پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۷۰۵۲
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۸
مراسم رونمایی از گور تاریخی چگاسفلی (مکشوفه در بهبهان) و افتتاح فاز نخست موزه شوش همزمان با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی برگزار شد.
شعار سال: کاوشگران شهر تاریخی بهبهان به دلیل نداشتن یک موزه مجبور هستند که کاوش‌های خود را به موزه شوش بفرستند که این موضوع سبب ایجاد نارضایتی میان کاوشگران بهبهانی شده است.

 مراسم رونمایی از گور تاریخی چگاسفلی (مکشوفه در بهبهان) و افتتاح فاز نخست موزه شوش همزمان با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی برگزار شد.

رونمایی از اسکلت مکشوفه در حالی انجام شد که این اسکلت در حفاری‌های منطقه چگاسفلی در دشت زهره بهبهان کشف شد ولی هنگام رونمایی به علت  بی‌تدبیری مسئولان بهبهانی هیچ نامی از بهبهان گفته نشد.

عباس مقدم، کاوشگر محوطه شش‎هزار ساله چگاسفلی درمورد این اسکلت و گور 6 هزار ساله اظهار داشت: اسکلتی که از کاوش‎های چگاسفلی در دشت زهره بهبهان در جنوب شرقی استان خوزستان به دست آمده متعلق به اواخر هزاره پنجم پیش از میلاد است.
   
وی افزود: این تدفین در زمره گور‌های منفرد و متعلق به بانویی حدوداً 25 تا 30 ساله است که همراه با وی اشیایی از جمله ظروف مسی و مرمرین دفن شده و شمشیر مکشوف شده با وی گویای ارتباطات فرامنطقه‎ای و نشان از طبقه و شأن بالای اجتماعی و اقتصادی این بانوی ملقب به خاتون دارد.

کبری ابوعلی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بهبهان نیز در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: این جسد معروف به خاتون از سال 96 به صورت امانی به موزه شوش سپرده شد و پس از مدتی استرداد داده می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بهبهان با اشاره به این‌که بهبهان از داشتن موزه تاریخی محروم است افزود: خاتون پس از کشف در سال‌ 94 برای مرمت و بازسازی، با توجه به شرایط خاص نگه‌داری و تحقیق پژوهشگران روی آن به موزه شوش انتقال داده شد که در مراسم اخیر نامی از بهبهان آورده نشد و این موضوع سبب واکنش دوستداران میراث بهبهان شده است.

‌شهرستان بهبهان و گستره‌ تاریخی آن بر کسی پوشیده نیست و هر از چندگاهی با کاوش‌های جدید و کشف آثار و بقایایی از دوران کهن مردم به یاد اجداد خود افتاده و داد بی‌تدبیری مسئولان برای عدم استقرار یک موزه در شهرستان سر می‌دهند.

مسولان میراث فرهنگی استان و شهرستان لازم است توضیحات اقناع کننده‌ای درباره این اتفاق ناگوار به اذهان عمومی بدهند تا عموم مردم از دلایل رخ دادن این حادثه مطلع شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 15 بهمن 1397، کدخبر: 1939046 ، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین