پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۰۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶
بر اساس منحنی تدوین مالیات‌ها، مالیات باید تا جایی دریافت شود که بر تولید اثر منفی نگذارد؛ بنابراین، منابع بودجه باید در جاهایی سرمایه‌گذاری شود که اتمام پروژه‌ها بتواند منابع درآمدی جدیدی برای کشور ایجاد کند که اگر فروش نفت ما کاهش پیدا کرد، بتوانیم با فعال شدن این پروژه‌ها، بخشی از منابع مورد نیاز خود را تأمین و برخی از کمبودهای خود را نیز جبران کنیم.
شعارسال: تقریباً همه اقتصاددان‌ها کشور روی این موضوع که امسال دولت با کمبود بودجه مواجه خواهد شد و قطعاً بسیاری از اعتبارات موردنیاز برای پروژه‌های عمرانی تحقق پیدا نخواهد کرد اتفاق‌نظر دارند و حتی برخی نمایندگان مجلس بر این اعتقاد هستند که اعداد و ارقام نوشته شده در بودجه صوری است و این اعداد دیگر جنبه واقعی ندارند.

سال 97 سال بسیار سختی برای دولت و مردم بود؛ امسال به دلیل برخی سیاست‌های ارزی غلط دولت، قیمت ارز به‌شدت افزایش پیدا کرد و تورم افسارگسیخته‌، کل جامعه را در برگرفت، البته در روزهای گذشته اوضاع قدری کنترل ‌شد، ولی هرگز به زمان قبل بازنگشته است.

با این ‌حال، پیش‌بینی‌ها از اوضاع سال 98 هم خیلی امیدوارکننده نیست و این را می‌توان از بودجه‌ای که دولت برای تصویب به مجلس فرستاده است دریافت. اعداد و ارقامی که در بودجه امسال وجود دارد، با میزان دخل‌وخرج کشور به ‌هیچ‌ عنوان همخوانی ندارد و به همین دلیل، امکان دارد که سال پیش روی نیز سال سختی برای کشور باشد.

کریم حسین زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: موضوع تحقق پذیری بودجه سنواتی موضوع دیروز و امروز نیست و همیشه ما در این فصل از سال با این مشکل مواجه بوده و هستیم.

این نماینده مجلس گفت: اگر ما درصد تخصیص پذیری کل بودجه‌های سال‌های بعد از انقلاب را حساب کنیم، خواهیم دید که اصلاً قابل‌توجه نبوده و ما همیشه مشکلاتی در این زمینه‌ها داشته‌ایم، اما امسال واقعیت این است که این ماجرا بیشتر هم شده و ما مشکلات زیادی داریم و تصور می‌کنم چه از نظر عملیاتی و چه از نظر درصد تخصیص بودجه امسال با شرایط بدتری موجه است.

وی ادامه داد: درصد تخصیص بودجه عمرانی به نظر می‌رسد که امسال نسبت به سال‌های گذشته کمتر هم خواهد بود. الآن وضعیت به‌ گونه‌ای شده که دیگر اعداد و ارقام مهم نیستند و شما هر عددی برای بودجه عمرانی می‌توانی در نظر بگیری اما در واقعیت وقتی میزان تحقق‌پذیری آن را حساب می‌کنید اعداد اصلاً با هم نمی‌خوانند.

این نماینده مجلس گفت: رئیس کمیسیون تلفیق نیز چند روز پیش در خصوص این موضوع صحبت کردند و گفتند که بودجه امسال انقباضی بسته‌ شده و به دلیل کاهش فروش نفت با کاهش شدید درآمدی مواجه هستیم. از سوی دیگر، بیش از این نیز نمی‌شود از طریق مالیات درآمدهای دولت را اضافه کرد.

حسین زاده در ادامه یادآور شد: بر اساس منحنی تدوین مالیات‌ها، مالیات باید تا جایی دریافت شود که بر تولید اثر منفی نگذارد، اگر ما تمام درآمدهای کشور را از محل مالیات‌ها در نظر بگیریم، نتیجه عکس و کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید تعطیل خواهد شد.

وی گفت: بنابراین ما سال 98 نیز مانند امسال، با کسری تخصیص اعتبارات مواجه خواهیم شد و لازم است که امسال بودجه کامل هدفمند شود و بودجه‌ها باید درجاهایی سرمایه‌گذاری شوند که مقیاس پروژه‌ها ملی است و درصد عملیاتی شدن آن بالاست.

همچنین باید درجاهایی سرمایه‌گذاری شود که اتمام پروژه‌ها بتواند منابع درآمدی جدید برای کشور ایجاد کند که اگر درصد فروش نفت ما کاهش پیدا کرد، با فعال شدن این پروژه‌ها، بتوانیم بخشی از منابع موردنیاز خود را تأمین و از برخی از کمبودهای خود را جبران کنیم.

وی در پایان اظهار داشت: امسال مهم‌تر از این اعداد و ارقام این است که بودجه هدفمند هزینه شوند و بتوانند منابع درآمدی جدید برای کشور ایجاد کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 22 دی 1397 ، کدخبر: 868528 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
0
دولت وقتی بزرگ باشه تمام بودجه صرف امور اجرایی میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین