پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۸۱۲۱
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۰
یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: جناح‌بندی در دانشگاه‌ها با کیان و مقام دانشگاه سازگاری ندارد و بنابراین نباید دانشگاه جناحی باشد.

شعارسال: آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی قبل از ظهر سه‌شنبه در دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه وزارتخانه علوم از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها است، عنوان کرد: محصول این مرکز در دیگر وزارتخانه‌ها پخش می‌شود و این سرمایه عظیم را باید خوب تربیت و به ثمر رساند.

وی در ادامه با بیان اینکه اهمیت دانشگاه باید نشان داده شود، عنوان کرد: دانشگاه به شکل فعلی از غرب به کشور ما آمده است و مقداری فرهنگ غربی در علم آن‌ها حاکم است و ما باید دانش را از آنها گرفته و فرهنگ غربی که در دانش آنها آمیخته شده را جدا کرده و با تزریق فرهنگ اسلامی این فرهنگ ناب را در دانشگاه‌ها حاکم کنیم.

استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به اینکه درگذشته دانشگاه و علم از شرق به غرب رفته بود، ابراز کرد: سنت علمی گذشته که نشان دهنده بلوغ علم در شرق و بین مسلمانان است باید مدون شده و در دانشگاه‌های کشور تدریس شود تا خودباوری و اعتماد به نفس در بین دانشجویان گسترش پیدا کند و بدانیم که باید به آن زمان بازگردیم.

وی با اشاره به اهمیت علوم انسانی بیان کرد: علوم انسانی علمی است که غربی‌ها می‌توانند به راحتی فرهنگ خود را در آن جاسازی کنند و به دیگر کشورها صادر کنند.

*اگر زحمات حوزه و دانشگاه نبود انقلاب به پیروزی نمی‌رسید

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به مسئله وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: در دوران پهلوی سعی شد تا حوزه و دانشگاه مقابل یکدیگر قرار گیرند و در تقابل و جنگ باشند اما با وقوع انقلاب این دو نهاد دست به دست هم دادند و اگر زحمات این دو نبود انقلاب به پیروزی نمی‌رسید.

وی همچنین تأکید کرد: این دو نهاد باید به یکدیگر نزدیک شوند تا با ایجاد وحدت و همدلی اگر سوء ظنی وجود دارد این سوء زنها برطرف شود.

این مفسر قرآن کریم در ادامه بر عدم جناحی شدن دانشگاه تأکید کرد و بیان داشت: اگر دانشگاه جناح‌بندی و به محلی برای تعارض و تقابل تبدیل شود این مسئله با کیان و مقام دانشگاه سازگار نیست.

وی بیان کرد: دانشگاه و دانشجویان می‌توانند در مسائل سیاسی دخالت کنند و نظر دهند اما این امر به معنای جناح‌بازی در دانشگاه نیست در دانشگاه‌ها باید تفکر جمعی جانشین تفکر جناحی شود.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه بیان داشت: وزارتخانه‌ها باید با یکدیگر همکاری کنند تا دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی در جامعه رها نشوند و برنامه‌ریزی برای استفاده از علم آن‌ها و همچنین شرایط ازدواج و مسکن و آن‌ها حل شود.

وی با تأکید بر حمایت وزارت علوم از طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها، گفت: باید یک بررسی شود تا گفته‌هایی که پیرامون دانشگاه‌های تک جنسیتی مبنی بر پیشرفت تحصیلی و عدم وجود مسائل اخلاقی، بررسی شده و در صورت صحت برای تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها تلاش کرد.

این مرجع تقلید به مسئله فرار مغزها نیز اشاره کرد و گفت: نباید این‌گونه باشد که افراد در کشور ما درس بخوانند و به جایی برسد و بعد از آن عده‌ای از خارج کشور آنها را ببرند زیرا مهم‌ترین سرمایه جامعه ما مغزها هستند.

وی تأکید کرد: باید برنامه‌ریزی صورت گیرد و همچنین مشوق‌های در نظر گرفته شود تا این‌گونه افراد از کشور خارج نشوند.

*کرسی‌های آزاداندیشی باید با رعایت خطوط قرمز باشد

آیت الله مکارم شیرازی به مسئله آزادی اندیشه اشاره کرد و با تأکید بر اینکه در اسلام نیز دعوت به آزادی شده است، گفت: آزادی باید با خط قرمزهایی همراه باشد، ممکن است در غرب خط قرمزهایی برای آزادی وجود نداشته باشد اما در اسلام آمده است که آزادی انسان در چارچوب‌ها است که به سعادت بشر منتهی می‌شود.

وی با بیان این مقدمه ادامه داد: کرسی‌های آزاداندیشی باید با رعایت خطوط قرمز باشد زیرا به جای آزادی اندیشه موجب طغیان اندیشه می‌شود.

این مفسر قرآن کریم به مسئله توجه به فضای مجازی اشاره کرد و ادامه داد: فضای مجازی ناسالم دشمن بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها است و باید آن را اصلاح کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 4خرداد1395، کدخبر: 3666772: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین