پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۹۲۶۳۹
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
خزانه‌دار کل دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود که درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۹۸ به ۱۰۰ میلیارد تومان برسد.

شعارسال:خزانه‌دار کل دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود که درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۹۸ به ۱۰۰ میلیارد تومان برسد.

سید علی حسینی در حاشیه بازدید از خبرگزاری آنا در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه این خبرگزاری، درباره لزوم شفافیت مالی و همچنین حسابرسی مستقل از واحدهای دانشگاهی اظهار کرد: حسابرسی مستقل برای نخستین بار با توجه به حساسیت و تأکیداتی که دکتر ولایتی به شفافیت درمسائل مالی و انضباط مالی دانشگاه آزاد اسلامی داشت، مطرح شد؛ در سال ۹۶ قرارداد حسابرسی مستقل با مؤسسه حسابرسی «مفید راهبر» و سایر مؤسسات حسابرسی که همکار این مؤسسه بودند، منعقد شد و عملیات حسابرسی سال ۱۳۹۵ و بخشی از سنوات گذشته آغاز شد.

وی گزارشی از نتیجه حسابرسی واحدهای دانشگاه آزاد ارائه کرد و افزود: تقریباً از بین ۳۱ واحد استانی و چهار واحد مستقل دانشگاه آزاد، گزارش حسابرسی گرفته شد که از این تعداد٬ نوع گزارش حسابرسی تعدادی از استانها، اظهارنظر مشروط بود و تعدادی از گزارش‌ها نیز با عدم اظهارنظر مواجه شد و نهایتاً گزارش کل دانشگاه هم منتشر شد که به صدور عدم اظهارنظر با بندهای متعدد منجر شد.

خزانه‌دار کل دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در بررسی بندهای گزارشی که توسط مؤسسات حسابرسی ارائه شد، حدود ۵ هزار مورد اشکال ازجمله حساب‌های درآمدی، حساب‌های دریافتنی و مطالبات، حساب‌های دارایی‌های ثابت و هزینه‌ها و سایر موارد وجود داشت که به‌هرحال منجر به صدور گزارش عدم اظهارنظر شد؛ متأسفانه این موضوع حاکی از بی‌انضباطی مالی در گذشته است و می‌طلبد که اقدامات اساسی برای رفع اشکال‌ها و ایراداتی صورت گیرد که در حیطه استانداردهای حسابداری است.

حسینی در باره سایر اشکالات احصا شده از گزارش حسابرسی مستقل، عنوان کرد: گزارش حسابرسی مستقل سبب شد بتوانیم اشکالاتی که مربوط به زیرساخت‌ها و نرم‌افزارهای دانشگاه است، اصلاح و برطرف کنیم و همچنین بخش دیگری که مربوط به تخلفات مالی و سوءاستفاده‌هایی است که از سنوات گذشته صورت گرفته، با اقدامات مقتضی حقوقی و قضایی بعد از بررسی‌های لازم برخورد شود.

خزانه‌دار کل دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه با توجه به تأکیدات ریاست هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اقدامات جدی در برخورد با تخلفات انجام می‌شود٬ اظهار کرد: در مرحله اول، تقریباً بخشی از پرونده‌هایی که باید اقدام حقوقی شود،استخراج و به اداره کل حقوقی دانشگاه ارجاع شد و براساس بررسی‌هایی که توسط اداره حقوقی، بازرسی و حراست دانشگاه انجام می‌شود، اقدام‌های قضایی صورت خواهد پذیرفت.

وی اعلام کرد: برای سال ۹۶ و ۹۷ هم مقدمات انجام حسابرسی به‌‌صورت مستقل را فراهم می‌کنیم تا ظرف دو هفته آینده حسابرسی سال ۹۶ انجام شودو دغدغه رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص فرهنگ پاسخ‌دهی و پاسخ‌گویی مالی را رفع خواهیم کرد.

حسینی تأکید کرد: به تمامی استان‌ها و واحدها اعلام می‌کنیم که بحث حسابرسی را جدی پیگیری کنند و همکاری‌های لازمبرای ارائه اطلاعات مورد نیاز حسابرس‌های مستقر در واحدهای دانشگاهی راانجام دهند تا اشکال‌های بندهای گزارش به حداقل برسد.

خزانه‌دار کل دانشگاه آزاد اسلامی از راه‌اندازی سامانه جامع مالی خبر داد و وجود سامانه این‌چنینی را برای شفافیت مالی و نظارت مکانیزه بر بودجه ضروری دانست و تصریح کرد: سامانه اداری-مالی که توسط دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شده است، می‌تواند در روند حسابرسی و شفافیت مالی اثرگذار باشد؛ در حوزه‌های مالی و اموال نیز به‌دنبال ایجاد یک سیستم یک‌پارچه اطلاع‌رسانی هستیم تا به‌صورت متمرکز و برخط بتوانیم اطلاعات و گزارش‌دهی‌های لازم را رصد کنیم.

وی همچنین درباره تعیین تکلیف بخشی از املاک دانشگاه آزاد که با مشکل مالکیتی مواجه هستند گفت: اطلاعات اولیه آن‌ دسته از املاک، زمین و ساختمان‌هایی که دانشگاه آزاد اسلامی در اختیار دارد و در مورد مالکیت‌شان مشکل پیش‌آمده، از طریق اداره‌کل حقوقی و حوزه‌ای با عنوان مستندسازی املاک، گردآوری شده و در مورد این موضوع به استان‌ها در جلسات کمیسیون دائمی و جلسات هیئت امنای استانی تأکید شد تا اقدامات لازم صورت گیرد و گزارش‌ها به اداره کل حقوقی سازمان مرکزی ارسال شود.

حسینی در پاسخ به این پرسش که همزمانی سال مالی دانشگاه با سال تحصیلی چه‌ تفاوت و مزیت‌هایی ایجاد کرده است، عنوان کرد: بخشی از گزارش‌ها که در بندهای حسابرسی می‌بینیم، ناشی از عدم شناسایی سیستم درآمد با سال مالی بود، به این معنی که بخشی از درآمد ترم دوم دانشگاه، قبل از پایان سال اتفاق می‌افتاد و بخش دیگر درآمد در شروع سال جدید محقق می‌شد؛ این عدم هم‌خوانی بین سیستم شهریه و درآمد با سیستم مالی دانشگاه مغایرت‌هایی را به‌وجود می‌آورد که پیشنهادی برای حل آن ارائه کردیم تا سال مالی دانشگاه متناسب با سال تحصیلی واحدهای دانشگاهی باشد.

وی با اشاره به پیش‌بینی درآمدهای غیرشهریه‌ای در بودجه سال ۹۸ و لزوم افزایش سالانه این نوع درآمد در واحدهای دانشگاهی توضیح داد: به‌هرحال با توجه به تغییر وضعیت روند کاهشی دانشجو، و زیان‌ده بودن برخی واحدهای دانشگاه٬ ضروری است که واحدها به‌سمت درآمدهای غیرشهریه‌ای بروند. برای نیل به این‌ مهم، واحدها می‌توانند به‌‌سمت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان پیش روند.

خزانه‌دار هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: پیش‌بینی هیئت امنا از درآمدهای غیرشهریه در سال جاری ۵۰۰ میلیارد ریال بود. انتظار ما این است میزان درآمدهای غیرشهریه‌ای برای سال ۹۸ حداقل دو برابر این مبلغ باشد.

حسینی در پایان سخنان خود گفت: در مورد درآمدهای غیرشهریه‌ای باید توجه داشت که طرح تجاری این پروژه‌ها مشخص شود چراکه روند اداری قراردادها هیچ‌گونه مشکل و پیچیدگی ندارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار11 اسفند 97، کدخبر: 364724، ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین