پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۷۶
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱
یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: سازمان ملل متحد در سایر سازمانهای بین‌المللی برای تحقق صلح در جهان نباید تنها به نقش دولت‌ها و سیاست‌مداران اکتفا کنند بلکه لازم است تا نگاه ویژه‌ای به تشکل‌های جوانان و جامعه مدنی داشته باشند.

شعارسال: عبدالامیر نبوی، کارشناس ارشد مسائل منطقه که عصر یک‌شنبه در نشست جوانان، صلح و امنیت که با حضور کاردار سوریه در ایران، نماینده سفیر فلسطین در کشورمان، ایمانی همسر وزیر امور خارجه، رستمی مسوول ساماندهی وزارت ورزش و جوانان، و جمعی دیگر از اساتید کشورمان برگزار شد به تصویب قطعنامه 2250 در نهم دسامبر سال 2015 توسط سازمان ملل اشاره کرد.

او با بیان این که باید تصویب قطعنامه 2250 که دارای واژگانی تاریخی و محتوای تاریخ‌ساز است را به فال نیک گرفت گفت: باید برای اجرایی شدن این قطعنامه تدابیری اندیشید. تصویب این قطعنامه به ویژه با توجه به وضعیت گذشته و حال خاورمیانه اهمیتی مضاعف پیدا کرده است.

نبوی با بیان این که بر اساس آمار در 2340 هفته در بین سال‌های 1945 تا 1990 تنها سه هفته غیر جنگی دردنیا وجود داشته است خاطرنشان کرد:‌ در این مدت 150 تا 160 منازعه یا جنگ داخلی رخ داده است که 7 میلیون و 200 هزار کشته به جای گذاشته است.

وی هم‌چنین گفت: در دوره پس از جنگ سرد بیش از 60 درگیری مهم در 48 منطقه جهان رخ داده که در سال 2004 و طی 6 مورد از آن‌ها در هر یک دست کم هزار نفر کشته شده‌اند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد:‌ این آمار گویای 3 نکته است اول این که جنگ مفهومی وسیع و گسترده بوده و صرفا شامل درگیری‌ مسلحانه میان دو واحد سیاسی نمی‌شود که لزوما توسط نظامیان و سیاست‌مداران بررسی شود. دوم این که جنگ به بخشی از واقعیت زندگی روزمره به ویژه در خاورمیانه تبدیل شده است و سومین مورد این که تلاش برای اجرایی کردن مفاد این قطعنامه هم ضرورت دارد و هم فوری است. تا جوانان به جای آن که سربازان مرگ باشند درباره صلح فعالیت کنند.

وی با طرح این سوال که تمامی آمار و شواهد گویای آن است که تحقق صلح دور از دسترس است و کودکان و جوانان صرفا قربانیان جنگ شده‌اند؛ در این رابطه چه باید کرد؟ توضیح داد: لازم است رویکردی فرهنگی اجتماعی به مساله جنگ داشته باشیم. در پایان باید اضافه کنم چنانچه سازمان ملل متحد و ارکان آن بخواهند مفاد قطعنامه 2250 اجرایی شود نباید صرفا مجمعی از دولت‌ها بر سیاست‌مداران را مخاطب خود بدانند چرا که این امر از طریق گفت‌وگو و تعامل با جامعه مدنی و تشکل‌های جوانان هر چند ضعیف و کم رمق که باشند انجام می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 26 اردیبهشت 1395، کدمطلب: 95022616355 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین