچ مکاتبه‌ای با دستگاه قضایی درباره سوخت مازوت نیروگاه شازند انجام نشده است.

پس از مصوبه هیئت دولت درباره خروج سوخت مازوت از چرخه استفاده نیروگاه شازند و تاکید حجت الاسلام روحانی در این باره با بیان اینکه در چند روز زمستان از سوخت غیر از گاز استفاده شده و به وزیر نفت دستور دادم سوخت مایع نیروگاه شازند از امروز برای همیشه قطع خواهد، در غفلت کامل مسئولان استان و به ویژه محیط زیست این مصوبه هیئت دولت و دستور شخص رئیس جمهور از چند روز گذشته زیرپا گذاشته شده و این نیروگاه استفاده از سوخت مازوت را از سرگرفته است.

این درحالی است که عزیز فیلی معاون عمرانی وقت استاندار مرکزی در سال 95 و پس از سفر دولت به استان مرکزی اعلام کرده بود قطع سوخت مازوت نیروگاه شازند مصوبه‌ای قطعی است و اداره گاز استان مرکزی موظف به تامین گاز مصرفی این نیروگاه است با این حال مسئولان شرکت گاز استان مرکزی با بهانه واهی از پاسخگویی درباره این موضوع سرباز زده و مدیرعامل این شرکت با بهانه تراشی از جواب درباره این کوتاهی احتمالی خود طفره می‌رود.

اما در این میان عملکرد سازمان محیط زیست استان مرکزی درخور توجه و جالب بود تا آنجا که رضا میرزایی مدیرکل این سازمان روز گذشته به خبرنگار تسنیم گفت: محیط زیست هم بر مبنای وظایف قانونی که دارد اخطار لازم را داده‌ و مجموعه دستگاه قضایی را در جریان این موضوع قرار داده‌ایم، اخطاریه زیست‌محیطی برای آلودگی هوا از طریق شهرستان شازند صادر شده و اندازه‌گیری لازم انجام شده و مراتب را به مرجع قضایی اعلام کرده‌ایم.

تکذیب ادعای سازمان محیط زیست استان مرکزی

اما چند ساعت پس از این صحبت‌ها و پیگیری خبرنگار تسنیم استان مرکزی از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و همین طور دادستان شهرستان شازند کذب بودن این ادعا به اثبات رسید و حتی طبق گفته دادستان مرکز استان، حتی تا پایان وقت که دادستانی کارتابل نامه خود را بررسی و دستورات لازم را صادر کرده خبری از چنین نامه‌ای نبوده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی با رد ادعای مدیرکل محیط زیست استان مرکزی درباره مکاتبه با دادستانی درباره مازوت سوزاندن نیروگاه شازند به خبرنگار تسنیم گفت: ما به محیط زیست و دیروز هم با ارسال تصویر این نیروگاه برای نماینده حقوقی‌شان همین امروز هم به دادستان شازند اعلام کردیم طبق ماده 16 قانون جلوگیری از آلودگی هوا تکلیف موضوع روشن است.

عباس قاسمی افزود: بنابراین باید به این نیروگاه اخطار شود و ظرف مدت یکماه اگر توجهی نشد نسبت به پلمب آن اقدام شود، ما هم اعلام کردیم به تکلیف قانونی خودتان عمل کنید.

وی عنوان کرد: این در مرحله نخست وظیفه خود سازمان محیط زیست است و مراقبت و حفاظت از محیط زیست وظیفه اصلی همین سازمان قلمداد می‌شود، باید اخطار کنند و طبق قانون اقدام کنند، اتفاقا ما از مطالبه گری رسانه‌ها برای موضوعات از این دست که دستگاه‌ها را موظف به انجام وظیفه قانونی می‌کند استقبال می‌کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی اضافه کرد: باید آلودگی هوا از این دست از طریق رسانه‌ها علنی و رسانه‌ای شود.

قاسمی بیان کرد: هیچ نامه‌ای هم به دست من نرسیده است چراکه امروز تا ظهر تمام نامه‌های موجود در کارتابل را به روز کردم ولی هیچ اثری از نامه محیط زیست در کارتابل بنده وجود نداشته است.

وی ادامه داد: اسم این سازمان با این تشکیلات حفاظت از محیط زیست است و تا امروز هم نامه‌ای به دستگاه قضایی نداده‌اند هرچند قانون دقیقا وظیفه این دستگاه را شفاف و روشن کرده است که متاسفانه برخی افراد در جامعه در قبال کارها محافظ کاری می‌کنند.

مکاتبه‌ای با دادسرا و دادستان به عنوان مدعی‌العموم در شهرستان شازند نشد

دادستان شهرستان شازند هم باواکنش نسبت به ادعای مدیرکل محیط زیست استان مرکزی به خبرنگار تسنیم گفت: براساس مقررات پایش آلایندگی هوا به خصوص درحوزه کارکرد صنایع، شرکت‌ها مثل نیروگاه که ممکن است برای محیط آلایندگی داشته باشند با محیط زیست است، اینها پایش‌های دوره‌ای در پتروشیمی، پالایشگاه و حتی نیروگاه دارند و بعضا مکاتباتی درباره اینکه وقتی میزان آلایندگی انها فراتر از حد می‌رسد دارند امکا ماجرای بحث نیروگاه و استفاده از سوخت مازوت در روزهای اخیر، مکاتبه‌ای با دادسرا و بنده به عنوان دادستان و مدعی العموم انجام نشده است.

یادگاری افزود: تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم (حوالی ساعت 20 روز پنجشنبه 24 آبان) هیچ گزارش از محیط زیست در این حوزه به عنوان آلایندگی واصل نشده است و ما از منابع دیگر از موضوع مطلع شده‌ایم که قطعا مکلف خواهیم کرد بررسی انجام دهند و تذکرات لازم را بدهند تا در اسرع وقت نسبت به حل مشکلات آلایندگی مانند همین مصرف سوخت اقدام کنند و پس از یک ماه زمان قانونی مدعی العموم ورود خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: به هرحال استفاده از سوخت مازوت یک جرم و فعل مشهود برخلاف مصوبات قانونی است و دراین خصوص اقدام قانونی لازم را خواهیم کرد البته وظیفه اصلی برعهده محیط زیست است که سریعا گزارش داده و به موضوع پرداخته و وظایفی که بدوا برعهده دارند انجام دهند و رونوشت مکاتباتشان را به دستگاه قضایی ارسال کنند تا در صورت عدم عمل در زمان مقرر برخورد کنیم.

به گزارش تسنیم، اکنون که مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی که در چندهفته گذشته میهمان خبرنگاران تسنیم بوده و در هفته‌های مکرر با شماره‌ای که روز قبل از دفتر خبرگزاری با وی تماس گرفته شده و مدیرعامل شرکت گاز هم با خبرنگاران این رسانه به گفت‌و‌گو و مصاحبه پرداخته، در مواجه با سوال خبرنگار تسنیم درباره اینکه آیا گاز لازم به نیروگاه داده شده یا خیر و چرا مطابق دستور رئیس جمهور عمل نمی‌کنید با ادعای اینکه رسانه و خبرنگار را نمی‌شناسد از پاسخگویی سرباز می‌زند و از سوی دیگر مدیرکل محیط زیست و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولیان اصلی با دادن کدهای غلط و گزارشات اشتباه از عملکردشان از اقدامات انجام نشده سخن می‌گویند باید منتظر برخورد استاندار مرکزی بود.

باید دید استاندار مرکزی به عنوان نماینده عالی دولت که با رای هیئت دولت و اعتماد رئیس جمهور مسئولیت سکانداری استان مرکزی را برعهده گرفته است درقبال این نقض آشکار دستور رئیس دولت و مصوبه هیئت وزیران درقبال آلایندگی هوای استان مرکزی و آلایندگی استفاده سوخت مازوت توسط نیروگاه شازند که در سفر هیئت وزیران به استان مرکزی به تصویب رسید با دستگاه‌های کم‌کار و بانیان این تخلف چه برخوردی خواهد کرد؟

این درحالی است که برغم پیچ و خم وعده‌های غیرمسئولانه متولیان، در سال‌های اخیر شاهد برخورد بدون اغماض دستگاه قضایی استان مرکزی در مواجهه با مسائلی از این دست که منجر به آسیب به جامعه می‌شود بوده‌ایم و دستگاه قضایی در استان مرکزی نشان داده درخصوص مصالح عمومی جامعه با هیچ کس تعارف نداشته و هیچگونه اغماض، تسامح و تساهلی نخواهد داشت.

اکنون پس از موضع قاطع دادستان مرکز استان و شهر شازند و محکوم کردن هر اقدامی به عنوان آلایندگی هوا، مردم و فعالان محیط زیست استان مرکزی چشم به اقدام مدیریت ارشد استان به عنوان نماینده عالی دولت دارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 25آبان 97، کدخبر: 1876863 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین