پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۶۹۲
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۰
مسئولان شهر رشت که همیشه عنوان اولین‌ها در کشور را یدک می کشند این بار برای ایجاد گذر «فرهنگی و هنری» مهیا شده و ظرفیت‌های موجود رشت در این زمینه را به وزارت ارشاد اعلام کردند.

شعارسال: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار شیوه نامه‌ای از راه‌اندازی کسب‌ و کارهای فرهنگی و هنری در قالب طرح «گذر فرهنگی و هنری» حمایت و اعلام کرد تسهیلاتی برای راه اندازی این گذرها به ویژه در شهرهای دارای بافت تاریخی اختصاص داده است.

نوروز ۹۷ بود که یزد موفق شد از گذر فرهنگی و هنری خود بهره‌برداری کند. کاشان نیز در ماه جاری به واسطه داشتن عنوان «پایتخت کتاب ایران» گذر فرهنگ و هنر خود را با استفاده از این تسهیلات بهره برداری می کند.

حالا وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کرده امسال به ۱۰ شهری که شرایط ایجاد گذر فرهنگی را داشته باشند این تسهیلات به دارندگان کسب و کارهای فرهنگی و هنری پرداخت شده تا در این گذر به کسب و کار خود رونق دهند. تاکنون۱۲ شهر با ارسال فرم‌های مربوطه شهر خود را برای کسب این عنوان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرده‌اند. شهر رشت نیز که همیشه به داشتن اولین‌ها در حوزه فرهنگی در کشور شهره بوده سیزدهمین شهری است که فرم‌های مربوط به راه‌اندازی این گذر را به وزارتخانه ارسال کرده است.

افزایش فضاهای فرهنگی در شهرها هدف از اجرای طرح گذر فرهنگی

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور برنامه‌ریزی در تاریخ ۵ آذر ماه سال جاری در جلسه‌ای درباره این طرح با بیان اینکه این گذرها با هدف افزایش فضاهای فرهنگی راه اندازی می شود، گفت: خیابان، میدان، بازار یا گذری است که در آن مجموعه‌ای از کسب و کارهای فرهنگی و هنری فعالیت می کنند و فضای بیرونی آن پیاده راهی برای عرضه هنر خیابانی، آیینی و دیگر فعالیت‌های فرهنگی و هنری بوده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق صندوق اعتباری هنر با اعطای تسهیلات ارزان قیمت از بخش خصوصی برای راه‌اندازی کسب و کارهای فرهنگی و هنری حمایت می‌کند.

اصغر سید آبادی همچنین افزود: کتاب‌فروشی، گالری، سالن‌های کوچک نمایش فیلم، تماشاخانه‌های خصوصی، پلاتوهای تئاتر، کارگاه، فروشگاه‌های لوازم هنری، آموزشگاه‌های هنری، فروشگاه طراحی مد و لباس ایرانی، موزه‌های خصوصی مربوط به فرهنگ و هنر، کافه موزه‌های فرهنگی و هنری، فعالیت‌های نوپای فرهنگی و هنری و سایر موارد در همین حوزه از جمله کسب و کارهای مورد حمایت است.

از آنجایی که شهرداری متولی اداره شهرهاست، ایجاد گذرهای فرهنگی کار مشترکی بین شهرداری‌ها و اداره فرهنگ و ارشاد همان شهرستان است. حال با توجه به اعلام آمادگی شهر رشت در این مورد کارگروهی تشکیل شده تا گذرهای پیشنهادی در شهر رشت برای راه‌اندازی گذر فرهنگی و هنری بحث و بررسی شوند.

ضرورت بهره‌گیری از سازمان های مردم نهاد

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شهری شورای شهر رشت نیز در این باره گفت: این کارگروه زیر مجموعه کمیسیون عمران شورا تشکیل و نمایندگان شهرداری و اداره ارشاد شهرستان رشت، گذرهای پیشنهادی را بررسی می کنند. این گذرها باید دارای بناهای میراثی بوده و امکان ایجاد کسب و کار فرهنگی و یا رونق کسب و کار فرهنگی گذشته را داشته باشد.

ایجاد گذر فرهنگی و هنر به تنهایی نمی تواند آورده اقتصادی داشته باشدرضا رسولی با بیان اینکه بازاریابی و تبلیغات در عرصه فرهنگی یکی از اقداماتی که باید در کنار ایجاد گذرها به آن توجه شود، تصریح کرد: ایجاد گذر فرهنگی و هنر به تنهایی نمی تواند آورده اقتصادی داشته باشد بلکه باید از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد فعال در این حوزه برای بازاریابی استفاده کنیم.

رسولی با اشاره به طرح کلان بازآفرینی شهر رشت، یادآورشد: این طرح می تواند مکمل طرح بازآفرینی نیز باشد. تجاری سازی هویت‌های تاریخی می تواند به پروسه احیای بافت تاریخی شهر رشت کمک کرده و طرح کلان بازآفرینی را یکپارچه به پیش ببرد.

تقویت بناهای تاریخی با ایجاد گذرهای فرهنگی و هنری

موسوی مشاور کمیسیون عمران نیز در این رابطه  اظهارکرد: اگرچه این طرح توسط وزارت ارشاد اعلام شده، ولی هم‌افزایی با دیگر ادارات متولی و با جذب اعتبارات تخصیص یافته از محل اعتبارات بازآفرینی می توانیم به‌جای یک گذر، گذرهای متعددی در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه گذرهای فرهنگی متعدد بر روی هم اثرگذار بوده و فردی که از این گذرها عبور می کند می تواند علاوه بر استفاده از کسب و پیشه‌های مرتبط با فرهنگ و هنر از بافت تاریخی رشت نیز دیدن کرده و بناهای میراثی نیز مورد توجه قرار گیرد، افزود: گذر تاریخی که به اصطلاح پا خور شده و تردد در آن رخ دهد، موجب ارزشمندی بافت‌های تاریخی شود.

موسوی ادامه داد: در حال حاضر سرانه‌های گردشگری رشت نسبت به مسافرانی که به این شهر سفر می کنند بسیار کم است و راه‌اندازی گذرهای فرهنگی و هنر می تواند فضاهای مرتبط با گردشگری را نیز افزایش دهد.

لزوم توجه به نظر مردم در ایجاد گذرهای فرهنگی و هنری

عضو سازمان نظام مهندسی رشت نیز  گفت: اینکه کدام گذرها از سوی متولیان شهری یا ارشاد شهرستان رشت انتخاب شود یک سوی تصمیم‌گیری است باید دید مردم به عنوان بهره برداران کدام گذر و محور را برای عبور انتخاب می کنند. بهره برداران واقعی مردم هستند و باید ذینفعان را نیز درنظر گرفت.

بهزاد نیک فهم دیگر مشاور این کارگروه افزود: در سال ۲۰۰۵ کنفرانسی در وین تشکیل و مقرر شد شهرهایی که دارای هویت تاریخی هستند صاحب منظر تاریخی و فرهنگی شوند به نحوی که طبیعت و تاریخ در کنار انسان باهم مورد توجه قرار گیرد.

قابلیت های زیادی در رشت وجود دارد که می توان به عنوان گذرهای فرهنگ و هنر معرفی کردنیک فهم با اشاره به پتانسیل‌های بازار رشت اظهارکرد: تردد مردم در بازار رشت سبب گردش هویت تاریخی این مکان می شود. ورود به این موضوع با منظر تاریخی عملا در مکان یابی و استعدادیابی‌ها بازار فرهنگ و هنر می تواند راهگشا باشد. با وجود قابلیت‌های پیاده راه در حفاظت از منظر تاریخی به ویژه بافت تاریخی نیازمند کمک مدیریت شهری و شورا هستیم.

نیک فهم ادامه داد: قابلیت‌های زیادی در رشت وجود دارد که می توان از آن به عنوان گذرهای فرهنگی و هنر بهره برد اما توسعه و اقتصاد را باید باهم مورد توجه قرار داد تا مالکینی که از این تسهیلات برای راه اندازی کسب و کار هنری بهره مند می شوند، نیز نفع لازم را ببرند.

حالا این کارگروه، دو محور را به‌عنوان گذر فرهنگی و هنر به وزارت ارشاد معرفی کرده است. بعد از بازدید سیدآبادی مشاور وزیر ارشاد از این گذرها، شاخصه های ارزیابی مورد بررسی قرار می گیرد و اگر گذرهای تعرفه شده ملاک‌های لازم را داشته باشد، رشت نیز صاحب گذر فرهنگ و هنر می‌شود و شهروندان می توانند با ایجاد کسب و کار هنری از تسهیلات وزارت فرهنگ بهره مند شوند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار:2دی 1397 ، کدخبر:www.mehrnews.com ، 4491646

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین