پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۸۳
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۳
پایگاه اینترنتی عصر ایران در یادداشت خود نوشت: آن نامی که برخی نمایندگان در روز رأی گیری برای انتخاب رییس مجلس به گلدان ها خواهند ریخت شاید بر خلاف نظری باشد که در مصاحبه ها یا جلسات ابراز می کنند.

شعارسال: در این یادداشت که روز شنبه به قلم ایرج شرف زاده منتشر شد، آمده است: آیا این بار هم محمدرضا عارف، مصلحت اندیشی می‌کند و به نفع علی لاریجانی کنار می‌رود یا عزم خود را جزم کرده تا کرسی ریاست مجلس را از آن خود کند؟

هفته آینده مجلس دهم کار خود را با نمایندگان جدید آغاز خواهد کرد و هر چه به روز شنبه هشتم خرداد ماه نزدیک تر می‌شویم ، بحث و جدل های سیاسی به منظور انتخاب هیأت رئیسه مجلس داغ‌تر شده و اجماع احزاب ، گروه های سیاسی و اجتماعی و رسانه ها در خصوص اینکه در این مقطع زمانی ریاست کدام یک از این دو نفر (عارف ، لاریجانی ) توجیه منطقی تری دارد بیشتر می شود.

پیش بینی اینکه سرانجام از میان این دو نفر کدام یک برای یک سال آینده بر کرسی سبز ریاست مجلس تکیه خواهند زد ، کمی دشوار به نظر می رسد ، چرا که با توجه به آرایش سیاسی مجلس دهم و مشخص شدن نمایندگان اصلاح طلب ،‌اصول گرا و مستقل ، آن نامی که برخی نمایندگان در روز رأی گیری برای انتخاب رئیس مجلس به گلدان ها خواهند ریخت شاید بر خلاف دیدگاه و نظری باشد که در مصاحبه ها یا جلسات ابراز می کنند و شاید شاهد نوعی دوگانگی در گفتار و رفتار در روز رای‌گیری باشیم.

البته طی چند روز گذشته بزرگان و سران اصلاحات بر سر ریاست محمدرضا عارف در مجلس به اجماع رسیده و سخت بر این موضع خود اصرار می ورزند .

در این میان از عبدالواحد موسوی لاری تا محمدرضا خاتمی و شکوری راد بر این دیدگاه پافشاری می کنند که مردم با آرزوی تغییر پا به عرصه انتخابات گذاشتند و این تغییر در سطح رییس مجلس نیز باید خود را نشان دهد ،‌ پس بنابراین ' عارف ' باید به عنوان رئیس قوه مقننه شناخته شود. هر چند بعضا از رقابت در صحن به گونه ای که رقیب بهره برداری کند دفاع نمی کنند و معتقدند در نشست های فراکسیونی باید به نتیجه برسند.

از سوی دیگر جناح مقابل که هنوز از شوک انتخابات هفتم اسفند و دهم اردیبهشت خارج نشده تحمل یک باخت دیگر را ندارد و شدیداً بر این امر پای می فشارد که لاریجانی را در رقابت با عارف و پیروز میدان تصویر کنند در حالی که شماری از آنان در دل دیگر ارادتی به لاریجانی ندارند.

در این میان برخی سیاسیون که در انتخابات مجلس به فهرست اصلاح طلبان و امید رأی داده اند و خود را حامی و دلسوز حسن روحانی ، دولت او و ادامه کار او می دانند بر این دیدگاه و نظرند که مجلس آینده باید دور از هر تنش و هیاهو باشد و در جوی آرام به حمایت از برنامه های دولت مبادرت ورزد و ریاست لاریجانی می تواند نمایندگان تند و سرکش جناح راست را کنترل و اداره کند تا دولت روحانی بتواند در آرامش به برنامه های خود ( لغو تحریم های اقتصادی ، دعوت از سرمایه گذاران خارجی ، رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی ) سر و سامان دهد.

از این طیف می توان به افرادی همچون علی یونسی و صادق زیبا کلام اشاره کرد که علی رغم نزدیکی به تفکر و گرایش سیاسی عارف ترجیح می دهند علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس انتخاب شود حتی اگر شده به شکل مصلحتی.

حامیان این دیدگاه و تفکر سیاسی معتقد هستند که با پیروزی عارف به عنوان رئیس مجلس، جناح تمامت خواه ، ریاست وی را بر قوه مقننه تاب نیاورد و به کارشکنی و تنش و هیاهو بپردازد و روند توسعه و تصمیم برای رفع مشکلات اقتصادی از سوی دولت حسن روحانی را با چالش مواجه سازد.

در این میان عده ای دیگر معتقدند که قبل از آغاز رأی گیری بر سرریاست مجلس ، لیدرهای دو جناح برای ریاست مجلس به یک نظر واحد و اجماع برسند . مثلاً یک سال لاریجانی ، یک سال عارف ،‌یا اینکه عارف رئیس مجلس ، دیگری نایب رئیس و یا برعکس و به هر رو بحث را به صحن نکشانند.

از سوی دیگر جناح بازنده انتخابات مجلس که بسیاری از کرسی های پارلمان را از دست داده و در مجلس دهم خود را در اقلیت می بیند ، ادامه حیات خود را در یک جو ملتهب و ناآرام در نظر می گیرد چرا که در یک فضای ناآرام سیاسی و پرتنش ، چند صباحی بیشتر عمر می کند، به همین خاطر به رغم میل باطنی خود و علی رغم اینکه به گرایش و تفکر سیاسی لاریجانی نزدیک تر هستند ، شاید بدشان نیاید رئیس مجلس این دوره ، شخصی به جز لاریجانی باشد تا شاید بتوانند در مجادله های سیاسی بر صورت او تیغ بکشند و بتوانند با مخالفت با رئیس مجلس و مخالفت با طرح ها و لوایح و مصوبات ، اوضاع را برای دولت هر چه بیشتر با خلل مواجه سازند.

به هر حال تا هفته آینده که مجلس دهم کار خود را آغاز می کند و نمایندگان آرای خود را برای ریاست مجلس به گلدان ها خواهند ریخت باید صبر کرد.

مجلس دهم ، مجلسی است که دو جناح خود را محق می داند ، مجلسی است که برخی نمایندگان آن از هر دو جناح اعتقاد به مصلحت اندیشی دارند ، مجلسی است که نمایندگان آن باز هم از هر دو جناح ، علی رغم میل باطنی و جدا از گرایش و تفکرات حزبی ، معادلات سیاسی دیگری در سر می پرورانند.

مجلس دهم با انتخاب رئیس و هیأت رئیسه طی چند روز آینده کار خود را آغاز می کند و همه منتظر آنند که کدام گمانه زنی ها و کدام سناریو و پیش بینی به واقعیت تبدیل خواهد شد و هر اتفاقی که رخ دهد باز شاهد مجلس متفاوتی خواهیم بود. با هر سه دوره قبلی که اصول گرایان مجلس را در کنترل خود داشتند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 2خرداد1395، کدخبر: 8284064: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین