پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۱۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
پیرمحمد ملازهی در ارزیابی خود از اقدامات پاکستان در مبارزه جدی با تروریسم اظهار کرد: دیدگاهی وجود دارد که گروه تروریستی جیش العدل مورد حمایت پاکستانی‌هاست و حتی حضورش را پاکستانی‌ها نادیده می‌گیرند که این مساله مورد اعتراض است از سوی دیگر پاکستانی‌ها مدعی هستند، نیرویی ندارند که بتوانند کنترل کنند و البته تا جایی که بتوانند این کار را انجام می‌دهند و معتقد هستند که آن‌ها نیز مانند ایران قربانی تروریسم هستند لذا توجیهات خاص خود را دارند.
شعار سال : یک کارشناس مسائل شبه قاره با بیان این‌که خیلی به نفع پاکستان نیست که مرزهای ایران با پاکستان دچار تنش شود، گفت: فکر نمی‌کنم پاکستانی‌ها بخواهند مرزهای ایران را ناامن کنند تا اتحادی بین ایران، هند و افغانستان علیه خودشان به وجود آید و کاملا در محاصره قرار بگیرند، درواقع از لحاظ نظری به نفع‌شان نیست.
پیرمحمد ملازهی  در ارزیابی خود از اقدامات پاکستان در مبارزه جدی با تروریسم اظهار کرد: دیدگاهی وجود دارد که گروه تروریستی جیش العدل مورد حمایت پاکستانی‌هاست و حتی حضورش را پاکستانی‌ها نادیده می‌گیرند که این مساله مورد اعتراض است از سوی دیگر پاکستانی‌ها مدعی هستند، نیرویی ندارند که بتوانند کنترل کنند و البته تا جایی که بتوانند این کار را انجام می‌دهند و معتقد هستند که آن‌ها نیز مانند ایران قربانی تروریسم هستند لذا توجیهات خاص خود را دارند.
این کارشناس مسائل شبه قاره همچنین بیان کرد: به نظرم یکسری مسائل وجود دارد که خیلی به نفع پاکستان نیست که مرزهای ایران هم با پاکستان دچار تنش شود، به دلیل این‌که پاکستان در دو منطقه خط مرزی کشمیر و هند و منطقه‌ای به سمت افغانستان با مشکل جدی مواجه است و تمام تلاش، تمرکز و نیروهای خود را در این دو مرز قرار داده است، بنابراین مرزی که با ایران دارد، تا به حال امن‌ترین مرز بوده و اولویتی نداشته که بخواهند نیروهای‌شان را متمرکز کنند.
ملازهی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که پاکستان خیلی بر ایالت بلوچستان خود کنترل جدی ندارد، این واقعیتی است که باید در نظر گرفته شود، مناطقی وجود دارد که حضور نظامی و امنیتی پاکستانی‌ها بسیار ضعیف است لذا این احتمال می‌رود که گروه‌ها، از این خلاء استفاده کنند و در جاهایی متمرکز باشند که برای پاکستانی‌ها اهمیت ندارد.
وی در ادامه گفت: از یک طرف به نظر می‌رسد این گروه‌ها مورد حمایت برخی گروه‌های رادیکال قرار دارند، از سوی دیگر افغانستان هم چنین برداشتی دارد که گروه طالبان مورد حمایت پاکستان بوده و در خاک این کشور مستقر است.
این کارشناس مسائل شبه قاره تاکید کرد: شخصاً فکر نمی‌کنم پاکستانی‌ها بخواهند مرزهای ایران را ناامن کنند تا اتحادی بین ایران، هند و افغانستان علیه خودشان به وجود آید و کاملاً در محاصره قرار بگیرند، در واقع از لحاظ نظری به نفع‌شان نیست.
ملازهی درباره این‌که پاکستان به دنبال پیوستن به ائتلاف‌های ضد ایرانی در منطقه است و در این زمینه عربستان هم تلاش‌هایی را انجام می‌دهد؟ گفت: عربستان تلاش می‌کند، پاکستان را وارد جریان ضد ایرانی کند، درواقع اتحادی بین آمریکا، اسرائیل، عربستان و امارات به وجود آمده که احتمالاً ضلع بعدی پاکستان خواهد بود.
وی تصریح کرد: بن سلمان مشاور در امور خارجه عربستان سفری به اسلام‌آباد داشته و تلاش خود را انجام می‌دهد، لذا در این صورت ایران باید کمی جدی‌تر راجع به آینده مرزها فکر کند.
این کارشناس مسائل شبه قاره یادآور شد: سیاست رسمی پاکستان ایجاد نوعی توازن است، گرچه با توجه به مسائل منطقه مانند سوریه، یمن، بحرین و … رقابت‌های سیاسی ایدئولوژی شده میان ایران و عربستان وجود دارد، اما این‌که پاکستانی‌ها به طور کامل به یک سمت گرایش داشته باشند، به نظر می‌رسد در شرایط کنونی خیلی با منافع ملی و امنیت ملی پاکستان هم‌خوانی ندارد. در نهایت تلاش می‌کنند سیاست فعلی خود را حفظ کنند.
ملازهی در پایان تاکید کرد: اما از دیدگاه عربستان سعودی، امارات، آمریکا و اسرائیل اگر نگاه کنیم قطعاً پاکستان را تحت فشار قرار می‌دهند تا تکلیف را روشن کند و در جهت آن‌ها قرار بگیرد اما این‌که پاکستانی‌ها تا چه اندازه بتوانند مقاومت کنند بحث دیگری است؛ بنابراین، بن سلمان امیدوار است با دپیلماسی دلاری که دارد، پاکستان را قانع کند.

شعار سال،بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار : 30 بهمن 1397، کدخبر:97112915315،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
0
0
پاکستانی ها پشتوانه گرمی به اسم عربستان داررند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین