پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۴۳۵۲
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
دروس و مباحث مرتبط با کسب‌وکار از محبوب‌ترین رشته‌هایی هستند که موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها ارائه می‌کنند. رشد محبوبیت چنین رشته‌هایی تاثیری مستقیم در بازار کار و مشاغل داشته است، از همین رو، استدلال بسیاری از افراد این‌ است که تحصیل در زمینه کسب‌وکار می‌تواند نوعی سرمایه‌گذاریِ آینده‌نگرانه قلمداد شود. در این زمینه‌ تحصیلی فرقی نمی‌کند در مقطع کارشناسی به دنبال ادامه تحصیل هستید یا اینکه هدفتان گرفتن مدرک مدیریت ارشد کسب‌وکار باشد.

شعار سال: موضوع مهم، انتخاب مدرسه کسب‌و‌کاری مناسب است که بتواند نقشی موثر در بهره‌برداریِ حداکثری شما از آموزش‌های ارائه ‌شده ایفا کند. برای انتخاب یک مدرسه کسب‌وکار خوب موارد زیادی را باید در نظر گرفت، اما به عقیده ما هشت مورد زیر، ویژگی‌های اصلی‌ای هستند که باید به آنها توجه کنید:

۱- کادر استادان و مدرسان: یک مدرسه کسب‌وکارِ خوب، واجد‌شرایط‌ترین و بااستعدادترین مدرسان و محققان از سراسر دنیا را به خود جذب می‌کند؛ بین‌المللی بودنِ درصد بالایی از کادر آموزشی در مدارس کسب‌وکار نمونه در دنیا شاهدی بر این مدعا است. این کادر ممتاز و الهام‌بخش، دانش و تجربه لازم را در اختیار دارد و می‌تواند آموزش‌هایی موثر به کسانی دهد که رویای تبدیل شدن به چهره‌های سرشناس تجارت را در سر می‌پرورانند. فارغ از آموزش به شکل نظری، هیات‌‌علمی‌ای الهام‌بخش بر استفاده از دانش نظری در عمل برای حل مشکلات حال حاضر دنیای کسب‌وکار تاکید خواهد داشت. تجربه و ارتباطات گسترده‌ اعضای هیات‌‌علمی با سازمان‌های مختلف صنعت به آنها در مشاوره دادن به علاقه‌مندان و حتی در اختیار گذاشتن فرصت‌های کارآموزی و دیگر موقعیت‌های شغلی کمک می‌کند.

۲- شبکه قوی دانش‌پذیران: بیشتر برنامه‌های آموزشی مدارس کسب‌وکار بخش وسیعی از برنامه کاری خود را به پروژه‌های گروهی اختصاص می‌دهند و شما قسمت قابل‌توجهی از زمان خود را صرف تعامل با دیگر دانشجویان خواهید کرد. به‌غیراز یادگیری نحوه کارِ گروهی و کسب مهارت‌های رهبری تیمی، تجربه شما در مدرسه کسب‌وکار همچنین به شما این امکان را خواهد داد تا از هم‌دوره‌ای‌های خود بیاموزید، زیرا این احتمال وجود دارد که این افراد در آینده به همکار، شریک یا حتی رقیب شما تبدیل شوند. از یک منظر بخش بزرگی از آموزش و حرفه شما به شبکه‌سازی با همکلاسی‌ها و آنهایی که زودتر از شما فارغ‌التحصیل شده‌اند، بستگی دارد. فارغ‌التحصیلان مدارس کسب‌وکار معمولا برای یافتن شغل یا دوره‌های آموزشی سراغ فارغ‌التحصیلان مدرسه خود می‌روند. پرسشی مناسب که می‌توانید از خود بپرسید این است: «این موسسه/ دانشگاه چه نوع دانشجویانی را به خود جلب می‌کند؟» آنگاه می‌توانید درباره وضعیت دانشجویان و جامعه فارغ‌التحصیلانی که در آینده با آنها تعامل خواهید داشت و اینکه آیا تمایل دارید بخشی از این جامعه باشید یا نه، تامل ‌کنید.

۳- تحصیل مبتنی بر گرایش: باید مدرسه‌ای را انتخاب کنید که گرایش‌ها و رشته‌های تحصیلی که می‌تواند شما را به هدف خود نزدیک‌تر کند،‌ داشته باشد. برای مثال اگر به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی خود هستید، می‌توانید به مدارسی توجه کنید که علاوه برداشتن پایه‌ای محکم از دروس کسب‌وکار، به شما اجازه تخصص یافتن در کارآفرینی را هم بدهند.

۴- انعطاف‌پذیری: انعطاف‌پذیری مساله‌ای مهم برای دانشجویان شاغلی است که تعهدها و مسوولیت‌های دیگری هم دارند. افراد شاغلی که مایلند دانشجو شوند، باید بدانند آیا کارفرمایانشان تمایل به حمایت از تحصیل آنها دارند یا نه. شرکت‌هایی هستند که از آموزش‌ازراه دور کارمندانشان حمایت مالی می‌کنند، زیرا برنامه‌ای انعطاف‌پذیر به کارمندان اجازه می‌دهد شغل خود را حفظ کرده و درعین‌حال آنچه می‌آموزند را مستقیما در کار خود به‌کارگیرند.

۵- اختیار عمل: مدارس کسب‌وکار برتر در دنیا از طریق حمایت از رقابت سالم، تحقیقات علمی، تفکر نقادانه، نوآوری و خلاقیت، محیط کسب‌وکار واقعی را بازسازی می‌کنند. این موضوع البته در مورد همه مدارس کسب‌وکار صدق نمی‌کند، زیرا بعضی از آنها محدودیت‌هایی را به خاطر دخالت و قوانین دولتی یا کاغذبازی‌های موجود وضع کرده‌اند. این محدودیت‌ها مانع از این می‌شوند که موسسه یا دانشگاه با گرایش‌ها،‌ گروه‌ها و محیط‌های کسب‌وکار که به‌سرعت درحال‌تغییر است همگام بمانند و این موضوع بر مطالب آموخته‌شده و نحوه‌ آموزش دانشجویان و تجربیات آنها اثرگذار خواهد بود.

۶- کادر صحیح مدیریتی: بیشتر مدیران موسسات و مدارس کسب‌وکار برتر در دنیا در هر دو حوزه آکادمیک و تجربی باتجربه هستند. این موضوع به آنها کمک می‌کند مدرسه تحت‌امر خود را به‌عنوان بخشی از جامعه کسب‌وکار اداره کرده و چشم‌انداز آن‌ را هم در همین راستا مشخص کنند.مدیران یک مدرسه کسب‌وکار خوب دید و درکی کلان خواهند داشت که پشتیبان منافع دانش‌پذیران، هیات‌‌علمی و فارغ‌التحصیلان بوده و بین این منافع توازن ایجاد می‌کند.

۷- حمایت از دانش‌پذیران: یک مدرسه کسب‌وکار خوب از هنگامی‌که برای بار اول تصمیم می‌گیرید برای دوره‌ای خاص درخواست دهید تا بعد از فارغ‌التحصیلی‌تان از شما پشتیبانی می‌کند. این حمایت می‌تواند به‌سادگی ارائه اطلاعات درست تا چیزی پیچیده‌تر مثل جست‌وجو برای یافتن شغل باشد. این موضوع به مفهوم این نیست که مدرسه لقمه را آماده در دهان شما بگذارد، بلکه باید با داشتن منابع لازم به شما در مسیر تبدیل‌شدن به فردی حرفه‌ای در زمینه کسب‌وکار کمک کند. ویژگی‌هایی نظیر شبکه فارغ‌التحصیلان قدرتمند و مرکز فرصت‌های شغلی یا خدمات کاریابی با ارتباطات قوی از خصوصیات مدارسی است که ازنظر حمایت از دانش‌پذیران وضعیت مطلوبی دارند.

۸- اعتبار: یکی از عوامل مشخص‌کننده وضعیت اعتبار یک مدرسه، رتبه کلی آن بین مدارس کسب‌وکار دیگر است. بیشتر فهرست‌های رتبه‌بندی چیزهایی مثل کیفیت برنامه‌های آموزشی، هیات‌‌علمی، تحقیقات، خدمات دانش‌پذیری و حمایت شغلی را در نظر می‌گیرند. بااین‌حال، هنگامی‌که به اعتبار یک مدرسه نگاه می‌کنید، در نظر داشته باشید که مهم‌ترین مساله برای شما چیست. وقتی خوشنامی مدنظر شما باشد، مدارس کسب‌وکار مشهور مانند آنهایی که در آیوی لیگ قرار دارند (مانند هاروارد، یِیل، کلمبیا، و...)، احتمالا اول ‌ازهمه به ذهنتان خطور خواهند کرد، ولی اگر پیشرفت شخصی حین گذراندن تحصیلات مدنظرتان است، درخواهیدیافت که بر اساس مطالعات نشریه اکونومیست از ۱۰۰ مدرسه برتر مدیریت کسب‌وکار، دانشگاه موناش استرالیا از این حیث رتبه اول در دنیا را به خود اختصاص داده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 14 آذر 97، شماره: 3471247


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین