پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۸۴۴
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
قالی‌بافی و گلیم‌بافی روزگاری از مشاغل به‌صرفه اقتصادی محسوب می‌شد و تقریباً دار قالی را در بیشتر خانه‌های روستایی و در برخی خانه‌های شهری می‌شد مشاهده کرد و گره‌ای بود تا مشکلی از اقتصاد خانواده را باز کند، حتی دخترکانی که در آستانه ازدواج بودند برای خرید جهیزیه آبرومند، داری برپا می‌کردند و دوره نامزدی خود را با بافت آن می‌گذراندند تا پس از اتمام و فروش آن بتوانند با خرید جهیزیه به خانه بخت بروند.

شعارسال: استان زنجان از جمله مناطقی در کشور است که سابقه طولانی در فرش‌بافی داشته و در سال‌های نه‌چندان دور، قالی‌بافی حرفه اصلی بسیاری از اهالی به‌ویژه بانوان در روستاها بوده و این در حالی است که طبق اعلام رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، تا اردیبهشت‌ماه پارسال شمار بیمه‌شدگان واقعی که فرش‌بافی شغل اصلی‌شان بود، 14 ‌هزار نفر بوده است.

بافندگان واقعی شناسایی می‌شوند

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این‌باره تصریح می‌کند: البته قبلاً 21 هزار نفر بیمه‌گذار داشتیم که به‌طور پاره‌وقت به فرش‌بافی مشغول بودند که بر اساس ساماندهی صورت گرفته شمار بافندگان واقعی شناسایی شد تا بیمه شوند و بتوانیم سطح ارائه خدمات و کالای مورد نظر را بهبود بخشیم تا برای صادرات حرفی برای گفتن داشته باشیم.

این در حالی است که در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» همه فعالان در حرفه‌های گوناگون از جمله فرش‌بافی انتظار دارند تا گره‌ای از کار آن‌ها باز شده و بتوانند با فراغ بال بیشتری به تولیدات خود بپردازند.

نخستین بانوی کارآفرین ابهری در حوزه فرش، منتظر حمایت مسئولان

«خدیجه میرعلائی»، بانوی کارآفرین ابهری یکی از کسانی است که منتظر قدری حمایت ویژه بوده تا کارش دوباره رونق بگیرد.

وی وقتی در خصوص کارش صحبت می‌کند، می‌توان عشق و علاقه‌ای که به کارش دارد را به خوبی فهمید. میرعلائی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این‌که از 20 سالگی پای دار‌قالی نشسته و همه نقش و رنگ قالی با روح و جان او عجین شده است، اظهار می‌کند: بیش از 16 سال است که وارد عرصه آموزش بافندگی قالی و گلیم به بانوان شهرستان ابهر شده‌ام و به‌عنوان نخستین بانوی کارآفرین در زمینه تولید محصولات این عرصه نیز فعالیت خود را با آموزش بافندگی، آغاز کردم.

این بانوی 53 ساله با بیان این‌که تاکنون بیش از 250 نفر را آموزش داده است، می‌گوید: اوایل کار آموزش و تولید رونق خوبی داشت، اما پارسال ضرر قابل توجهی را متحمل شدم، چون افرادی که برای فعالیت در عرصه تولید آموزش‌دیده بودند کار را در اسرع وقت تحویل نداده و دارهای بافته نشده را پس از یک‌سال تحویل گرفتم.

وی در خصوص این اتفاق اظهار می‌کند: شاید میل به فعالیت انفرادی و این‌که کارآموزان ترجیح می‌دهند برای خودشان قالی ببافند و در قالب یک تولیدی فعالیت نداشته باشند یکی از علل این مسأله باشد، هر‌ چند سود اندک و به تبع آن دستمزد پایین نیز یکی دیگر از علل دلسردی قالی‌بافان است.

میرعلائی با اشاره به مزیت فعالیت کارگاه‌های تولیدی، خاطرنشان می‌کند: این کارگاه‌ها می‌توانند به‌عنوان مرکز عرضه مستقیم تولیدات قالی، گلیم و تابلوفرش بوده و با کوتاه کردن دست دلالان که در بسیاری موارد سودهای کلان حبابی از فعالیت خود دارند، سود واقعی را به قالی‌بافان رساند و محصول تولیدی را به قیمت واقعی‌تری به مصرف‌کننده عرضه کرد.

این بانوی کارآفرین بر ضرورت حمایت هرچه بیشتر دولت در شرایطی که رکود بر بازار فرش حاکم شده، اشاره کرده و می‌افزاید: پارسال از یکی از صندوق‌های قرض‌الحسنه درخواست وام کردم، اما پس از کلی دوندگی و طی کردن پیچ و خم‌های اداری، تنها یک‌سوم مبلغ وام و آن‌هم در سه نوبت به من پرداخت شد و در عمل این وام نتوانست آن‌طورکه باید، گره کارم را باز کند.

توجه نکردن به نیاز بازار مصرف، مشکل عمده فروش فرش زنجان

رئیس اتاق بازرگانی زنجان نیز می‌گوید: یک بافنده فرش که به‌عنوان شغل در این حرفه فعالیت میکند، نمیتواند هم تأمین‌کننده لوازم اولیه فرشبافی باشد و مدت زمان طولانی را روی دار ‌قالی برای بافت صرف کند و در پایان کار، خودش محصول را وارد بازارهای مصرف جهانی کند، چون فروش فرش یک مقوله جدا از بافت فرش بوده و تجربه لازم برای بازاریابی نیاز دارد.

«غلامحسین جمیلی» با بیان این‌که مشکل عمده فروش فرش زنجان توجه نکردن به نیاز بازار مصرف است، یادآور می‌شود: در استانهایی که در عرصه صادرات و فروش این محصول موفق بودهاند، شاهد بازاریابی خوب و توجه آنها به نیاز بازار مصرف هستیم، در ‌حالی‌ که هم‌اکنون به جز فرشهای اصیل و نقشههایی که بومی زنجان بوده و به‌صورت پراکنده توسط فرش‌بافان زنجانی بافته می‌شود، شاهد بافت فرش بر اساس نقشههایی هستیم که از سایر استانها سفارش داده شده و برند بومی استان نیست.

وی خاطرنشان می‌کند: صادرات موفق فرش زنجان به یک فعالیت علمی و منطقی فراگیر بر مبنای نیاز بازار مصرف نیاز دارد تا بتوان ملاحظات قدیمی و تاریخی را به روز کرده و علاوه‌بر صادرات فرش از استان، زمینه اشتغال هنرمندان این حوزه را به‌خوبی فراهم کرد.

فرش زنجان می‌تواند به بازار آمریکا برود

این در حالی است که معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان اظهار می‌کند: فرش زنجان با ویژگی‌هایی که دارد، می‌تواند پس از لغو کامل تحریم‌ها، بازار فروش خوبی را در بازارهای کشوری هم‌چون آمریکا کسب کند.

«افشین جعفری» با بیان این‌که فرش به نوعی صنعت هنر است، تصریح کرد: مرکزی برای طراحی فرش با نقشه استان راه‌اندازی کرده‌ایم و با وجود این‌که فرش بومی زنجان دوام زیادی دارد، می‌تواند پس از لغو تحریم‌ها در بازار آمریکا که خواستار فرش‌های مقاوم است، جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و سبب اشتغال در استان شود.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاريخ انتشار: 14خرداد 1395، کد خبر: 95031408416، www. isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین