پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۳۸۶
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۱
استاد پژوهشگر رئیس بخش زراعی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان‌شمالی از خطر انقراض ذخیره‌گاه‌های زرشک این استان خبر داد.

شعارسال: دکتر «علی دادار» ، با اشاره به این‌که بیکاری جوانان روستایی سبب شده تا این افراد به سوی برداشت محصولی چون زرشک پیش روند تا با قیمت ناچیزی به فروش برسانند، گفت: اما برداشت بی‌رویه زرشک موجب شده تا از زادآوری طبیعی آن‌ها جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: خوک و گرازها از جمله حیواناتی هستند که از زرشک کوهی در این استان تغذیه می‌کنند که دانه‌های زرشک در معده و روده آنان فرآوری شده و این دانه‌ها پس از دفع در طبیعت سبز شده و موجب می‌شود تا سطح ذخیره‌گاه‌های زرشک افزایش یابد.

دادار افزود: اما برداشت بی‌رویه این محصول از سوی انسان موجب شده تا سطح این زرشک‌ها به شدت در طبیعت کاهش یابد.

به گفته وی، هشت گونه زرشک در این استان وجود دارد که پس از بررسی‌ها هیچ یک از این گونه‌ها در دیگر نقاط کشور یافت نشده است.

استاد پژوهشگر رئیس بخش زراعی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان‌شمالی اظهار کرد: بیشتر ذخیره‌گاه‌های زرشک در این استان در نقاطی چون شاه جهان، گاودره راز و جرگلان و مطقه حاتم خان شیروان دیده می‌شود.

وی در ادامه به گیاه شاه زیره نیز اشاره کرد و گفت: قیمت زیاد این گیاه سبب شده سودجویان اقدام به برداشت بی‌رویه آن کنند حتی برخی از افراد این گیاه را به همراه پیاز آن از زمین خارج می‌کنند.

دادار با بیان این‌که این گیاه بیشتر در مناطقی چون زیرگاه شیروان مشاهده می‌شود، هشدار داد که نسل این گیاه مهم نیز در خطر انقراض قرار دارد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 4دی1397 ، کدخبر: 97100402349: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین