پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۷۶۱
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
توسعه طلبی امارات و دست اندازی و چشم دوختن آن به داشته های دیگران موضوع تازه ای نیست؛ از ادعا درباره جزایر ایرانی تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی گرفته تا تصاحب سقطری یمن و تصرف بنادر سومالی.
شعارسال: اخیرا ویدیویی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن یکی از شخصیت های اماراتی جزیره سقطری یمن را اماراتی می داند و به مردم آن وعده هایی می دهد. این فیلم موج شدیدی از انتقاد کاربران یمنی توئیتر را به دنبال داشت.

حمد المطروشی مورخ اماراتی در عجمان امارات میزبان تعدادی از افراد سرشناس جزیره سقطری بود.

وی در این ضیافت گفت که اهالی سقطری استحقاق دریافت تابعیت اماراتی را بدون درخواست از سوی خود دارند.

استدلال المطروشی این بود که دو سوم اهالی امارت عجمان در امارات ریشه شان به سقطری یمن باز می گردد و از حیث تاریخی اماراتی ها با اهالی سقطری پیوند دارند.

پیشتر 'انور قرقاش' وزیر مشاور در امور خارجی امارات در توئیتی تلاش کرد، اشغال جزیره سقطری از سوی نظامیان اماراتی را توجیه کند. او نوشت : برخی قصد دارند حضور نظامیان اماراتی در سقطری را اختلاف میان عربستان و امارات معنی کنند، در حالیکه ما روابط تاریخی با سقطری و ساکنان آن داریم و کمک های ما تنها برای امنیت بیشتر، آموزش و معیشت بهتر آنها است.

وزیر اماراتی در حالی از روابط تاریخی با سقطری سخن به میان آورده که تاریخ تشکیل امارات به کمتر از 50 سال می رسد.

** مورخ یمنی: امارات به یمن تعلق دارد نه عکس آن

'تاج السر عثمان' اندیشمند سودانی در صفحه توییتر خود با تمسخر ادعای قرقاش درخصوص داشتن مناسبات تاریخی امارات با سقطری، نوشت: در کتاب های تاریخی درباره این موضوع جست و جو کردم تا مدرکی درباره اماراتی بودن سقطری پیدا کنم، اما واژه ای به نام امارات پیدا نکردم.

در همین راستا، 'ناصر الخضر' نویسنده یمنی در مقاله ای در 'یمن ویس' نوشت: هیچ منطقه راهبردی در یمن نبوده، مگر اینکه امارات دستی بر آن انداخته است. ابوظبی که شیفته اشغال یمن است، اصلا تاریخ نخوانده است.

وی خطاب به اماراتی ها افزود: کسانی که تاریخ نخوانده اند، از مالکیت اصلی ابوظبی بی اطلاع هستند، اما بهتر است بدانید که به لحاظ تاریخی این منطقه امتداد 'ربع الخالی' و متعلق به یمن است.

روزنامه ایندپندنت انگلیس در این باره نوشت: اشغال جزیره سقطری در کنار تشکیل شورای انتقالی جنوب گامی در جهت تاسیس مکانی است که اماراتی ها آن را «امارت هشتم» خود می خوانند.

نیروهای ارتش امارات در نیمه اردیبهشت ماه 1397 با دو هواپیمای نظامی قدم به خاک جزیره زیبای سقطری گذاشتند و حتی نظامیان 'عبدربه منصور هادی' رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را از فرودگاه فراری دادند.

این هواپیماهای اماراتی تداعی کننده مشابه چنین اقدامی از سوی امارات در سومالی است؛ جایی که مقام های سومالی اجازه حمل تجهیزات به داخل هواپیماهای نظامی را به افسران اماراتی در فرودگاه بندر بوصاصو، ندادند و پیش تر در گزارش ایرنا با عنوان «تجزیه طلبی امارات دولت سومالی را به تنگ آورد» به تفصیل از آن سخن رفت.

داستان تجزیه طلبی اماراتی ها در سومالی اکنون به یمن منتقل شده ست.

** سقطری؛ ادعای «زاید» امارات برای میراث نداشته

روزنامه ایندپندنت انگلیس درباره اشغال جزیره سقطری یمن به دست امارات و پشت پرده این اقدام اماراتی ها نوشته است: جزیره سقطری زیستگاه زیباترین و ناشناخته ترین درخت جهان است که به «خون دو برادر»، «خون سیاوشان» و «خون اژدها» معروف است.

این گزارش به قلم بیتان ماکرینان و لوسی تاورز می افزاید: امروز جنگ بین امارات و دولت ضعیف یمن تداعی کننده داستان قابیل و هابیل است؛ کشوری ضعیف و بی دفاع به نام یمن که قربانی امیال ژئوپولتیکی امارات شده است، اماراتی که تلاش می کند به همه جا دست اندازی کند؛ از ایجاد پایگاه های نظامی در اریتره و جیبوتی و اقلیم جدایی طلب «سرزمین سومالی» تا جزایر یمنی.

بر اساس این گزارش، امارات در تلاش است تا جزیره سقطری را به پایگاه دائمی نظامی خود و همزمان به گردشگاهی تفریحی تبدیل کند، اما از سرقت درختان گرانبهای آن نیز نمی گذرد. این گونه درختان را یونسکو بخشی از میراث جهانی می داند.

ایندپندنت می افزاید: امارات در پوشش کمک به 60 هزار ساکن فقیر این جزیره در حال سرقت منابع طبیعی و زیستی آن است.

این جزیره جایگاهی استراتژیک به ویژه در مسیر انتقال محموله های نفتی دارد و در گذشته نیز یکی از ایستگاه های جاده ابریشم بوده است. همچنین می تواند سلطه امارات را بر بندرهای دریای سرخ تسهیل کند.

این جزیره در نوامبر سال 2015 دچار دو توفان ویرانگر شد و از آن زمان یمنی ها به دلیل درگیری در جنگ با ائتلاف سعودی موفق به بازسازی آن نشدند. اکنون امارات در پوشش بازسازی شامل ساخت بیمارستان و مدرسه در حال تثبیت اشغال و غارت منابع طبیعی آن است.

کمیته بین المللی نجات نیز ویدیویی از عملیات تخریب منابع طبیعی جزیره به دست اماراتی ها منتشر کرده است. فعالان می گویند گیاهان کمیاب، تپه های مرجانی و حتی صخره ها در حال انتقال به امارات است.

یک کارگر در بندر صلاله واقع در جنوب یمن به ایندپندنت می گوید دیده است که درختان کمیاب خون اژدها از قایق های اماراتی در بازگشت از سقطری پیاده می شود.

دو روزنامه نگار ایندپندنت گفته اند در این جزیره پرچم های امارات را در روستاها و بر فراز ساختمان های دولتی مشاهده کرده اند که روی آن عباراتی در تشکر از شیخ زاید نوشته شده است.

این روزنامه نگاران در گزارش چند ماه پیش خود به شایعاتی اشاره کرده اند که حاکی از طرح امارات برای برگزاری رفراندوم در این جزیره با هدف تجزیه یمن و جدا کردن آن از خاک یمن است.

گفته می شود مسئولان اماراتی خانه به خانه این جزیره را گشته اند و ضمن آمارگیری از نفوس ساکن در آن به توزیع پول برای همکاری ساکنان با اشغالگران اماراتی اقدام کرده اند.

70 درصد اراضی این جزیره تحت حمایت اداره منابع طبیعی یمن است اما اماراتی ها بسیاری از زیستگاه های طبیعی آن را برای ساخت هتل و مراکز گردشگری تخریب و درختان بی نظیر آن را غارت کرده اند.

ایندپندنت پیش تر در گزارشی شرح داده بود که یک میلیاردر اماراتی در حال ساخت هتلی پنج ستاره روی ماسه های سفید ساحلی این جزیره است که تهدیدی جدی برای تپه های زیبای مرجانی است. سرمایه گذار اماراتی بعد از صحبت با یک قایقران یمنی و فاش کردن طرح اماراتی ها ظاهرا پشیمان می شود. به قایقران یمنی 100 دلار می دهد و از او می خواهد سخنانش را نشنیده بگیرد و درباره حضور اماراتی ها در جزیره سخنی نگوید.

حالا کار از مخفی کاری گذشته و به اظهار علنی خواست امارات برای الحاق جزیره یمنی به خاک خود، طرح داستان تعلق اجداد عجمانی های امارات به سقطری و انتشار ویدئو هم رسیده است.

واقعیت این است که توسعه طلبی امارات و درخواست های فراتر از حق «شیخ زاید» نه تازه است و نه تمامی دارد؛ از ادعا درباره جزایر ایرانی تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی گرفته تا سقطری یمن و تجزیه طلبی در سومالی.

** جعل هویت تاریخی

روزنامه آلمانی 'فیلت' در مطلبی نوشت: امارات کشوری بدون تاریخ است. ساکنان اصلی آن از 12درصد کل جمعیت این کشور فراتر نمی رود. سایر جمعیت آن، از کشورهای جنوب آسیا و اروپا هستند. امارات نه تنها نیروی کار خارجی وارد می کند، بلکه آثار فرهنگی و نمایشگاه های آن نیز وارداتی هستند که گردشگران جهان را به سمت خود جلب می کند.

این روزنامه افزود: حکام امارات به دلیل بی بهره بودن از آثار تاریخی، به خریدن آثار فرهنگی خارجی روی آورده اند و به تقلید از فرانسه، موزه 'لوور' را در نوامبر (آبان/ آذر) 2017 در ابوظبی راه اندازی کردند. این موزه مشهورترین تابلوی نقاشی جهان تحت عنوان 'ناجی جهان' یا 'سالواتور موندی' اثر 'لئوناردو داوینچی'، مجسمه های قدیمی و نسخ خطی کهن بسیاری را در خود جای داده است. امارات در ازای پرداخت 400 میلیون یورو توانست نام لوور را برای موزه خود خریداری کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 12 دی 1397 ، کدخبر: 83155798 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین