پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۴۱
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
یک اندیشمند برجسته جهان اسلام، حذف نام عربستان از فهرست کشورهای ناقض حقوق کودکان را شرم‌آور خواند و تأکید کرد که این رژیم‌، به دلیل جنایات بی‌شمارش می‌بایست مورد محاکمه قرار بگیرد.

شعارسال:

چند روز پیش،‌ پس از ماه‌ها بمباران گسترده شهرها و زیرساخت‌های یمن، از سوی رژیم آل سعود، در نهایت سازمان ملل متحد، نام عربستان و متحدانش را در فهرست کشورهای ناقض حقوق کودکان قرار داد. اما در کمال ناباوری همه فعالان و گروه‌ها و نهادهای حقوق بشری، تنها اندکی بعد، نام عربستان، از این فهرست حذف شد. این در حالی است که تا کنون بر اثر بمباران و تجاوز ریاض‌نشینان در یمن، صدها کودک یمنی جان خود را از دست داده‌اند و صدها کودک دیگر مجروح شده‌اند.

برای بررسی بیشتر این موضوع، با دکتر «ظفر بنگاش»‌،‌ کارشناس مسائل خاورمیانه و آگاه به تحولات عربستان، به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

وی که ریاست اندیشکده اسلامی کانادا را بر عهده دارد،‌ این اقدام سازمان ملل را ننگین می‌خواند و تأکید می‌کند که این امر لکه‌ای سیاه هم برای اعتبار سازمان ملل و هم برای رژیم سعودی است.

آقای بنگاش تصریح‌ می‌کند که عربستان به دلیل اقدمات جنایت‌کارانه‌اش علیه مردم یمن، باید در دادگاه بین‌المللی،‌ محاکمه شود.

این اندشمند برجسته جهان اسلام، در نهایت اشاره می‌کند، که علیرغم «تسلیم شدن» سازمان ملل، گروه‌ها و نهادهای حقوق بشری باید به افشای جنایات بزرگ و نابخشودنی عربستان بپردازند تا مردم دنیا بیش از پیش با ذات این رژیم آشنا شوند و با آن برخورد نمایند.

متن کامل مصاحبه خبرنگار بین‌الملل فارس، با این اندیشمند برجسته پیشروی شماست:

*چرا قرار گرفتن نام عربستان در میان فهرست کشورهای «ناقض حقوق کودکان» مسئله‌ای مهم به شمار می‌آید؟

گنجانده شدن نام عربستان و دیگر حامیانش در جنایت علیه مردم و کودکان یمنی،‌ برای سازمان ملل متحد، مسئله‌ای مهم به حساب می‌آمد. چرا که بنا به یافته‌های گزارش سازمان ملل متحد، دلیل اصلی 60 درصد از جراحات و مرگ کودکان طی سال گذشته در یمن، بمباران‌های سعودی‌ها و متحدانشان بوده است. بنا به این گزارش،‌ 510 کودک جان خود را از دست داده‌اند و 667 کودک دیگر نیز مجروح شده‌اند.

بر اساس این شواهد و قراین، رژیم سعودی و متحدانش می‌بایست به دلیل ارتکاب جنایات جنگی، در دیوان بین‌المللی کیفری،‌ محاکمه شوند.

* چگونه پس از قرار گرفتن نام سعودی‌ها در فهرست کشورهای ناقض حقوق کودکان، نام این کشور از این فهرست حذف گردید؟ برخی از فعالان حقوق بشر مانند «فیلیپ بولوپیون» (Philippe Bolopion)،‌ از مقامات ارشد سازمان دفاع از حقوق بشر، این اقدام سازمان ملل متحد را «سیاست‌زدگی عریان» خوانده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

تردیدی نیست که رژیم سعودی و دیگر متحدان سرکوبگر عرب‌اش تهدید کرده‌اند که در صورت قرار داشتن نام این کشورها در فهرست ناقضان حقوق کودکان، کمک‌های مالی‌شان به برخی از پروژه‌های سازمان ملل متحد را قطع خواهند کرد. همین تهدید باعث شده تا نام عربستان و متحدانش از فهرست حذف شود.

این باج‌خواهی و حق‌السکوت، عیان و آشکار و البته اقدامی ننگین است. اقدامی شرم‌آور هم برای سازمان ملل، و هم برای عربستان سعودی و متحدانش.

* پیامدهای این اقدام سازمان ملل متحد چه خواهد بود؟ آیا این به آن معنی است که سازمان ملل متحد سیاسی شده؟ بسیاری بر این باورند که حذف نام سعودی‌ها از فهرست ناقضان حقوق کودکان، ضربه‌ای بزرگ به اعتبار و آبروی سازمان ملل به طور اعم، و به اعتبار بان کی مون، به طور اخص، است.

با این اقدام اخیر، سازمان ملل متحد اعتبار اندکی را هم که داشت از دست داد. علاوه بر این، این مسئله بیانگر ضعف بان کی مون نیز بود. وی آخرین سال از دومین دوره دبیر کلی‌اش را سپری می‌کند. این امر نشانگر آن است اگر که فشار کافی بر سازمان ملل وارد شود، می‌توان این نهاد را تسلیم خود کرد و به آن رشوه داد و باعث شد تا از سیاست‌های اصولی‌اش عدول کند.

* آیا این اقدام اخیر سازمان ملل، به معنای در پیش گرفتن سیاست دوگانه و یا به بیان بهتر، سیاست یک بام و دو هوا نیست؟ عفو بین‌الملل هشدار داده که سازمان ملل در معرض تبدیل شدن به «به بخشی از مشکل است تا راه‌حل». نظر شما در این خصوص چیست؟

این اقدام نه تنها به معنای سیاست دوگانه است بلکه نشان و گواه روشنی است که سازمان ملل در حال تبدیل شدن به یک نهاد بین‌المللی حاشیه‌ای و صوری است. در نهایت، بنا به یافته‌های گزارش همین سازمان در سال گذشته، سعودی‌ها و متحدانش، هزاران یمنی بی گناه، و به طور خاص صدها کودک را قربانی کرده‌اند. تحت فشار سعودی‌ها، بان کی مون، کوتاه آمد. پس از این، دیگر مردم ستم‌دیده و ستم‌کشیده، چه امید و انتظاری می‌توانند از این نهاد بین‌المللی داشته باشند؟

*فعالان و نهادهای حقوق بشری، برای توقف کودک‌کشی سعودی‌ها، چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند؟

فعالان و نهادهای حقوق بشری باید به کار افشاگری و برجسته‌سازی جنایات رژیم سعودی، ادامه دهند. اگرچه سازمان ملل تسلیم سعودی‌ها شده، اما این به این معنا نیست که دیگر گروه‌های حقوق بشری نیز باید این رویه سازمان ملل را ادامه دهند. با آشکارتر کردن جنایات سعودی‌ها، در نهایت فشار کافی بین‌المللی برای افشای ظلم‌ها و جنایات عربستان، ایجاد خواهد شد و مردم دنیا بیش از پیش از ذات رژیم آل سعود آگاه خواهند شد: قاتل کودکان یمنی، سرکوبگر مردم سرزمین‌اش. این ذات رژیم سعودی است. علاوه بر این، باید کمپینی شکل بگیرد تا محصولات و تولیدات رژیم سعودی به صورت بین‌المللی تحریم شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 22خرداد1395، کدخبر: 13950321000721  www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین