پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۹۹۸۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
خراسان‌شمالی یکی از استان‌هایی است که 300 کیلومتر مرز مشترک با کشوری چون ترکمنستان دارد و از سوی دیگر به کشورهای CIF نیز نزدیک است و این کشورها می‌توانند بازارهای خوبی برای محصولات تولیدی این استان باشند
شعارسال:خراسان‌شمالی یکی از استان‌هایی است که 300 کیلومتر مرز مشترک با کشوری چون ترکمنستان دارد و از سوی دیگر به کشورهای CIF نیز نزدیک است و این کشورها می‌توانند بازارهای خوبی برای محصولات تولیدی این استان باشند.

 در شهرک‌های صنعتی این استان 239 واحد تولیدی وجود دارند که برخی محصولات صادرات‌محور تولید کرده و برخی نیز محصولات خود را روانه بازارهای داخلی می‌کنند اما این واحدهای تولیدی با مشکلات مختلفی مواجه هستند.

از دست رفتن بازار در کشورهای هدف و بیکاری نتیجه پیمان‌سپاری ارزی

امید حیدریان یکی از تولیدکنندگان صادرات‌محور که در بجنورد محصول صادراتی پلاستیک را تولید می‌کند در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که تولید نیست، دیگر مشکلی نداریم، گفت: متأسفانه موضوع پیمان‌سپاری ارزی نیز مزید بر علت مشکلات واحدهای تولیدی صادرات‌محور شده است.

وی با تصریح بر این‌که هم‌اکنون بازار در کشورهای هدف به شدت رقابتی شده است، افزود: با اجرای طرح پیمان‌سپاری ارزی و برگشت ارز به سامانه نیما، فعالیت این واحدهای تولیدی به شدت با مشکل مواجه شده است.

وی ادامه داد: این امر به ایجاد یک سری روابط زیرپله‌ای و غیرمجاز در امر صادرات کمک می‌کند و در حقیقت در هر جایی که محدودیت ایجاد شد در کنار آن شاهد بروز رانت و فرارهای مالیانی نیز بوده‌ایم.

حیدریان با تأکید بر این‌که کاری کنیم تا داستان فرش دوباره تکرار نشود، در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی‌که در گذشته برای بازار فرش صادراتی پیمان‌سپاری ارزی مصوب شد، به طور کلی فرش ایران از کل دنیا جمع شد و جای آن را چین، هند و پاکستان پر کرد و فرش‌های تولیدی آن‌ها با نام فرش ایران در دنیا صادر شد و جای فرش ایران را گرفت.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون تولیدکننده فرش ایران هر چقدر بکوشد دوباره نمی‌تواند جایگاه و بازارهای خود در گذشته را بدست آورد.

این تولیدکننده صادرات‌محور تصریح کرد: هم‌اکنون این مشکل برای سایر واحدهای تولیدی صادرات‌محور در کشور در حال اتفاق است و اگر تصمیم قاطعی درباره پیمان‌سپاری ارزی صورت نگیرد چراغ واحدهای تولیدی یک به یک خاموش می‌شوند.

حیدریان گفت: واحدهای صادرات‌محور آنقدر مصرف داخلی ندارند که بتوانند تولیدات خود را به داخل تزریق کنند بنابراین باید بکوشیم تا درهای بیشتری از بازارهای جهانی را برای خود باز کنیم و از سوی دیگر بازارهای فعلی را نیز حفظ کنیم.

وی افزود: مسئولان اعداد و ارقام صادرات انجام شده را بررسی کنند و کاهش‌های انجام شده را مشاهده خواهند کرد، کاهش صادرات به معنای کاهش تولید است که معضل بزرگ بیکاری را به همراه خواهد داشت و در حقیقت از دست دادن بازارهای هدف و بیکاری نتیجه پیمان‌سپاری ارزی خواهد بود که بازگشت به روزهای ایده‌آل را بسیار دشوار خواهد کرد.

صادرات کالاهای صادرات‌محور در سیطره کاسبان تحریم

»عبدالله خدابنده» مدیرعامل شرکت سبک‌سازان شرق که در عرصه تولید مصالح سبک ساختمانی فعال است نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: با تغییرات ارزی ابتدای امسال و بخشنامه‌های مختلفی که ابلاغ شده حتی موفق به صادرات یک دلار از کالاهای خود نشده‌ام.

وی با اشاره به این‌که طی سال گذشته مبلغ پنج میلیون دلار کالا از این واحد تولیدی صادر شد، افزود: امسال یک قرارداد کاری با عراق داشته‌ام که به‌علت مشکل پیمان‌سپاری ارزی هم‌اکنون بار در مرز شلمچه باقی مانده است و مشتری نمی‌تواند بار خود را تحویل گیرد.

مدیرعامل شرکت سبک‌سازان شرق ادامه داد: این بار با نرخ 4200 تومان تولید و به فروش رسیده است اما حال که باید تحویل مشتری خارجی شود با مطرح شدن موضوع پیمان‌سپاری ارزی نمی‌دانم باید به چه رقمی تعهد ارزی شود هم‌چنان بلاتکلیف باقی مانده‌ام و بار هم‌چنان نیز در مرز باقی مانده است.

خدابنده با بیان این‌که در حال از دست دادن همه بازارهای خود در کشورهای هدف هستیم، اظهار کرد: عده‌ای می‌گویند که بار خود را تحویل ما دهید و ما با کارت بازرگانی که داریم این بارها را تحویل مشتری می‌دهیم و نیازی به پیمان‌سپاری ارزی نیست.

وی تصریح کرد: اما نگرانی ما از این است که این بار ارسال شده دارای برند و نشان است و فردا اداره دارایی متوجه این امر می‌شود و ما را متهم به قاچاقچی می‌کند.

مدیرعامل شرکت سبک‌سازان شرق خاطرنشان کرد: سال‌هاست که بر روی برند محصول تولیدی این واحد تولیدی کار می‌کنم و هم‌اکنون محصول تولیدی این کارخانه در خاورمیانه جزو بهترین تولیدات است حال باید چگونه اجازه دهم که کالای تولیدی بنده با کارت‌هایی که صاحب آن به هیچ عنوان مشخص نیست، صادر شود.

این تولیدکننده گفت: این افراد که دارای این گونه کارت‌های بازرگانی هستند نه تولیدکننده و نه صادرکننده هستند و در حقیقت آن‌ها را می‌توان دلال و یا کاسبان تحریم نام برد.

خدابنده یکی دیگر از مشکلات اساسی این واحد تولیدی را حمل و نقل دانست و گفت: در گذشته بار از این واحد تولیدی از بجنورد به مقصد شلمچه با مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان جابجا می‌شد اما هم‌اکنون این رقم به پنج میلیون تومان رسیده است.

وی افزود: افزایش هزینه‌های حمل و نقل، لوازم یدکی که از سوی رانندگان اعلام می‌شود را قبول داریم اما نه این‌که هزینه حمل و نقل از این شرکت به مقصد شلمچه 300 برابر افزایش یابد.

این تولیدکننده خاطرنشان کرد: اگر هزینه‌ها 50 درصد افزایش می‌یافت بدون هیچ نارضایتی کرایه‌ها پرداخت می‌شد اما افزایش 300 برابری قابل قبول نیست و بنده ترجیح می‌دهم واحد تولیدی را تعطیل کنم تا رقم پنج میلیون تومان را برای هر بارگیری به‌عنوان کرایه پرداخت کنم.

خدابنده تصریح کرد: برای این‌که مشکل حمل و نقل واحد تولیدی خود را حل کنم، تصمیم بر این گرفته شد تا در سامانه کارا ثبت‌نام کنم اما اداره‌کل کار استان اعلام کرد که تسهیلات برای این امر اختصاص نخواهد یافت.

به علت برنامه‌ریزی‌های یک شبه انجام 10 میلیون دلار صادرات متوقف شد

»احمد هاتفی» مدیر عامل واحد تولیدی مزرعه سبز خرم در فاروج که محصول تولیدی آن‌ها شامل رب می‌شود، هم‌چنین در گفت‌وگو با ایسنا گفت: این واحد تولیدی صادرات‌محور به علت برنامه‌ریزی‌های یک شبه مسئولان تعطیل شد.

وی با بیان این‌که از تاریخ 20 مهرماه صادرات رب گوجه فرنگی از کشور ممنوع شد، افزود: 99 درصد محصول تولیدی این واحد به سایر کشورها صادر می‌شد که به‌علت بروز این مشکل حدود 10 میلیون دلار صادرات این واحد تولیدی متوقف شد.

مدیر عامل واحد تولیدی مزرعه سبز خرم در فاروج با اشاره به این‌که محصولات این واحد تولیدی به کشورهایی چون روسیه و عراق صادر می‌شد، ادامه داد: هم‌اکنون در قسمت تولید رب 50 نفر از کارکنان بیکار شدند.

هاتفی اظهار کرد: این واحد تولیدی 11 سال است که به بهره‌برداری رسیده و 10 سال صادرکننده نمونه بوده و همه برنامه‌ریزی‌های آن برای تولید کالای صادرات‌محور بوده و نمی‌تواند برای بازار داخلی تولید کند و حال که در حال از دست دادن بازارهای خود در کشورهای هدف است باید چه بکند؟

ادارات و سازمان‌های داخلی برای ادامه حیات واحدهای تولیدی از آن‌ها حمایت کنند

»رضایی» مدیر عامل شرکت ساقه طلایی در اسفراین که محصولاتی چون لوله‌های پلی‌اتیلن را تولید می‌کند در ادامه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: طی چهار پنج ماه گذشته که مواد اولیه کم بود سفارش برای کار وجود داشت اما حال که قیمت مواد اولیه موجود است هیچ کار و سفارشی وجود ندارد.

وی با اشاره به این‌که افزایش قیمت مواد اولیه یکی از مشکلات اساسی این واحد تولیدی است، افزود: هر کیلوگرم قیمت مواد اولیه از حدود پنج هزار تومان به 13 هزار تومان رسیده است و توان خرید این واحد تولیدی برای خریداری مواد اولیه کاهش یافته و از سوی دیگر خریداران محصولات تولیدی این واحد نیز توان آنچنانی برای خرید محصول ندارند.

مدیرعامل واحد تولیدی مزرعه سبز خرم در فاروج ادامه داد: طی شش ماه اخیر در این واحد تولیدی فقط یک ماه کار انجام شد و مابقی ماه‌ها کارکنان می‌آمدند و خود را با کارهای جانبی مشغول می‌کردند.

رضایی اظهار کرد: اما اگر روند به این شکل طی ماه آینده نیز ادامه یابد و هیچ سفارشی برای انجام کار به این واحد داده نشود مجبور به اخراج 30 کارگر و تعطیل شدن کارخانه می‌شویم.

وی با بیان این‌که مشتریان اصلی این واحد تولیدی کشاورزان، جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب روستایی و شهری است، خاطرنشان کرد: ادارات مذکور سفارش‌های کاری خود را به این شرکت دهند و از واحدهای تولیدی داخلی حمایت کنند.

مدیرعامل واحد تولیدی مزرعه سبز خرم در فاروج گفت: دولتی‌ها سفارش خود را برای کالاهای مورد نیاز به واحد تولیدی ارائه دهند و مطالبات خود را طی سال آینده از محل اسناد خزانه پرداخت کنند.

پیمان‌سپاری ارزی موجب عقب‌نشینی تولیدکنندگان در تولید شده است

محمد حسین‌پور معاون شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌شمالی گفت: دستورالعمل پیمان‌سپاری ارزی موجب شده تا تولیدکننده برای امر تولید عقب‌نشینی کند.

وی افزود: بسیاری از تولیدکنندگان صادرات‌محور هم‌اکنون تأکید جدی بر برطرف کردن هرچه سریع‌تر این مشکل دارند.

معاون شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌شمالی با بیان این‌که در این استان 239 واحد تولیدی وجود دارد، یادآور شد: از این تعداد هم‌اکنون 78 درصد با ظرفیت‌های مختلف در حال فعالیت هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار27آبان 97، کدخبر: 97082713261،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین