پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۳۴۰
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۱
مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان گفت: مردم اصفهان ۶۵۲ نام را با مراجعه مستقیم به اداره ثبت احوال تغییر داده و ۲۹۶ نفر هم با مراجعه به دادگاه این تغییر نام را انجام داده‌اند، چهار هزار و ۸۳۵ نفر هم تغییر نام خانوادگی داشته‌اند

شعار سال: حسین غفرانیکجانیپیش از ظهر امروز در نشست خبری، اظهار کرد: نخستین ثبت سند اسم در اصفهان در سال 1304 با نام محمدحسین اتفاق افتاد؛ قبل از شروع قرن حاضر با تشکیل دولت مدرن در ایران افراد برای مراجعه به دستگاه‌ها باید شناساییمی‌شدند و این کار جز توسط اداره ثبت احوال انجام نمی‌شد.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه تمام اطلاعات ثبت شده در اصفهان از سال هزارو ۳۰۴ در چندین مرحله بازنگری و به داده‌های کشور وارد شده است، اضافه کرد: این کار بسیار سخت بود چرا که از خطوط قدیمی شکسته استفاده شده بود و در نهایت با همکاری همه همکاران قدیمی در ثبت احوال این اقدام را انجام دادیم

وی گفت: با توجه به نامطلوب بودن کیفیت شناسنامه‌های مردم ایران تولید شناسنامه‌های مکانیزه را در دستور کار قرار دادیم که این شناسنامه‌ها با توجه به روکش مناسبی که دارند ماندگاری بالایی دارند.

وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب ثبت احوال بر اساس برنامه توسعه پایدار اول موظف به ایجاد پایگاه جمعیتی کشور شد، ادامه داد: این اتفاق در اصلاح ساختار از صدور شناسنامه با نام جمهوری اسلامی و ایجاد سند جدید و ابداع شماره ملی 10 رقمی از سال 1368 برای دو میلیون و 620 هزار نفر این شماره ملی در اسناد ثبت شد، این‌ها کسانی هستند که بعد از آن دیگر نیاز به شماره شناسنامه نداشتند و ضریب امنیت این اسناد با کارت ملی هوشمند رقم خورد.

غفرانیکجانی خاطرنشان کرد: در رابطه با تمام داده‌هایی که از سال 1304 در اسناد ثبت شده بود با دشواری‌های قرائت همراه روبرو بودیم که این اسناد توسط همکاران قدیمی خوانده و پالایش شد و اطلاعات آن‌ها وارد پایگاه اطلاعاتی جمعیت کشور شد و رقمی بالغ بر 110 میلیون اسناد هویتی در پایگاه اطلاعات هویتی ثبت شد، این انتقال با تجربه موفق انجام و کارت ملی قدیمی در مسیر شناسایی بصری و مکانی صادر شد.

کارت ملی هوشمند بستری مناسب برای ورود ایرانیان به چرخه دولت الکترونیک ایجاد می‌کند

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان در ادامه گفت: در سال‌های اخیر شناسنامه و سایر اسناد به صورت کامل مکانیزه شد که در آن نه تنها خود فرد که افراد دیگر همنمی‌تواننددخل و تصرف داشته باشند، در مرحله بسیار حساس و متناسب با رفع مشکلات شهری تمام اسناد به صورت بایگانی متمرکز کشوری در آمد و به صورت آنلاین در اختیار ثبت احوال قرار گرفت، این اقدام باعث خاتمه داده شدن به سفرهای استانی و درون شهری شد.

وی با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن صدور کارت‌های ملی هوشمند در ابتدای دهه 90 و در سال 91 مطرح کرد: کارت ملی هوشمند بستری مناسب برای ورود ایرانیان به چرخه دولت الکترونیک ایجاد می‌کند و کارکردهای مستمر و محوری دارد، تأمین دریافت حقوق شهروندی، جلوگیری از آسیب‌هایی مثل بی هویتی یا هویت نامشخص و به روز بودن میزان ثبت وقایع حیاتی کشور از جمله محاسن کارت‌های ملی هوشمند است.

غفرانی اذعان کرد: به محض اینکه فردی شناسنامه گرفت تابعیت او محرز می‌شود؛ بیش از 99 درصد وقایع حیاتی به ویژه ولادت و فوت در کشور و همچنین در استان اصفهان به موقع و در مهلت قانونی ثبت می‌شود و ثبت احوال یک نظام جامع آماری دارد، تمام اطلاعات جز برای صاحب سند و مقام قضایی محرمانه است.

چهره سالمندان به سمت زنانه شدن می رود

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان جمعیت عنوان کرد: بعد از سیاست کاهش باروری از سال 65 به دنبال انفجار جمعیت در آن سال و سیاست‌های جمعیتی دهه 70، جمعیت سالمند 65 ساله و بیش تر به هفت درصد افزایش پیدا کرد، یک نگرانی که در این زمینه وجود دارد به هم خوردن توازنی است که قبل از آن وجود داشت، در حال حاضر چهره سالمندان به سمت زنانه شدن می‌رود و این حرکت جمعیت به سمت سالمندی به دلیل افزایش امید به زندگی و کاهش نرخ باروری است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر جمعیت کشور جوان، پویا، فعال و مستعد هستند، ابراز کرد: جمعیت زیر 15 سال استان اصفهان یک میلیون و 103 هزار و 546 نفر است که هرچه این جمعیت زیاد شود توازن جمعیتی ایجاد می‌کند و هرچه کاهش یابد جمعیت پیر می‌شود، جمعیت 15 تا 29 سال استان نیز یک میلیون و 207 هزار و 754 نفر است که 24 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد، جمعیت 30 تا 64 سال نیز دو میلیون و 448 هزار و 192 نفر و 48 درصد از جمعیت استان است.

نرخ دو درصدی باروری کشور

غفرانیکجانیبا بیان اینکه جمعیت 65 ساله و بیشتر هم 361 هزار و 258 نفر و با نرخ هفت درصد است که اگر این جمعیت به خط 10، 11 و 12 برسد شیپور پیری جمعیت به گوش می‌رسد، پیش بینی می‌شود در سال 1403 یا 1402 دچار این موقعیت شویم که انکارناپذیر نیز هست.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان تصریح کرد: در هر حال برای داشتن یک جمعیت متناسب در کشور عدد دو و نیم به عنوان نرخ جانشینی جمعیت باید لحاظ شود، اگر هر خانواده دو فرزند داشته باشند ساختار جمعیت طبیعی و موزون می‌شود، اما در حال حاضر در نرخ باروری دچار مشکل هستیم، برای نرخ باروری اعداد مختلف مطرح می‌شود اما نزدیک بودن نرخ باروری کشور به عدد دو صحیح تر است، نرخ باروری استان اصفهان هم 0.97 درصد است.

وی در ادامه عنوان کرد: در رابطه با افزایش نرخ باروری در کشور یک وظیفه به عهده خانواده‌ها و جامعه است از طریق تشکیل خانواده وفرزندآوریو یک وظیفه هممسؤولانبا رفع موانع ازدواج، تلاش برای کاهش آمار طلاق، توجه به اشتغال و تحصیل جوانان دارند.

اصفهان در رتبه شش سالمندی کشور قرار دارد

غفرانیکجانیبا بیان اینکه استان اصفهان با نرخ 7.1 درصد در مرتبه شش سالمندی در کشور قرار دارد، اذعان کرد: در سال 65 استان اصفهان در مرتبه سه و نیم قرار داشته که اکنون دو برابر شده است، پدیده سالمندی یک پدیده انکارناپذیر است، یعنی ساختار پیری جمعیت مرتب باید به میانه جمعیت بیاید و این چرخه ادامه پیدا کند.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان در ادامه گفت: ما در بازدارندگی سیاست‌ها تا حدودی موفق بوده‌ایم و امروز دیگر به خانواده‌های دارایشش تا هفت فرزند دیگر به چشم تمسخر نگاه نمی‌شود، صدا و سیما هم در سال گذشته بیش از 55 هزار دقیقه برنامه در رابطه با امر جمعیت تولید کرده است، البته این اقدامات بیشتر در مرحله تئوری بوده است؛ نظام برنامه ریزی و مجلس از طریق یک سری قوانین سلبی و ایجابی باید به این چالش بپردازند؛ ژاپن، چین و آلمان نیز با پیری جمعیت روبرو هستند، در آلمان از جمعیت مهاجر متناسب با ابعاد نیازمندی‌ها استفاده می‌شود و مهاجرت می‌تواند این کمبود و کاهش را پوشش دهد.

وی در رابطه با جمعیت هدف در کارت ملی هوشمند مطرح کرد: در سال‌های آتی جمعیت هدف به موالید 15 سال قبل از آن منتهی می‌شود؛ موقعیتی که کارت ملی هوشمند در آینده ایجاد می‌کند این است که کلید حرکت به سمت دولت الکترونیک و ورود با شیوه امن در بستر اطلاعات است، امکان تشخیص هویت، امضاهای دیجیتال نامه‌های ارسالی، پشتیبانی از کارت‌های مختلف که در دست افراد است، در انتخابات، پرداخت یارانه و خرید الکترونیکی و در دستگاه‌های خودپرداز، بیمه، پزشکی و حمل و نقل استفاده می‌شود.

900 هزار اصفهانی همچنان بدون کارت ملی هوشمند

غفرانیکجانیادامه داد: جمعیت هدف کارت ملی در استان اصفهان سه میلیون و 982 هزار و 358 نفر هستند که سه میلیون و 62 هزار و 920 نفر از اصفهانی‌ها تکمیل ثبت نام را با موفقیت به پایان رسانده‌اند؛ در سال 90 صدور کارت ملی هوشمند برای 570 هزار و 819 نفر انجام شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه برای 63 هزار و 999 نفر از مردم اصفهان فرصت دریافت کارت ملی فراهم نشده است، اضافه کرد: کارت ملی هوشمند افرادی که در سالهای 94، 95 و 96 برای دریافت کارت ملی هوشمند ثبت نام کرده و هنوز برای دریافت کارت خود اقدام نکرده‌اند نزد سازمان ثبت احوال می‌ماند و کارت‌های قدیمی ملی این افراد باطل می‌شود.

امار تغییر نام در اصفهان

وی در ادامه با اشاره به این‌که اداره کل ثبت احوال استان اصفهان در هزار و 900 ایستگاه در حال ارائه خدمات برای کارت ملی هوشمند است به بیان آمار هشت ماهه سال 97 پرداخت و گفت: در هشت ماهه سال 97 تعداد 189 هزار و 638 شناسنامه صادر شده که 138 هزار و 777 مورد شناسنامه تعویضی بزرگسال و 50 هزار و 861 مورد شناسنامه نوزاد بوده است.

غفرانی کجانی اضافه کرد: مردم اصفهان 652 نام را با مراجعه مستقیم به اداره ثبت احوال تغییر داده و 296 نفر هم با مراجعه به دادگاه این تغییر نام را انجام داده‌اند، چهار هزار و 835 نفر هم تغییر نام خانوادگی داشته‌اند که شامل حذف پسوند، حذف ایلات عشایر، علائم و القاب هم می‌شود، پنج هزار و 538 نفر هم برای رفع اختلاف در شناسنامه‌هایشان شامل اشتباهات در گذشته به اداره ثبت احوال مراجعه کرده‌اند.

تولد بیشتر پسران در اصفهان در سال 97

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه در هشت ماهه سال 97 تعداد 15 هزار و 570 مورد فوت گزارش شده است، مطرح کرد: امسال آمار متولدان کشوری تا این لحظه یک میلیون و 176 هزار نفر بوده است؛ در استان اصفهان در هشت ماهه سال 97 تعداد 26 هزار و 11 ولادت نوزاد پسر و 24 هزار و 901 ولادت نوزاد دختر ثبت شده است.

وی در ادامه گفت: در هشت ماهه سال 97 تعداد 832 مورد تولد دوقلو، 38 مورد سه قلو، چهار مورد چهار قلو و پنج مورد یک قلو در استان اصفهان ثبت شده است، بر اساس سرشماری سال 95 تراکم جمعیت در استان اصفهان 47.8 درصد و خمینی‌شهر و اصفهان بیشترین جمعیت را دارند، بعد خانوار در استان اصفهان نیز 3.3 درصد بوده است.

امار شش ماهه ازدواج و طلاق

غفرانی کجانی عنوان کرد: آمار شش ماهه ازدواج در سال 97 به تعداد 16 هزار و 486 مورد بوده است، آمار طلاق نیز پنج هزار و 174 مورد بوده است و نگرانی درباره طلاق وجود دارد اما آن‌چه که از آن به عنوان سونامی یاد می‌شود، نیست.

وی با بیان اینکه در طول ۱۰۰ سال گذشته اسامی محمد، علی، حسین، مهدی و علیرضا در بین پسران و فاطمه، زهرا، مریم، معصومه و صدیقه بیشترین آمار نان دختران در استان اصفهان بوده است، گفت: در هشت ماهه امسال امیر علی و امیر حسین و در بین دختران فاطمه و زهرا بیشترین نام انتخابی بوده است.

غفرانی کجانی با بیان اینکه طی هشت ماه امسال میانگین سن ازدواج مردان ۲۹.۸ بوده است، ادامه داد: میانگین ازدواج زنان نیز ۲۵.۳ بوده است.
وی با بیان اینکه میانگین سن طلاق مردان در شش ماه امسال ۳۸.۲ بوده است، ادامه داد: میانگین سن طلاق زنان نیز ۳۳.۵ سال بوده است.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه ۸۳۲ تولد دوقلوها در استان اصفهان در هشت ماه امسال ثبت شده است، ادامه داد: ۳۸ مورد سه قلو، چهار مورد چهار قلو و یک مورد پنج قلو در استان ثبت شده است.

وی تراکم جمعیت استان اصفهان را ۴۸ نفر اشاره کرد و گفت: این تراکم بر اساس زندگی در یک کیلومتر مربع برآورد شده است.

غفرانی کجانی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون برای ۱۵۷ کودک بی هویت تحت پوشش بهزیستی اصفهان شناسنامه صادر شده است.

سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی صاحب نیوز، تاریخ 3 دی 97، کد مطلب: 927881:www.sahebnews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین