پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۷۵۹۸۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
195 هزار و 600 داوطلب برای شرکت در آزمون ورودی دکتری نیمه متمرکز سال 98 ثبت نام کرده اند، این در حالی که در سال 97 بیش از 230 هزار نفر و در سال 95 کمتر از 160 هزار نفر برای این آزمون ثبت نام کرده اند. کدام عامل بر افزایش و یا کاهش داوطلبان تاثیر مهمی داشته است؟

شعار سال: حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش کشور صبح امروز آمار نهایی ثبت نام کنندگان مقطع دکتری را اعلام کرد و گفت:« بر اساس آمار نهایی تعداد ۱۹۵ هزار و ۶۰۰ نفر در آزمون نیمه متمرکز ورودی دوره دکتری (Ph.D) سال ۱۳۹۸ ثبت نام کردند.»

نگاهی به آمار
این در حالی ست که تعداد ۲۳۴ هزار و ۴۵۴ نفر در آزمون دکتری نیمه متمرکز سال ۹۷ ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۰۰ هزار و ۶۲۲ نفر معادل ۴۲.۹۲ درصد داوطلبان زن و بقیه داوطلبان مرد بودند. در سال 96 نیز تعداد 260 هزار و 83 داوطلب برای شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری نیمه‌متمرکز ثبت‌نام کردند که از این تعداد 110 هزار و 163 نفر زن و 149 هزار و 920 نفر مرد هستند یعنی 42.36 درصد داوطلبان زن و 57.64 درصد مرد هستند.

در سال 95 نیز 158 هزار و 94 نفر و 201هزار و 335 نفر در سال 94 متقاضی شرکت در آزمون دکتری بودند که این آمار نشان دهنده کاهش شدید داوطلبان طی این دو سال بوده است.


کاهش هر ساله داوطلبان دکتری
اگر به آمار هشت سال اخیر یعنی از سال 91 تا امسال 98 نگاهی کنیم متوجه خواهیم شد کمترین آمار شرکت کننده در آزمون دکتری مربوط به سال 95 با 158هزار و 94 نفر داوطلب است و سال بعدی آن با افزایشی حدود 110 هزار نفری در کنکور 96 مواجه هستیم. امری که در این میان باید به آن توجه کرد قانون برگزاری سنجش یکپارچه تحصیلات تکمیلی است که در سال 95 به تصویب رسیده و تا کنون و بر خلاف میل دانشگاه آزاد اجرایی شده است. طبق این قانون آزمون دکتری دانشگاه های سراسری، پیام نور، موسسات غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی به صورت یکپارچه برگزار می گردد.

در واقع افزایش ناگهانی 110 هزار نفری و رسیدن به مرز 260 هزار داوطلب دکتری در آزمون سراسری دکتری مربوط به افرادی است که به خاطر شرکت در دانشگاه آزاد در این آزمون شرکت کرده اند، در واقع اگر تنها به آمار به صورت یک اطلاع خام نگاه کنیم این اشتباه به وجود می آید که در سال 96 تعداد داوطلبان آزمون دکتری نسبت به سال قبل به صورت ناگهانی افزایش یافته است، در صورتی که آمار های قبل از این تاریخ به علت جدا برگزار شدن آزمون دکتری دانشگاه های سراسری، پیام نور و موسسات عالی از دانشگاه آزاد اسلامی اطلاعاتی ناقص را در اختیار ما می گذارد.

پس از سال 95 و ادغام آزمون های دانشگاه های دو لتی و دانشگاه آزاد و سایر موسسات نیز نه تنها افزایش ادامه پیدا نمی کند بلکه مجددا شاهد کاهش هر ساله داوطلبان کنکور دکتری هستیم. به صورتی که آزمون دکتری که در سال 96 با بیش از 260هزار نفر برگزار گردید، امسال با کمتر از 200 هزار نفر برگزار خواهد شد.


یکی از دلایل مهم عدم تمایل به شرکت در آزمون دکتری دلایلی چون بیکاری در مقاطع تحصیلات تکمیلی است، طبق این آمار بیش از 75 در صد از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند که این آمار برای افراد بدون مدرک دانشگاهی کمتر است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرنامه دانشجویان ایران، تاریخ 19 آذر 97، کد مطلب: 293802:www.iusnews.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین