پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۲۰۴
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
محیط کاری مناسب و به دور از استرس برای یک شخص خلاق میتواند مشتاق دهنده و سرعت بخش باشد. اگر نیروی کاری نتواند به خوبی با محیط کاری خود ارتباط برقرار کند در آینده نمیتواند نوآوری در کسب وکار خود و سازمان ایجاد کند. در واقع ذهن خلاق نیازمند محیط کاری مناسب و وسایل مورد نیاز نیروی کاری میباشد.

شعارسال: عوامل موثر بر گسترش نوآوری در سازمانها:

از عوامل موثر بر گسترش نوآوری در سازمانها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

عوامل ساختاری و بنیادی

عوامل انسانی و توانایی های فردی

بکار گیری و استخدام نیرو های خلاق

ایجاد محیط کار به دور از استرس

فرهنگ نیروی انسانی

عوامل ساختاری از کارآمدترین منابع خلاقیت هستند، سازمان هایی که سطوح عمودی کمتری دارند (در واقع واسطه بین مدیریت و نیروی کار کمتر باشد) و کارها رسمی و متمرکز نیست و انعطاف پذیری بیشتری در ساختار سازمانی وجود دارد، بیشتر از سازمان های با بروکراسی بالا، مستعد نوآوری و خلاقیت سازمانی هستند. سازمان هایی که تمرکز آنها بر کارهای گروهی است و ارتباطات بین واحدها بالا و بر مبنای نوآوری و خلاقیت باشد از رشد بیشتری در این زمینه بهره مند می گردند.

عوامل انسانی و فردی موثر در خلاقیت و نوآوری سازمانی شامل مواردی است که بر پایه رفتار سازمانی در هر مجموعه ای جریان دارد. نیروهای انسانی برای دستیابی به خلاقیت و نوآوری نیاز به آموزش و مهارت آموزی حین خدمت دارند که در برنامه توانمندسازی هر سازمان می بایست گنجانده شود و از طرف دیگر، عواملی از جمله رضایت شغلی، امنیت شغلی و استرس شغلی نقش پر رنگی را در این زمینه ایفا می کنند.

یکی دیگر از عوامل بنیادی و اساسی در ایجاد نو آوری ها استخدام و بکارگیری نیرو های خلاق و جوان و مشتاق و علاقه مند به کار میباشد. اگر نیروی انسانی دارای ابتکار و خلاقیت باشد با توجه به موقعیت های سازمان استراتژی های مناسب را برای بکارگیری در ایجاد نوآوری های و ایده ها بکار میبرد.

محیط کاری مناسب و به دور از استرس برای یک شخص خلاق میتواند مشتاق دهنده و سرعت بخش باشد. اگر نیروی کاری نتواند به خوبی با محیط کاری خود ارتباط برقرار کند در آینده نمیتواند نوآوری در کسب وکار خود و سازمان ایجاد کند. در واقع ذهن خلاق نیازمند محیط کاری مناسب و وسایل مورد نیاز نیروی کاری میباشد.

عامل بعدی بسیار موثر در خلاقیت و نوآوری سازمانی، فرهنگ می باشد. هر کدام از کارکنان یک سازمان متاثر از دو مقوله فرهنگی، به نام فرهنگ کلان (فرهنگ ملیتی، قومی و عقیدتی) و فرهنگ خرد (فرهنگ سازمانی) می باشند. در تصمیم گیری های مدیریت منابع انسانی پیرامون خلاقیت و نوآوری لازم است ابتدا شناختی جامع و کامل نسبت به فرهنگ کلان نیروهای انسانی به دست آید و سپس از آنجایی که تغییر در فرهنگ کلان به طور معمول از توانایی سازمان خارج می باشد، می بایست فرهنگ خرد یا فرهنگ سازمانی در جهت تشویق کارکنان به خلاقیت و نوآوری مورد توجه مدیران منابع انسانی قرار گیرد. در ایران و به طور کلی فرهنگ شرقی به علت اهمیت پیروی از آداب و رسوم و عرف جامعه، جرات ورزی نسبت به خلاقیت و نوآوری در سطح پایین تری قرار دارد لذا توجه و تمرکز سازمان ها باید بر روی تقویت مولفه های مرتبط با جرات ورزی در زمینه خلاقیت و نوآوری در فرهنگ سازمانی قرار گیرد.

یکی از راهکارهای مدیریت منابع انسانی در جهت تشویق و هدایت نوآوری و خلاقیت در سازمان، نظام پیشنهادات است که از الزامات بخش منابع انسانی سازمان ها می باشد. نظام پیشنهادات می تواند بستری مناسب برای رساندن پیشنهادات و نوآوری های کارکنان به مدیران ارشد سازمان باشد و از طرف دیگر، در صورتی که نظام پیشنهادات راه اندازی نشود و یا عملکرد و استراتژی مطلوبی را دنبال نکند، پدید آمدن تعارضات شغلی ناشی از ناعدالتی در محیط کار پیش بینی می شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت یارگان، تاریخ انتشار:9اسفند1397 ، کدخبر: - : www.yaregan.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین