پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۲۱۶۸
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
فدایی گفت: با وجود تجربه تلخ زلزله سال گذشته کرمانشاه، باز هم آموزش مقابله در برابر زلزله به طور کافی به مردم منطقه داده نشده و تعداد بالای مصدومان، گواه این سخن است.وی تصریح کرد: برای آموزش باید بررسی شود که جمعیت مورد هدف چه کسانی و چه تعدادی هستند چرا که در مسائلی چون زلزله باید همه گروه ها ی سنی آموزش ببینند، اما آموزش هر گروه ویژگی خاص خود را دارد به طور مثال: افراد بزرگسال به وسیله سخنرانی و فیلم های آموزشی به مسئله وقوف پیدا می کنند اما کودکان دبستانی به صورت نمایش جالب و اثر گذار مسئله را درک می کنند، یعنی ابتکار جهت این مسئله لازم است.

شعار سال: با وقوع زلزله در کرمانشاه، آمار مصدومین در این حادثه به مرز 800 نفر رسیده که به گفته مسئولان، تمامی مصدومیت ها به دلیل فرار و ترس از زیر سقف ماندن بوده است.

با اعلام این آمارها باید گفت که با توجه به زلزله تلخ سال گذشته در کرمانشاه، چرا آمادگی مردم برای حادثه مشابه سال گذشته تا این اندازه کم بوده به طوریکه افراد نتوانستن در مقابل این اتفاق، عکس العمل درستی داشته باشند؟ آیا به آنها آموزش لحظه بحران داده نشده است ؟

برای پاسخ به این سوال با یک روانپزشک گفتگو کرده ایم.

فربد فدایی، روانپزشک در رابطه با این موضوع می گوید: وقتی بحرانی در کشور به وجود می آید باید ابتدا ارزیابی در مورد مسائل بومی، دیدگاه های مردم منطقه و شرایط محیطی به عمل آید در واقع معلومات بین المللی باید بومی سازی شود.

وی تصریح کرد: برای آموزش باید بررسی شود که جمعیت مورد هدف چه کسانی و چه تعدادی هستند چرا که در مسائلی چون زلزله باید همه گروه ها ی سنی آموزش ببینند، اما آموزش هر گروه ویژگی خاص خود را دارد به طور مثال: افراد بزرگسال به وسیله سخنرانی و فیلم های آموزشی به مسئله وقوف پیدا می کنند اما کودکان دبستانی به صورت نمایش جالب و اثر گذار مسئله را درک می کنند، یعنی ابتکار جهت این مسئله لازم است.

فدایی با بیان اینکه آموزش نباید ادای وظیفه و رفع مسئولیت باشد، افزود: در این خصوص از موازی کاری جلوگیری شود و باید مدیریت و مسئولیت نهایی در بحث آموزش زلزله به مردم با تعیین یک سازمان به عنوان متولی، مشخص شود، و در این ورطه، از مشارکت های نمایشی دست برداشته شود.

این روانپزشک با بیان اینکه دستگاه های نظارت و بازرسی باید جریان آموزش را پیگیری کنند، اعلام کرد: در صورت لزوم به خاطیان این عرصه تذکر داده و در صورت غفلت و بی توجهی مسئولان اجرایی، قضیه را از طریق مقامات قضایی پیگیری کنند.

وی بیان داشت: گذشته از آن، نمایندگان مجلس نیز در حوزه انتخابیه خود، ارزیابی این مسئله را بر عهده بگیرند همچنین رسانه های گروهی ، مطبوعات و رادیو و تلوزیون نیز می توانند در پیشروی و اموزش اثرگذار، موثر باشند، سرانجام خود مردم هستند که باید به اهمیت موضوع پی ببرند و درخواست آموزش دوره ای و مکرر را به مسئولان بدهند.

فدایی تاکید کرد: مسئله آموزش نباید فراموش شود، به طور حتم در زلزله اخیر کرمانشاه، آموزش کافی به مردم منطقه داده نشده است و مسئولان با وجود تجربه سال گذشته، مردم را برای احتمال وقوع دوباره این حادثه، آماده نکرده اند چرا که با آمارهای داده شده، باز هم آمادگی مدیریت در بحران و غلبه بر ترس در شهروندان دیده نشد و تعداد بالای مصدومان گواه این سخن است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا تاریخ انتشار 6 آذر 97، کدخبر: 780444، www.borna.news


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین