پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۸۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به گسترش موضوع ازدواج سفید در کشور گفت: بیکاری و مشکلات اقتصادی جوانان را به سمت ازدواج سفید سوق می‌دهد.
شعار سال : مشکلات اقتصادی این روزها دامان بسیاری از خانواده‌ها را گرفته است و آنچه که در سایه افزایش قیمت‌ها بیشتر از سایر مشکلات خودنمایی می‌کند، کاهش آمار ازدواج در بین جوانان و به تبع آن افزایش ازدواج‌های نامتعارف مانند ازدواج سفید است؛ موضوعی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در جمع مداحان اهل بیت به آن اشاره فرمودند.

با توجه به اهمیت سخنان رهبر معظم انقلاب، از بین بردن موانع ازدواج جوانان، موضوعی است که بسیاری از کارشناسان به آن اذعان دارند و بر این باورند که با رفع مشکل بیکاری می‌توان قدم‌های مؤثری در این خصوص برداشت.

هر ساعت ۳ طلاق در کشور رخ می‌دهد

بر اساس این گزارش، عالیه شکربیگی درباره کاهش آمار ازدواج در کشور گفت: بسیاری از سیاست‌‌گذاران ما از واقعیت‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه بی‌خبر هستند و به همین دلیل راهکاری برای برون‌رفت از چالش ازدواج بیان نمی‌کنند.

رئیس کارگروه خانواده در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: یکی از عواملی که سبب گسترش ازدواج سفید در جامعه می‌شود، نبود قوانین مدون و برنامه‌ریزی درست برای ازدواج صحیح جوانان است؛ باید گفت در این نوع ازدواج، دختران هستند که بیشترین آسیب را می‌بینند و قانون حمایتی از آن‌ها ندارد.

وی با اشاره به اینکه نبود ساختارهای صحیح اجتماعی و فرهنگی یکی از چالش‌های بزرگ پیشِ روی جوانان جامعه است، تصریح کرد: نهادهای اجتماعی عملکرد درست و ساختاربندی ندارند و به همین دلیل خانواده آرام‌‌آرام به سمت ازهم‌پاشیدگی پیش می‌رود و همین موضوع سبب پیدایش شکل‌های جدید ازدواج می‌شود؛ برای حل این معضل بهتر است نگاه به درون جامعه داشته باشیم و اگر می‌خواهیم خانواده‌ای مبتنی بر ارزش‌های صحیح داشته باشیم، باید بتوانیم راه آن را هموار کنیم زیرا هیچ قدرتی درصورتی‌که خانواده نهاد قدرتمندی داشته باشد، نمی‌تواند نهاد خانواده را تهدید کند.

شکربیگی خاطرنشان کرد: مشکلات نهاد خانواده حاصل فراز و فرود و تغییرات نظام خانواده در داخل کشور خودمان است؛ وقتی در بحث ازدواج شرایط را سخت قرار می‌دهیم و ارزش‌های مادی‌گرایانه و مصرف‌گرایانه را از طریق تلویزیون به خانواده‌ها نشان می‌دهیم، این می‌تواند تأثیر مستقیمی در سبک زندگی خانواده‌های ایرانی بگذارد؛ جامعه ایرانی مسائل و مشکلاتی دارد که ریشه‌اش تأثیرپذیری در همین جامعه است و وقتی جوانی نتواند خانه‌ای تهیه کند، ناچار است از راه‌های غیرمتعارف نیازهای جنسی و عاطفی خودش را برطرف کند و همین موضوع آسیب‌های بسیاری را به دنبال دارد.

رئیس کارگروه خانواده در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه بسیاری از جوانان دهه ۶۰ هنوز هم دچار مشکل هستند، ادامه داد: نبود شغل، رفاه اجتماعی و امکانات و افزایش تجمل‌گرایی و سرمایه‌داری از عواملی است که سبب شده گروه عظیمی از جوانان نتوانند ازدواج کنند.

وی با تأکید بر اینکه راهکار این موضوع روشن است، ادامه داد: باید مسیر ازدواج هموار شود و معیشت مردم تأمین شود؛ نمی‌توان انتظار داشت که با بحث فرهنگی به نتیجه رسید؛ درحال حاضر در هر یک ساعت، سه طلاق رخ می‌دهد لذا باید روی زندگی مردم کار کرد و بحث فرهنگی به‌تنهایی نمی‌تواند در این زمینه جوابگو باشد.

شکربیگی به نقش صداوسیما در ترویج اشرافی‌گری اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها در ترویج و اعتلای زندگی مردم نقش تأثیرگذاری دارند و وقتی یک فرد از طریق برنامه‌های تلویزیونی هنرپیشه‌ای را می‌بیند که دارای زندگی آن‌چنانی است، با او هم‌ذات پنداری می‌کند و می‌خواهد سبک زندگی و نگرشش را مانند هنرپیشه درست کند و این آسیبی است که رسانه‌ها به جامعه وارد می‌کنند؛ درواقع صداوسیما راه خودش را می‌رود و جدا از واقعیت امروز درحال حرکت است.

رئیس کارگروه خانواده در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه بسیاری از قانون‌هایی که برای ازدواج در نظر گرفته می‌شود یا قابلیت اجرایی ندارد و یا اینکه قوانین تأثیرگذاری در زندگی جوانان نیستند، افزود: سبک زندگی و همه‌گیر کردن آن نیاز به برنامه‌های بلندمدت دارد و نمی‌توان با نشان دادن تجمل‌گرایی و ارزش‌های نظام سرمایه‌داری از جوانان بخواهیم که این موضوع را دنبال نکنند؛ بسیاری از مسئولان حتی حاضر نیستند فرزندانشان در ایران درس بخوانند و این رفتار دوگانه سبب می‌شود که مردم نوعی ستیزه پنهان در رفتار خود نشان دهند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم زندگی سالم را به جامعه برگردانیم، باید با خودمان و مردم صادق باشیم.

بیکاری مردم را به سمت ازدواج سفید می‌کشاند

بر همین اساس، سیده حمیده زرآبادی نیز درباره موضوع ازدواج و اینکه چرا این آمار در کشور کاهش داشته است، گفت: یکی از عوامل مهمی که بحث مهم ازدواج را به چالش می‌کشد، بحث بیکاری است.

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی افزود: بیکاری، آسیب‌های جامعه و نداشتن برنامه و مدیریت جامع، بنیان خانواده‌ها را دچار چالش کرده است و همین موضوع سبب شده است که ازدواج‌های نامتعارف مانند ازدواج سفید گسترش پیدا کند.

وی در خصوص بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مداحان اهل‌بیت که ازدواج سفید را سیاه‌ترین نوع ازدواج برشمردند، ادامه داد: در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما ازدواج سفید جایی ندارد و وجود این موضوع نشانه این است که ما در گسترش فرهنگ اسلامی موفق نبوده‌ایم؛ یکی از مشکلاتی که ما در جامعه با آن روبرو هستیم، پنهان کردن آسیب‌های اجتماعی است درحالی‌که این موضوع چاره کار نیست و با این کار تنها آسیب‌ها از نگاه کارشناسان دور می‌ماند.

زرآبادی با اشاره به اینکه در مورد ازدواج سفید نیز باید اطلاع‌رسانی شود و راهکارهای مناسب برای حل آن اندیشیده شود، ادامه داد: وقتی اطلاع‌رسانی درست صورت گیرد، مردم نسبت به آن آسیب آگاه می‌شوند و می‌توانند راهکار مناسب برای آن پیدا کنند؛ آموزش‌ها باید از زمان کودکی صورت گیرد تا به این طریق بچه‌ها بتوانند با آسیب‌ها آشنا شوند و در بزرگ‌سالی کمتر به سمت آسیب پیش روند.

رسانه ملی در بحث مقابله با تجمل‌گرایی اقدام مناسبی نداشته است

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه زندگی مجردی و ازدواج سفید در بین جوانان رواج پیداکرده است، خاطرنشان کرد: موج تجمل‌گرایی که در بین مردم رواج پیدا کرده است، سبب شده که جوانان احساس کنند که توان ازدواج ندارند؛ در این میان صداوسیما نیز مقصر است زیرا فرهنگ‌سازی مناسبی برای مقابله با تجمل‌گرایی و ترویج ازدواج آسان انجام نداده است.

وی مهم‌ترین چالش در کاهش آمار ازدواج را مشکلات اقتصادی و بیکاری عنوان کرد و گفت:‌ متأسفانه عدم بسترسازی مناسب برای ازدواج سبب شده که جوانان به ازدواج سفید روی بیاورند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه مشکلات ازدواج را نباید تنها در وام ازدواج دید، گفت: اگر اشتغال جوانان تأمین و مشکلات اقتصادی آن‌ها برطرف شود، نیازی نیست که تا این اندازه بر روی وام ازدواج تأکید شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا،تاریخ انتشار:11 اسفند 1397،کد خبر:364808،ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
0
0
با اینهمه مشکل اقتصادی معلومه که زندکی ها پرجا نمی مونه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین