پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۷۸۸۲۵
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶
مجوز ساخت‌وساز در ارتفاعات شمال غرب تهران سال‌ها پیش صادر شده است. دانشگاه علوم و تحقیقات در دهه 70 یک مجوز کلی برای ساخت‌وسازهای این دانشگاه از کمیسیون ماده پنج می‌گیرد. این در حالی است که مدتی بعد قانون منع ساخت‌وساز در ارتفاعات 1800 متر صادر می‌شود اما همچنان این ساخت‌وسازها بر اساس مجوزهای قدیم ادامه دارد.

شعار سال: دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات هر روز 40 دقیقه‌ای سوار بر اتوبوس‌های فرسوده برای رسیدن به دانشگاه (قله) زمان صرف می‌کنند؛ مسیری که هیچ‌گونه موارد ایمنی در آن رعایت نشده است. ساخت چنین بناهایی در چنین ارتفاعی ممنوع است اما این دانشگاه طرح کلی خود را در سال 75 در کمیسیون ماده پنج به تائید رسانده است؛ طرحی کلی که جزئیات آن مشخص نشده بود.

سال‌ها بعد با وجود ابلاغ طرح جامع، طرح تفصیلی و قانون منع ساخت‌وساز در ارتفاعات بالای 1800 متر، این دانشگاه بر اساس همان مجوز قدیمی به ساخت‌وساز ادامه می‌دهد و توجهی نیز به اخطارها نمی‌کند؛ حتی اجازه ورود برای نظارت را هم به دانشگاه نمی‌دهد. این در حالی است که همان زمان‌ها فعالان محیط‌زیست ساخت‌وسازها را برخلاف مجوز دانسته که باعث بسته شدن ریه‌های تنفسی شهر می‌شود.

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای چهارم که زمانی از ساخت‌وسازهای ارتفاعات شمال غرب بازدید کرده بود، می‌گوید: بخشی از دانشگاه در محدوده‌ای، مجاز و بخشی نیز در حریم مجاز قرار دارد اما آن‌چه اهمیت دارد شرایط جغرافیایی این زمین است که شیب بالا آن به اندازه‌ای است که به مصلحت نیست به این میزان توسعه پیدا کند.

او ادامه می‌دهد: چه اشکالی دارد این دانشگاه در نزدیکی شهر، ایجاد و توسعه پیدا می‌کرد به جا آن‌که توسعه عمودی پیدا کند. این اتفاق به دلیل این است که ما گمان می‌کنیم همه چیز باید در تهران متمرکز شود. چه بهتر که مرکز علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اگر در تهران فضا مناسب نداشت، در یک شهر دیگر ساخته می‌شد؛ این گرایش به تهران، ریشه بسیاری از مشکلات است.

حقانی با اشاره به اتوبوس‌های فرسوده‌ای که در این مسیر تردد می‌کنند، می‌گوید: به جز این اتوبوس‌ها، نیمی از اتوبوس‌هایی که در داخل تهران تردد می‌کنند نیز از لحاظ فرسودگی، همین مشکلات را دارند و همین خطرات، مردم تهران را نیز تهدید می‌کند. ما باید به دنبال استانداردسازی وسایل حمل و نقل باشیم و نکات ایمنی از اولویت‌های ما باشد.

او به موضوع ایمنی محیط در فضاهای عمومی شهر اشاره می‌کند و می‌افزاید: چرا به دلیل بی‌توجهی به مسائل ایمنی، باید این‌گونه جوانان خود را از دست بدهیم؛ دولت باید وظایف خود را در حوزه تامین اتوبوس انجام دهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان، تاریخ 6 دی 97، کد مطلب: 16567:www.eskannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین