پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۹۱۴۹
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۸
با فرارسیدن ماه رمضان برخی مسئولان تأمین و تولید کالا می‌گویند که هیچ کمبودی در بازار ماه رمضان وجود ندارد و با پر بودن ذخایر در انبارها دلیلی ندارد قیمت‌ها افزایش یابد.

شعارسال:‌ شب عید و ماه مبارک رمضان بیشترین تقاضای کالا را در بازار دارد به همین دلیل دولت برای کنترل و نظارت دربازار دراین دومقطع زمانی برنامه ریزی می‌کند اما نمی‌توان نقش دلالان،سودجویان و واسطه‌ها را نادیده گرفت که باعث افزایش غیر منطقی قیمت‌ ها در بازار می‌شود اکنون که در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم برخی مسئولان تأمین و تولید کالا می‌گویند هیچ کمبودی در بازار ماه رمضان وجود ندارد و با پر بودن ذخایر در انبارها دلیلی ندارد قیمت‌ها افزایش یابد.

*ثبات قیمتی در بازار

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف در خصوص تأمین کالا و نظارت بر قیمت‌ها در ماه رمضان اظهار کرد: تمام کالاهای پرتقاضا در این ماه تأمین شده و هیچ مشکلی از این نظر در بازار وجود ندارد و در اغلب کالاها انباشت در انبارها داریم. از نظر کنترل و قیمت گذاری نیز نظارت‌ها آغاز شده است.

وی با اشاره به برخی اقلام پرمصرف در این ماه گفت: در جلسه ستاد تنظیم بازار روز گذشته قیمت انواع زولبیا و بامیه درجه یک کیلویی 11 هزار تومان و درجه 2 کیلویی 10 هزار و 500 تومان تصویب و ابلاغ شد.

وی با اشاره به قیمت خرما در بازار به عنوان یکی دیگر از کالاهای پر تقاضا در ماه رمضان گفت: از یک ماه گذشته بحث افزایش قیمت خرما در بازار مطرح بوده و قیمت آن افزایش یافته است این در حالی است که هیچ کمبودی از نظر تأمین خرما در بازار وجود ندارد و نرخ خرما نرخی تثبیت شده است. فاضلی خاطرنشان کرد: در ایام پر تقاضا بحث اصلی تأمین کالا است که در حال حاضر درکالاهای اساسی با تأمین و انباشت در انبار مواجه هستیم و در بازارها نیز ثبات قیمتی داریم و نرخ برنج و گوشت نیز نرخی تثبیت شده است.

وی با تأکید بر اینکه مشکلی در تأمین و توزیع مرغ و گوشت، روغن، برنج و دیگر کالاها نداریم افزود: هم اکنون دلال‌ها در بازار به دنبال ایجاد جو روانی هستند که با نظارت دستگاه‌های مربوط و بازرسی مداوم اتاق اصناف و نیروهای طرح تشدید نظارت تلاش می‌کنیم جو روانی بر بازارغالب نشود.

فاضلی گفت: کمیته ای 6 نفره متشکل از اتاق اصناف، سازمان حمایت از تولید کننده، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و بهداشت کنترل بازار ماه رمضان از نظر تأمین، قیمت و بهداشت را مدام رصد میکند.

وی در خصوص برگزار نشدن نمایشگاه‌های ضیافت نیز گفت: در سال‌های قبل چون در تأمین برخی اقلام مشکل وجود داشت و ثبات قیمتی در بازار نداشتیم و قیمت‌ها روزانه تغییر می‌کرد نمایشگا‌های ضیافت یا فروش فوق العاده در این ایام برگزار می‌شد اما اکنون که هیچ مشکلی در تأمین کالا نداریم و ثبات قیمتی بر بازار حاکم است نیاز به برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نیست.

*حداکثر قیمت خرما کیلویی 5 هزار تومان

ابوالقاسم حسن‌پور مدیرکل میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره با خبرهایی که در روزهای اخیر در مورد افزایش قیمت خرما منتشر می‌شود گفت: تولید خرما در سال گذشته یکمیلیون و 50 هزار تن بود که 170 هزار تن آن صادر شده است و بر اساس برآورد ما اکنون حدود 100 هزار تن خرما در انبارها و سردخانه‌ها ذخیره است که این مقدار تا آغاز زمان برداشت امسال برای تأمین بازار داخلی کافی است.

وی افزود: مسئولان نظارتی و تنظیم بازار نباید اجازه دهند قیمت این کالا افزایش داشته باشد و ما اعتقاد داریم هیچ دلیلی برای افزایش قیمت خرما در حال حاضر وجو ندارد.

حسن پور افزود: قیمت خرمای خریداری شده از تولید کنندگان در فصل برداشت به طور متوسط کیلویی 3 هزار تومان بود که حداکثر قیمت آن در بازار در حال حاضر باید 5 هزار تومان باشد و عرضه بیشتر از این قیمت گرانفروشی است.

علیرضا ولی مدیرعامل شرکت پشتیبانی دام نیز با اشاره به تأمین مرغ و گوشت ماه رمضان نیز در گفتو گو با «ایران» گفت: وضعیت بازار از نظر تولید و تأمین گوشت بسیار خوب است و تا کنون 60 هزار تن مرغ و 3 هزار تن گوشت برای بازار ماه مبارک رمضان در استان‌ها توزیع شده است. وی با تأکید بر اینکه در ایام ضیافت مشکلی در تأمین گوشت و مرغ نداریم افزود: در همه استان‌ها مرغ گرم و گوشت گرم توزیع شده و گزارشی از کمبود نداریم و مرغ سرد منجمد نیز برای توزیع در سراسر کشور در ماه رمضان آماده است.

وی گفت: بر اساس قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلو گوشت مرغ گرم 6500 تا 7 هزار تومان تعیین شده است و قیمت آن نباید بیشتر از 7 هزار تومان باشد همچنین قیمت مرغ منجمد در فروشگاه ها کیلویی 4 هزار و500 تا 5 هزار تومان تعیین شده است.

وی گفت: قیمت گوشت گرم با توجه به میزان تقاضا در بازار تعیین می‌شود و قیمت گوشت منجمد نیز هر کیلو 18 هزار تومان است.

وی گفت: گرانفروشی گوشت توسط دستگاه‌های نظارتی که زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند کنترل می‌شود.

همچنین محمدرضا ملاصالحی مدیرکل مرکز اصلاح‌نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی گفت:تولید مرغ و گوشت قرمز مناسب است و به دلیل وفور محصول و کافی بودن ذخایر، هیچ نگرانی برای تنظیم بازار این محصولات در ماه رمضان وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به وضعیت کنونی بازار، نگرانی بابت افزایش قیمت این محصولات وجود ندارد و آمادگی کامل برای تنظیم بازار محصولات پروتئینی در ماه مبارک رمضان وجود دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 17خرداد1395، کدخبر: 82102376: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین