پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۲۵۸
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲
بر اساس لایحه کودک همسری حداقل سن ازدواج برای دختران، ۱۶ و برای پسران ۱۸ سال پیش ‌بینی شده و ازدواج برای دختران زیر ۱۳ سال مطلقا ممنوع خواهد شد اما کمیسیون قضایی مجلس این مهم را مانعی برای گرایش به ازدواج می داند.

شعار سال: عدم انطباق سن قانونی رشد و سن نکاح یکی از مشکلاتی است که طی سالهای اخیر دامنگیر برخی از خانواده ها شده است، بر اساس قانون و دادگاه، سن رشد 18 سال تمام بوده و رویه محاکم کشور نیز بر این مهم تاکید دارد اما این مسئله با سن ازدواج همخوانی ندارد.

زهرا سپیدنامه مشاوره حقوقی می گوید: متاسفانه اجازه ازدواج به کودکی داده می شود که حتی نمی تواند تصمیمی برای اخذ حقوق مالی خود اعم از مهریه و نفقه بگیرد و دلیلی محکمه پسند برای ازدواج یک کودک با مرد بالغ وجود ندارد.

عضا ازدواج هایی نیز که بدون اجازه دادگاه انجام شده و ثبت نشود، طی سال های آتی مادر خانواده را برای اخذ شناسنامه، انتساب نسب و ...با دغدغه های فراوانی مواجه خواهد کرد.

بیست و هشتم آذر ماه سال جاری نیز طرحی در قالب کودک همسری در مجلس مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن، حداقل سن ازدواج برای دختران، ۱۶ و برای پسران ۱۸ سال پیش ‌بینی شده و ازدواج برای دختران زیر ۱۳ سال مطلقا ممنوع خواهد شد و کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی بررسی این موضوع را بر عهده دارد.


بر اساس اظهار نظر غالب اجتماعی زنان و کودکان، شرایط اجتماعی و فرهنگی امروز جامعه، بلوغ جنسی، روانی و جنسی کودکان را تحت تاثیر قرار داده و موجب شده است تا کودکان دیرتر به بلوغ برسند.

بسیاری از کودکان اگر چه به اذعان خود یا خانواده هایشان به بلوغ جنسی و جسمی رسیده اند اما متاسفانه به واسطه عدم بلوغ فکری، آمادگی لازم را برای ازدواج سالم و مناسب را ندارند.

علی رغم موافقت 67 نماینده مجلس با طرح مذکور، با توجه به اینکه عرف و منطق جامعه سن ازدواج را برای زنان 25 و برای مردان 27 تعریف کرده است، بر اساس اعلام ایسنا مرکز پژوهش های مجلس با طرح کودک همسری مخالفت کردند زیرا معتقد هستند که باید به جای استقبال از این طرح، جوانان را تشویق به ازدواج کنیم.

در میان مخالفت ها و موافقت های نمایندگان مجلس و اظهارنظر مشاوره های حقوقی و خانواده، معاون ریاست جمهور در امور زنان و خانواده در سفر یک روزه به کرج که 10 دی ماه 97 انجام شد، بر رعایت حقوق کودکان در قالب حمایت های قانونی تاکید کرده و می گوید: در این رابطه قانونی در حال پیگیری و نهایی شدن است.


معصومه ابتکار همچنین به تدوین سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده از سال گذشته اشاره کرده و می افزاید: در 31 استان از جمله البرز این سند امضا و چارجوب آن هم تعریف شده است تا با اجرای آن در سال 98، آسیب ‌ها و شکاف ‌های ارائه خدمات به زنان و خانواده به حداقل برسد.

وی از عدم سنخیت قوانین گلایه مند بوده و ادامه می دهد: عده ای با سن 13 سال ازدواج برای کودکان موافق هستند اما باید گفت در این صورت سن رای نیز باید به این سن کاهش داده شود، کودکان باید بتوانند گواهینامه اخذ کرده و مراحل طلاق خود را انجام دهند


 
متاسفانه عدم سنخیت قوانین مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است زیرا اگر به تشخیص عده ای سن بلوغ برای ازدواج 13 سال است، پس باید تمامی قوانین را به این سن تعمیم داد.

ازدواج دختری که در سنین پائینتر حق بهره مندی از حقوق را ندارد تبعات زیادی به همراه خواهد داشت، متاسفانه غالب این ازدواج ها در مناطق حاشیه ای انجام می شود و نگرانی های زیادی در تمامی ابعاد برای این مسئله وجود دارد.

در حالی که آمادگی برای ازدواج و بلوغ فکری جز اصول اولیه برای داشتن یک زندگی موفق است، لایحه کودک همسری در کمیسیون قضایی مجلس رد می شود اما نمایندگان باید این مهم را مورد بازنگری قرار دهند.

آمارهای مطالعاتی مراکز مختلف نشان می دهد که زمینه افزایش میزان طلاق و آسیب های کودک همسری وجود دارد، لذا بازنگری این مهم توسط مجلس و موافقت با آن می تواند دغدغه ها را به حداقل برساند و با این لایحه مطالبه عمومی خانواده ها به سرانجام برسد.

بر اساس اطلاعات آماری که آخرین نسخه آن در سال 95 اعلام شده است، 5.5 درصد از کل ازدواج‌ های ثبت‌ شده مربوط به کودکان بوده است. البرز نیز از این مهم مستثنی نبوده و نمی توان ازدواج کودکان زیر 14 سال در کوچک ترین استان کشور کتمان کرد زیرا به واسطه مهاجر پذیری و وجود برخی آسیب های اجتماعی سال گذشته 344 مورد ازدواج دختران زیر 14 سال و چهار مورد هم ازدواج دختران زیر 12 سال در البرز ثبت شده است.

در خاتمه باید گفت؛ تا زمانی که اما و اگرها و اختلاف نظرهای متولیان امر مانع احقاق حق کودکان خردسال می شود، آنچه می تواند آنها را از وضعیت کنونی برهاند فرهنگ سازی برای حمایت والدین از فرزندان خویش است تا تبعات ناشی از آسیب ازدواج کودکان را در جامعه شاهد نباشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تیتر1 ، تاریخ 11 دی 97، کد مطلب: 156078:www.titre1.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین