پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۷۵۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
"هولگر مونش"، رئیس اداره فدرال پلیس جنایی آلمان در مصاحبه ای با روزنامه "تاگس اشپیگل" درباره حمله تروریستی دو سال پیش در بازارچه کریسمسی در برلین و تجربه خود از آن گفت: من و همسرم در آن زمان در برلین بودیم و به ملاقات یک زوج دوست داشتنی رفته بودیم. در شب برخی آشنایان ما به آن بازارچه کریسمس رفته بودند اما نیم ساعت قبل از آن حمله مرگبار برگشته بودند.
شعارسال : رئیس اداره فدرال پلیس جنایی آلمان با تاکید بر اینکه تهدید داعش همچنان تا مدتها ما را به خود مشغول خواهد کرد، همچنین درباره خطر اقدامات تروریستی القاعده در غرب هشدار داد.
"هولگر مونش"، رئیس اداره فدرال پلیس جنایی آلمان در مصاحبه ای با روزنامه "تاگس اشپیگل" درباره حمله تروریستی دو سال پیش در بازارچه کریسمسی در برلین و تجربه خود از آن گفت: من و همسرم در آن زمان در برلین بودیم و به ملاقات یک زوج دوست داشتنی رفته بودیم. در شب برخی آشنایان ما به آن بازارچه کریسمس رفته بودند اما نیم ساعت قبل از آن حمله مرگبار برگشته بودند.
وی در ادامه گفت: برای من این حمله به مفهوم بازگشت فوری به کار خود در اداره فدرال پلیس جنایی بود. این مسئله سریعا آشکار شد که این حمله تصادفی نبوده بلکه یک حمله تروریستی بوده است. پس اداره فدرال جنایی آلمان باید می توانست در زمانی کوتاه تحقیقات در این راستا را انجام دهد. در عرض 48 ساعت ما در برلین تعداد زیادی از محققان و کارکنان دیگر را وارد عملیات کردیم تا در روزهای کریسمس روی این پرونده کار کنند.
حدود دو سال پیش ، انیس العامری تونسی در بازارچه کریسمسی در برلین با یک کامیون به جمعیت در حال تردد حمله کرده و چندین نفر را کشت و شوک وحشتناکی را به آلمان و جامعه اروپا وارد کرد.  
این مقام امنیتی در آلمان در ادامه از اقدامات وسیع در مبارزه با تروریسم بعد از این حمله تروریستی سخن گفته و در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد که ما مشترکا با دیگر کشورها این مسئله را مورد ارزیابی قرار داده ایم که چگونه در سیستم های فدرالی خود بهتر می توانیم با هم همکاری کنیم. سازمان های اطلاعاتی در سال های اخیر خیلی تحت فشار بودند. شمار عناصر خطر ازسال 2013 بیش از پنج برابر شده و پرونده های جنایی مربوط به تروریسم اسلام گرای افراطی بیش از سه برابر شده است.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که اداره فدرال جنایی آلمان چگونه می خواهد از ایالات آلمان حمایت کند گفت: اداره فدرال جنایی پلیس آلمان در حال حاضر یک بخش تروریسم را در برلین ایجاد می کند.  در این اداره کارکنانی مشغول به کار می شوند که امروز در زمینه تروریسم بین المللی کار می کنند. هدف این است که ظرف چند سال آینده واحدهای جدیدی را به تدریج بسازیم و کارکنان آن را به 900 نفر افزایش دهیم.
با این بخش ها ما می توانیم پرونده های جنایی جدیدی را دنبال کنیم و اطمینان حاصل کنیم که ظرفیت ها برای نظارت بر عناصر خطر کافی است. ما می توانیم همچنین با این بخش جدید نقش همکاری های خود را بهبود بخشیم.
این مقام امنیتی در آلمان همچنین تصریح کرد که در حال حاضر حدود 760 عنصر خطر و 475 فرد مرتبط با آن  تحت کنترل این نهاد قرار دارد. تقریبا 440 عنصر خطر در آلمان هستند که بیش از 130 نفر آن ها در بازداشت به سر می برند.
وی در ادامه گفت: توانایی داعش برای اینکه حملات تروریستی بزرگ به راه انداخته و هماهنگ کند بعد از شکست های این سازمان تروریستی در عراق و سوریه دیگر مانند سال های 2016 و 2015 بزرگ نیست. از طرف دیگر حملات تروریستی توسط اشخاص منحصر به فرد از جمله حملات با وسایل نقلیه ، سلاح و چاقو همچنان مانند سابق یک تهدید جدی است. با توجه به آماده سازی کمی که برای این گونه حملات تروریستی نیاز است چنین سناریوهای تهدیدی توسط مقامات امنیتی به سختی قابل تشخیص و شناسایی است. این گونه حملات ترس زیادی ایجاد می کنند و تروریست ها دقیقا می خواهند به این هدف دست یابند.
مونش در ادامه در پاسخ به این پرسش که بعد از حمله تروریستی در بازارچه کریسمس برلین چه تعداد تلاش برای حمله تروریستی در این کشور وجود داشت گفت: در آلمان در 2 سال اخیر حدود 6 برنامه ریزی برای حمله تروریستی وجود داشت که توسط سازمان های امنیتی خنثی شد.
وی با اشاره به این گونه برنامه ریزی ها برای حملات تروریستی گفت: خطر یک حمله تروریستی مانند سابق همچنان وجود دارد. مجرمان بالقوه این گونه حملات تروریستی ممکن است افرادی باشند که در سکوت و یا در صحنه های سلفی افراط گرا شده اند و یا از عراق و سوریه به کشور ما بازگشته اند. علاوه بر این بسیاری از اسلامگرایانی که در بازداشت هستند در چند سال آینده آزاد خواهند شد. در ضمن ما همچنان خطر افراط گرایی در بین پناهندگانی که از جنگ و بدبختی فرار کرده اند را می بینیم.
مونش درباره حمله تروریستی اخیر استراسبورگ نیز گفت: تروریست ها شیوه زندگی روزمره ما را هدف قرار داده اند. آن ها اغلب به دنبال اهداف ضعیفی هستند، بازارهای کریسمس در این راستا برای آن ها اهدافی سمبولیک است. اگر ما از بازارهای کریسمس و یا دیگر اماکن از روی ترس بازدید نکنیم تروریست ها به هدف خود دست می یابند. با وجود خطرات موجود، آلمان یک کشور امن است و احتمال اینکه قربانی یک حمله تروریستی شود کم باقی می ماند.
وی افزود: ما در اروپا در یک منطقه خطر مشترک زندگی می کنیم که باید مشترکا آن را امن کنیم. یک سازمان تحقیقات مشترک اروپایی ( یک اف بی آی اروپایی) در ساختارهای مختلف و قوانین مختلف کمکی نمی کند. آنچه که ما به آن نیاز داریم و وقایع سال های اخیر نشان داده است یک همکاری قدرتمندانه تر و یک مبادله داده ها و اطلاعات است. ما باید بخصوص بهتر در این باره که چه افرادی عناصر خطر و یا عامل تروریستی بالقوه هستند تبادل اطلاعات داشته باشیم. در این راستا ما به قوانین الزام آور نیاز داریم. در کنار آن ما باید نقش هماهنگ کننده یوروپل را تقویت کنیم. همچنین مرکز مبارزه با تروریسم اروپایی باید گسترش یابد.
وی همچنین گفت که ما خود را برای سناریوی حملات تروریستی با هواپیماهای بدون سرنشین آماده می کنیم.
این مقام امنیتی در آلمان در ادامه همچنین گفت که ما نباید القاعده را دست کم بگیریم. در حال حاضر این سازمان تروریستی بیشتر بر آفریقا و شبه جزیره عرب تمرکز می کند. این مسئله همچنین بعید نیست که القاعده مانند داعش دوباره حملات تروریستی را در جهان غرب انجام دهد.
مونش در بخش پایانی این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که آیا برگزیت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یک خطر امنیتی برای این اتحادیه است گفت: من تا این حد نمی خواهم پیش بروم، اما فقدان انگلیس بسیار دردناک است. انگلیس نقش مهمی را در یوروپل که تشکلی برای همکاری های پلیس در اروپا است ایفا می کند. ما باید منتظر بمانیم و ببینیم که انگلیس آیا و کدام نقش را در آینده در این راستا می تواند ایفا کند.
وی همچنین گفت که تروریسم اسلام گرای افراطی حداقل در میان مدت ما را به خود مشغول خواهد کرد. مشخص نیست که این تهدید در دنیا و جامعه اروپا چگونه گسترش پیدا خواهد کرد.

شعارسال، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 1902375 ،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین