پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۷۰۴۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۲
زهرا صدراعظم نوری،رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران طی تذکری درباره تخریب باغ اراج در منطقه ۱تهران گفت:حفظ و صیانت از باغات و فضای سبز شهر تهران به عنوان یکی از رویکرد های اساسی شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم می باشد. از همین روی شورای اسلامی شهر تهران در اسفند سال 1396 توقف صدور پروانه و ساخت و ساز در باغات را به تصویب رسانید و همواره به دنبال تسری این نگاه به سطوح مختلف تصمیم گیری و اجرایی بوده است.

شعارسال: عضو کمیسیون ماده ۷قانون حفظ و گسترش باغات نسبت به نابودی احتمالی باغ ۲۹هزار متری اراج هشدار داد.

 زهرا صدراعظم نوری،رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران طی تذکری درباره تخریب باغ اراج در منطقه ۱تهران گفت:حفظ و صیانت از باغات و فضای سبز شهر تهران به عنوان یکی از رویکرد های اساسی شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم می باشد. از همین روی شورای اسلامی شهر تهران در اسفند سال 1396 توقف صدور پروانه و ساخت و ساز در باغات را به تصویب رسانید و همواره به دنبال تسری این نگاه به سطوح مختلف تصمیم گیری و اجرایی بوده است.

وی ادامه داد: علی رغم وجود این رویکرد صریح در شورای شهر تهران ، بعضا شاهد رویه های گذشته در سطح مناطق می باشیم. به عنوان نمونه یکی از لکه های بزرگ باغ شمال شرق تهران موسوم به باغ اراج می باشد.

نوری با بیان اینکه باغ اراج با مساحت 29 هزار متر مربع در محله اراج وجود داشته که پهنه آن G111 بوستان عمومی می باشد،اضافه کرد:در سال 1394این باغ ابتدا توسط سوءاستفاده گران خشک گردیده و در یک حادثه مشکوک، آتش سوزی گسترده ای در این باغ رخ داده است. این آتش سوزی که بیش از هزار اصله درخت این باغ را از بین برده است به قدری گسترده بود که منطقه شمالی تهران را تحت الشعاع قرار داد و طبق برآورد اولیه 80 درصد باغ سوزانده شده است.

عضو کمیسیون ماده ۷قانون حفظ و‌ گسترش شهرداری تهران ادامه داد:بدلیل این آتش سوزی دادستان انقلاب تهران و شورای حفظ حقوق بیت المال به عنوان مدعی العموم به این پرونده ورود کرده و کمیسیون ماده هفت قانون حفظ و گسترش فضای سبز ضمن اعمال ماده 4 قانون (تعقیب قضایی مالکین) تبصره یک ماده ششم (تصرف ملک از طریق دادگاه) و 85 میلیارد تومان خسارت و جهت احیا باغ ، غرس 5 هزار اصله درخت را برای این ملک رای صادر نمود.

نوری تاکید کرد: با وجود اینکه پرونده به دلیل مالکیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و بهره برداری اوقاف در دادگاه ویژه روحانیت مفتوح بوده، اما پیگیری موثری توسط شهرداری وقت منطقه صورت نگرفته است. حتی شهرداری منطقه طرح تغییر کاربری این باغ از بوستان عمومی به برج را تهیه و در سال جاری به کمیسیون ماده 5 ارسال می نماید.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه کمیسیون ماده 5 نیز با توجه به عدم تدوین ضوابط ساخت و ساز در باغات در جلسه 579 مرداد ماه سال جاری، رای به عدم موافقت با طرح پیشنهادی را صادر مینماید، اضافه کرد: اما با وجود عدم امکان صدور پروانه برای باغات، شهرداری منطقه در مهر ماه مجوز دیوار کشی برای این باغ صادر و در آبان ماه نیز مجوز گودبرداری 30 درصد را صادر می نماید.

او با طرح چند سوال به شهرداری تهران و سایر نهاد های ذی ربط جهت تذکر داد و گفت:چرا تا کنون دادگاه عمومی و انقلاب تهران و شورای حفظ حقوق بیت المال وضعیت این ملک و املاک مشابه را مشخص ننموده است؟ اداره کل حقوقی شهرداری تهران تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟

وی ادامه داد: توافقات صورت گرفته به صورت مبهم و غیر شفاف مالکین و شهرداری، سبب از بین رفتن پیگیری استیفای حقوق شهر گردیده و هیچ گونه برخوردی با متخلفین صورت نپذیرفته است.

نوری تاکید کرد: چرا شهرداری تهران جهت حصول نتیجه اعمال تبصره یک در یک سال گذشته چه اقدام موثری انجام داده است؟چرا با وجود مفتوح بودن پرونده این ملک در دادستانی تهران ، منطقه مربوطه طرح توجیهی صدور پروانه به کمیسیون ماده 5 ارسال نموده و پیگیر ساخت و ساز در این باغ و تغییر کاربری آن است؟

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد:شهرداری منطقه به چه استنادی و چرا بدون صدور پروانه مجوز گودبرداری 30 درصد سطح اشغال را صادر نموده است؟بازرسی شهرداری تهران چرا تاکنون در خصوص این ملک گزارشی ارایه ننموده و از این اقدامات جلوگیری ننموده است؟

وی ادامه داد: چرا در دوره جدید مدیریت شهری طرح های تغییر کاربری پهنه های فضای سبز به کمیسیون ماده 5 ارسال گردیده و با وجود کمبود فضای سبز شهر تهران همچنان میل به بارگذاری و تخریب فضای سبز در کمیسیون ماده 5 وجود دارد؟


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 29آبان 1397 ، کدخبر:15677 ،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محسن
Germany
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
از درختای تهران دیگه چیزی نمونده اخرش از الودگی خفه میشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین