پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۷۰۴۶۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷
نشست اولین همایش و نمایشگاه رسانه‌های نوین و شکل دهی نهادهای اجتماعی در حالی دیروز با حضور ابوالحسن فیروزآبادی دبیرشورای عالی فضای مجازی برگزار شد که سؤال‌ها بیشتر پیرامون هاتگرام و طلاگرام، حذف پیام رسان‌های داخلی و حمایت ویژه از دو پیام رسان منتخب گذشت. در این نشست فیروزآبادی گفت: می‌توان با کمک رسانه‌های نوین مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها را حل کرد.فیروزآبادی افزود: حل مشکلات اقتصادی بخصوص در دوران تحریم ممکن نیست مگر اینکه بخش‌های بزرگ اقتصادی کشور درگیر آن شوند. البته در بخش اقتصادی کوچک، استارتاپ‌ها شکل گرفته‌اند ولی آنها توان مالی کافی ندارند بنابراین باید از توان بخش‌های بزرگ اقتصادی مانند فولاد و مس و...کشور استفاده کرد. بنگاه‌های بزرگ اقتصادی باید شهامت پیدا کنند تا در حوزه‌های جدید اقتصادی حضور یابند و بازار را بزرگ کرده و کار را بر رقبا و دشمن سخت کنند و نقش برجسته‌ای داشته باشند.

شعار سال: رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه دنیا از ابزارهای پولی و مالی جدید مانند فین تک‌ها، مدل‌های اقتصادی دیجیتال برای بزرگ کردن بازار خود کمک می‌گیرد، گفت: ما نیز باید از این ابزارها استفاده کنیم تا بتوانیم به رفع مشکلات ناشی از تحریم کمک کرده و حتی آن را دور بزنیم.

ابوالحسن فیروزآبادی درباره کارکرد رسانه‌های نوین اجتماعی نیز به‌عنوان یکی از فرصت‌های تحریم گفت: باید رویکرد اقتصادی رسانه‌های نوین اجتماعی درجهت آگاهی‌رسانی و آموزش مردم، بیشتر مورد توجه قرار گیرد چرا که در دنیا شکل‌گیری مدل‌های جدید اقتصاد دیجیتال و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان از طریق رسانه‌های نوین اجتماعی درحال انجام است ولی ما در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.

فیروزآبادی افزود: حل مشکلات اقتصادی بخصوص در دوران تحریم ممکن نیست مگر اینکه بخش‌های بزرگ اقتصادی کشور درگیر آن شوند. البته در بخش اقتصادی کوچک، استارتاپ‌ها شکل گرفته‌اند ولی آنها توان مالی کافی ندارند بنابراین باید از توان بخش‌های بزرگ اقتصادی مانند فولاد و مس و...کشور استفاده کرد. بنگاه‌های بزرگ اقتصادی باید شهامت پیدا کنند تا در حوزه‌های جدید اقتصادی حضور یابند و بازار را بزرگ کرده و کار را بر رقبا و دشمن سخت کنند و نقش برجسته‌ای داشته باشند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه اکنون کاربران هر یک به تنهایی به یک رسانه تبدیل شده‌اند، گفت: رسانه‌های نوین اکنون به رقیب و شریک قدرتمند رسانه‌های سنتی تبدیل شده‌اند اما رسانه‌های نوین دارای سن کمی بوده و ساختارمند نیستند و به بلوغ نرسیده‌اند از این‌رو باید درباره بلوغ رسانه‌های نوین با حضور نخبگان بحث شود.

فیروزآبادی با بیان اینکه رسانه‌های سنتی به فضای مجازی کوچ کرده‌اند و اکنون بخش بزرگی از رسانه‌های نوین محسوب می‌شوند، گفت: اما توازنی بین رسانه‌‌های نوین در فضای مجازی وجود ندارد. رسانه‌ها باید یک ملت را نمایندگی کنند و قدرت یک ملت را نشان دهند اما هنوز این موضوع در کشور ما اتفاق نیفتاده است و آنها وارد صحنه نشده‌اند بنابراین باید از قدرت شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌‌های نوین برای تأثیرگذاری در دنیا استفاده کنیم.

استقلال هاتگرام و طلاگرام به‌صورت آزمایشی

در حاشیه این نشست دبیر شورای عالی فضای مجازی به سؤال خبرنگاران نیز پاسخ داد. فیروزآبادی درباره دو نسخه هاتگرام و طلاگرام گفت: بر مبنای گزارش‌های اعلام شده از سوی دو نسخه فارسی تلگرام، این دو شبکه پیام‌رسان به‌صورت آزمایشگاهی از تلگرام مستقل شده‌اند و برای دوران گذر، به دو کلاینت فارسی تلگرام که از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، ویژگی بهتری داشتند تا شهریور ماه فرصت فعالیت داده شد تا پس از آن به‌صورت مستقل از تلگرام، فعالیت خود را ادامه دهند. وی مهلت داده شده به این دو پوسته تا پایان سال را شایعه خواند و گفت: به‌دلیل شرایط تحریم و استدلال‌هایی که نسخه‌های فارسی مطرح کردند ما به این دو کلاینت تا پایان آذرماه مهلت داده‌ایم تا خود را به پیام رسان صددرصد بومی تبدیل کنند. وی در پاسخ به سؤال «ایران» که آیا اطمینان دارید که کاربران چند میلیونی هاتگرام و طلاگرام بعد از بومی‌سازی به این دو پیام رسان منتقل خواهند شد یا خیر، گفت: نه به این موضوع اطمینان نداریم. وی در خصوص انتشار برخی اخبار مبنی بر تصمیم مجدد برای لغو فیلتر تلگرام نیز گفت: این موضوع از سمت مرکز ملی فضای مجازی مطرح نشده و بعید به نظر می‌آید که قوه قضائیه نیز برنامه‌ای برای لغو فیلتر تلگرام داشته باشد و نظرش درباره فعالیت تلگرام در کشور تغییر کند.

حمایت‌های ویژه از دو پیام رسان منتخب

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره حذف 5 پیام‌رسان‌ داخلی نیز گفت: از ابتدا نیز قرار بود از پیام رسان‌های تأیید شده تعدادی حذف شوند البته ما به‌دنبال این بودیم که برخی پیام رسان‌ها با هم ادغام شوند یا اینکه هریک بخش‌های خاصی مانند آموزش و پرورش را بر عهده بگیرند که متأسفانه این اتفاق نیفتاد و در نهایت 2پیام رسان از بین آنها انتخاب شدند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی درباره چگونگی انتخاب دو پیام رسان(گپ و سروش) نیز گفت: ما پیام رسان‌ها را از نظر 8 پارامتر مانند ارزیابی فنی، اجتماعی، قابل توسعه بودن و امنیت و به‌طور کلی هشت پارامتر اصلی بررسی کردیم و به آنها امتیاز دادیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که دو پیام‌رسان گپ و سروش دارای شرایط اجتماعی بهتر، کاربران بیشتر، امنیت بالاتر، نرم افزار قابل توسعه و دارای قابلیت سرویس دهی بیشتری هستند از این‌رو در نهایت این دو انتخاب شدند.

وی در پاسخ به سؤال «ایران» که قرار است چه حمایت‌های ویژه‌ای از این دو پیام رسان شود، گفت: قرار است امکانات سخت‌افزاری بیشتری در اختیار این دو پیام‌رسان قرار بگیرد؛ از جمله اینکه دیتاسنتر مخصوصی را در حوالی تهران برای این کار اختصاص داده‌ایم. برای اینکه تمام سیستم‌های آنها به‌صورت متمرکز در این دیتاسنتر قرار بگیرد و ما نیازهای سخت‌افزاری آنها را برطرف کنیم.

فیروزآبادی درباره اینکه آیا حمایت‌ها از 5 پیام رسان حذف شده، قطع خواهد شد یا خیر، گفت: طرح ما حمایت از 5 پیام رسان داخلی شامل کاهش تعرفه، اختصاص دیتاسنتر، اینترنت رایگان و وام 5 میلیارد تومانی بود که برخی از این امکانات استفاده کردند و برخی نیز گویا خود دارای امکانات بودند و نخواستند از این حمایت‌ها بهره‌ای ببرند ولی کماکان این حمایت‌ها وجود دارد و قطع نشده است.

رئیس شورای عالی فضای مجازی درباره اقدامات صورت گرفته درخصوص شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: قرار بود وزارت ارتباطات به‌عنوان مجری پروژه شبکه ملی اطلاعات، این پروژه را در دو مرحله پیش ببرد که در مرحله اول این شبکه در ۳ فاز در دولت یازدهم اجرایی شد.

فیروزآبادی با بیان اینکه اقدامات خوبی مانند راه‌اندازی مرکز مدیریت ترافیک اینترنت کشور (IXP) در مرحله اول اجرای این طرح سبب شد تا ترافیک از ۱۰۰ گیگابیت به ۸۰۰ گیگابیت در ثانیه برسد، افزود: در رابطه با سوئیچ بانک‌های اطلاعاتی کشور نیز مرکز NIX تعریف شد و برمبنای آن، اتصال بانک اطلاعاتی دولت به شبکه تحت عنوان دولت الکترونیک کلید خورد که در دولت دوازدهم شکل اجرایی به خود گرفت.

وی با اشاره به اینکه آنچه درمرحله اول پروژه شبکه ملی اطلاعات تعریف کردیم در مرحله دوم بشدت درحال عملیاتی شدن است، گفت: در جلسه مشترکی که در ابتدای دولت دوازدهم با وزارت ارتباطات داشتیم، حدود ۸۰ طرح در ذیل شبکه ملی اطلاعات تعریف شد که در سند تبیین الزامات این شبکه دیده شده و هم‌اکنون درحال انجام است.

فرصتی به‌نام فضای مجازی

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه دشمنان با استفاده از ظرفیت‌های نوین به‌دنبال این هستند که با برجسته کردن ناکارآمدی‌های دولت و حاکمیت به نظام ضربه بزنند، گفت: ما نیز باید به‌دنبال استفاده از ظرفیت‌های نوین باشیم و یکی از این ظرفیت‌های نوین، فضای مجازی است. فضای مجازی برای ما فرصت محسوب می‌شود و باید از آن در ارتقای توانمندی‌های اقتصادی خود استفاده کنیم. وی افزود: با کمک ظرفیت‌های جدید می‌توانیم مشکلات اقتصادی را کاهش داده و به افزایش ظرفیت های این حوزه کمک کنیم. اکنون امریکا مراودات مالی ما را حذف کرده است ولی می‌توانیم با کمک ظرفیت‌های جدید مانند ارز دیجیتالی تحریم‌ها را دور بزنیم. ما باید به ارز دیجیتالی ورود کنیم از این‌رو از بانک مرکزی و دولت انتظار می‌رود در این زمینه سریعتر ورود کنند. با استفاده از رسانه‌های نوین و اقتصاد دیجیتال می‌توانیم از ارز دیجیتالی استفاده کنیم و تحریم‌ها را دور بزنیم.

گفتنی است نخستین همایش و نمایشگاه رسانه‌های نوین و شکل‌دهی نهادهای اجتماعی قرار است در بخش اقتصادی و در 7 محور (حمایت از محصولات داخلی، امنیت و ثبات اقتصادی، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد دیجیتال، حمایت هدفمند از صادرات، بررسی ابعاد اقتصادی رسانه‌های نوین و کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار) بهار سال 98 با حمایت بنگاه‌های اقتصادی در تهران یا کرمان برگزار شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران تاریخ انتشار 29 آبان 97، کدخبر: 490261، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین