پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۷۶۶۱۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۱
از سردرباغ ملی تا گذر از میدان مشق و رسیدن به میان خیابان سی تیر-جلوه ای زیبا و رنگی با صدای خش خش برگهای خزان پاییزی رقم می‌زند،میدانی که نخستین نمایش پرواز بالن و فرود هواپیمای جنگ جهانی اول صورت پذیرفت و دو شخصیت معروف نیز در این میدان اعدام شدند.

شعارسال: از سردرباغ ملی تا گذر از میدان مشق و رسیدن به میان خیابان سی تیر-جلوه ای زیبا و رنگی با صدای خش خش برگهای خزان پاییزی رقم می‌زند،میدانی که نخستین نمایش پرواز بالن و فرود هواپیمای جنگ جهانی اول صورت پذیرفت و دو شخصیت معروف نیز در این میدان اعدام شدند.

پاییز با رنگ‌های خزان خود بهترین فرصت برای برگزاری جشنواره‌های مفرح و بانشاط بوده و در این راستا جشنواره برگ‌های خزان پاییزی برای علاقه مندان و دانشجویان در میدان مشق برگزار شد که تصاویر زیر گوشه ای از زیبایی های رنگی برگ های پاییزی است که یک میدان تاریخی و مشهور تهران را به محلی جذاب برای مردم و گردشگران تبدیل کرد.

میدان مشق یک محوطه تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در تهران در محدوده بین خیابان امام خمینی و سی تیر واقع شده است. این اثر در تاریخ 12 مهر 1377 با شماره 2130 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این میدان مدت کوتاهی نیز در دوره رضاشاه به نام باغ ملی خوانده می‌شد و بعد از آن ساختمان‌های دولتی در آن ساخته شد.

رویدادهای مهم میدان مشق

نمایش‌های دوچرخه‌سواری و موتورسواری برای نخستین بار در این مکان برگزار شد. همچنین نخستین بار برای نمایش پرواز بالن و نیز فرود نخستین هواپیما در دوران جنگ جهانی اول در این میدان انجام شد. میدان مشق هم چنین جایگاه به دار آویختن میرزا رضا عقدایی، معروف به میرزا رضا کرمانی، قاتل ناصرالدین شاه در سال 1314 ه‍.ق است. این مراسم اعدام در برابر 5 هزار نفر از مردم انجام شد و گفته می‌شود جسد وی دو روز بر دار ماند. شیخ فضل‌الله نوری نیز در همین میدان به دار آویخته شد.











میدان مشق در آغاز منطقه‌ای نظامی بوده که برای کاربرد تمرین رزمی قشون در زمان فتحعلی شاه ساخته شده بود. در سفرنامه جکسون این میدان چهارگوش با درازا و پهنای نزدیک به 400 متر یکی از بزرگترین میدان‌های نظامی تهران معرفی شده است.

بعد از آنکه طرح برپایی نخستین باغ همگانی (پارک) شهر تهران در زمین‌های درون میدان مشق برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی شد و از همین رو نام «میدان مشق» به «باغ ملی» دگرگون شد. با این حال باغ ملی چند سال بیشتر دوام نیاورد و در محوطه آن، ساختمان‌هایی از جمله ساختمان وزارت امور خارجه، کتابخانه ملی و موزه ایران باستان ساخته شد. گرچه نام این باغ هنوز بر سر دروازه میدان مشق پابرجا مانده است.

سردر باغ ملی

پس از نوسازی میدان در زمان ناصرالدین‌شاه، دروازه‌ای برای میدان ساخته شد که گاه شاه از بالای آن تمرین نظامیان را نظاره می‌کرد. در زمان وزیر جنگی رضاخان، آن سردر را خراب کردند و در شرق آن سردر دیگری شبیه به آن ساختند که امروز پابرجاست.

ساختمان‌های تاریخی میدان مشق

خیابان و پیاده‌راه میانی این میدان با نام خیابان ملل متحد، از پهناورترین پیاده‌راه‌های ایران است. در درون این میدان ساختمان‌ها، بناها و کاخ‌های گوناگونی جای گرفته است که از میان آنها می‌توان موارد زیر را برشمرد: سردر باغ ملی، موزه ارتباطات (اداره پست)ف موزه ملی ایران، موزه ایران باستان، کاخ شهربانی (ساختمان شماره 9 وزارت امور خارجه)، موزه عبرت (بازداشتگاه کمیتهٔ مشترک ضد خرابکاری ساواک شهربانی)، موزه سکه بانک سپه، مجموعه قزاقخانه (دانشگاه هنر)، وزارت امور خارجه، ساختمان شماره 3 وزارت امور خارجه (ساختمان شرکت نفت ایران و انگلیس پیشین)، باشگاه افسران (ساختمان شماره 7 وزارت امور خارجه)، کتابخانه و موزه ملی ملک، موزه علوم و فناوری ایران، ساختمان شماره دو سازمان ثبت اسناد و املاک ایران، بوستان معلم. همچنین ساختمان‌های تاریخی دیگری نیز همچون موزه جواهرات ملی ایران، کاخ دادگستری تهران و ساختمان هنرستان دختران (مدرسه کودکان بی‌سرپرست) در نزدیکی این میدان جای دارند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:26 آذر 1397 ، کدخبر1901071:www.tasnimnews.com ، 

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین