پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۵۱۱
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
هفته گذشته افسانه محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص عملکرد ۱۰ ماهه سال ۹۷ دفتر صنایع نساجی و پوشاک گفت: آمار صادرات ۱۰ ماهه سال ۹۷ در محصولات حوزه نساجی، پوشاک، چرم و کفش ۲۶۰ هزارتن به ارزش ۹۵۵ میلیون دلار و واردات در این حوزه ۳۳۹ هزارتن به ارزش ۹۴۷ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی و ارزشی در صادرات این حوزه به ترتیب ۱۸.۷ درصد و ۶.۵ درصد رشد و در واردات به ترتیب ۳۸.۴ درصد و ۳۶ درصد کاهش داشته است.
شعار سال: رئیس اتحادیه پوشاک معتقد است اگر بخواهیم بازار را نسبت به تولید داخل علاقمند کنیم باید سطح کیفی تولیدات داخلی را بالا ببریم.

 هفته گذشته افسانه محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص عملکرد ۱۰ ماهه سال ۹۷ دفتر صنایع نساجی و پوشاک گفت: آمار صادرات ۱۰ ماهه سال ۹۷ در محصولات حوزه نساجی، پوشاک، چرم و کفش ۲۶۰ هزارتن به ارزش ۹۵۵ میلیون دلار و واردات در این حوزه ۳۳۹ هزارتن به ارزش ۹۴۷ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی و ارزشی در صادرات این حوزه به ترتیب ۱۸.۷ درصد و ۶.۵ درصد رشد و در واردات به ترتیب ۳۸.۴ درصد و ۳۶ درصد کاهش داشته است.

ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در خصوص این آمار به  خبرآنلاین گفت:‌ من حدس می‌زنم نظر سرکار خانم محرابی در خصوص افزایش صادرات ترکیبی از تمامی منسوجات اعم از پتو، پارچه و تمامی اقلام نساجی بوده است. الآن که ۱۵ روز تا عید داریم در بخش فروش پوشاک در رکود به سر می‌بریم و تقاضا مانند سال‌های پیش نداریم؛ اما اینکه بگوییم بازار پوشاک با کمبود تولید و مواد اولیه مواجه است و افزایش قیمت چشمگیری خواهیم داشت، خیر چنین نیست. چراکه به دلیل کاهش تقاضا و افزایش نرخ ارز واردات هم کاهش پیداکرده است.

وی در ادامه با اشاره به راه‌حل‌های وزارت صمت برای رفع معضلات صنعت پوشاک گفت: مهم‌ترین موضوع این است که بسیاری از شرکت‌های تولیدی ما نگران مواد اولیه برای تولید بودند؛ اما با پیگیری و دستور وزیر صنعت، کارگروه تأمین مواد اولیه راه‌اندازی شد. این کارگروه متشکل از اتحادیه‌های صنفی زیرمجموعه اتاق اصناف است؛ مانند اتحادیه پوشاک، خیاطان، کشباف، پیراهن‌دوزان و تمامی اتحادیه‌های مرتبط با تولید پوشاک. در این کارگروه که با مدیریت سازمان صنعت و معدن استان تهران تشکیل‌شده مشکلات فعالان اقتصادی مطرح و به‌سرعت هرچه‌تمام‌تر حل شد. چندین نوبت پارچه اعم از وارداتی و یا تولید داخل و سایر ملزومات موردنیاز بین تولیدکنندگان توزیع شد. اعضای این کارگروه پوشاک بالغ‌بر ۹۷ درصد تولید داخل را به عهده‌دارند.

وی افزود: توزیع مواد اولیه برای تولید پوشاک از طریق این کارگروه به‌خوبی توانست بازار را به سمت آرامش برده و تنظیم کند. به‌طوری‌که طی چند روز گذشته که نخ برای بافت پارچه توزیع شد، قیمت نخ کیلویی ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد.

وی در ادامه گفت: ۹۷ درصد صنعت پوشاک بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند و تنها سه درصد از سهم صنعت به بنگاه‌های بزرگ صنعتی اختصاص پیداکرده است. این کارگروه برای تأمین مواد اولیه بسیار به این ۹۷ درصد کمک کرده درواقع اگر طی چند ماه گذشته این کارگروه فعالیت نمی‌کرد پارچه و مواد اولیه به دست این بنگاه‌های کوچک و متوسط نمی‌رسید. درنتیجه علاوه بر بیکاری که به جامعه تحمیل می‌شد بازار تولید داخل نیز با مشکل مواجه شده و قیمت پوشاک تولید داخل با تورم بیش‌ازحد روبه‌رو می‌شد.

شیرازی تأکید کرد: عملکرد این کارگروه در راستای حل مشکلات تولیدکنندگان پوشاک بسیار کارآمد بوده و به تولید بسیار کمک کرده است.


ترک ها به ما سفارش می‌دهند

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک در ادامه ضمن تشریح سطح کیفی تولیدات پوشاک داخلی گفت: ما در کشور شرکت‌هایی داریم که به سفارش ترکیه شلوار جین تولید می‌کنند. از طرفی حجم تولید داخلی به دلیل گستردگی و تخصصی بودن بخش‌های تولید به‌اندازه‌ای است که توانایی تأمین نیاز بازارهای داخل را کاملاً داریم.

وی افزود: اما باید گفت برای صادرات نیاز به امکانات بیشتری داریم. برای صادرات باید ارتقاء دانش، فنّاوری، مواد اولیه باکیفیت، خرج کار و دیگر ملزومات برای تولید باکیفیت و موردپسند بازارهای خارجی را داشته باشیم که بتوانیم در بخش صادرات نیز توفیق پیدا کنیم.

شیرازی خاطرنشان کرد: برای سال آینده افق پیش روی ما روشن است، اما در حال حاضر به دلیل رکود اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی تقاضا در بازارها کاهش پیداکرده است.


واردات نداریم که کاهش پیدا کرده باشد

شیرازی در خصوص کاهش واردات گفت: ما چندین ماه است به دلیل ممنوعیت واردات، هیچ‌گونه واردات پوشاک نداریم به همین دلیل متوجه نمی‌شوم منظور خانم محرابی از کاهش ۱۷ درصدی واردات چیست.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در صورت کاهش واردات و قاچاق می‌توان امیدوار بود که اشتغال در صنعت پوشاک به جایگاه سال‌های قبل خود بازگردد گفت: دقیقاً همین‌طور است. قاچاق پوشاک به اشتغال این صنعت صدمات بسیاری وارد کرده است؛ اما آماری که خانم محرابی می‌گوید باید از خودشان سؤال کنید.

شیرازی اظهار کرد: ما در صنف و صنعت پوشاک دو نوع اشتغال داریم، بخش نخست تولیدکنندگان هستند که تولید پوشاک را به عهده‌دارند و بخش دیگر فروشگاه و توزیع‌کنندگان کالا هستند. کالاهای وارداتی در بخش توزیع به کار می‌روند؛ اما به ازای هر کارگاه متوسط در توزیع که به‌طور مثال ۱۰ کارگر دارد در بخش تولید در هر کارگاه ۴ تا ۱۰ برابر نیروی کار وجود دارد. با احتساب موضوعی که خانم معاون وزیر صنعت اعلام کردند باید در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد اشتغال در تولید پوشاک همچنان وجود داشته باشد؛ اما همان‌طور که در بالا اشاره کردم متأسفانه به دلیل رکود بازار این اتفاق نیفتاده و اغلب تولیدکنندگان برای تغییر صنف و شغل خود مردد هستند. البته امیدواریم از طریق فعالیت کارگروهی که پیش‌تر درباره آن حرف زدیم هرچه زودتر با امیدواری به شغل و تخصص خود که سال‌ها در آن تجربه کسب کرده‌اند ادامه دهند.

پیگیری‌های خبرنگار خبرآنلاین در بازار و پوشاک نشان می‌دهد باوجود گرانی ارز و چند برابر شدن قیمت پوشاک وارداتی اما همچنان مشتریان ایرانی استقبال چندانی از تولیدات داخل ندارند. چراکه طراحی، تنوع و کیفیت موردنیاز مشتریان ایرانی در تولیدات داخلی دیده نمی‌شود؛ بنابراین اگر کالای خارجی با ارز گران یا به‌صورت قاچاق وارد شود همچنان مشتری خواهد داشت.

رئیس اتحادیه پوشاک در این خصوص به خبرآنلاین گفت: برای حل این معضل ما باید بستر فعالیت تولید را ساماندهی کنیم. تأمین مواد اولیه، تولید متنوع و به‌روز و با خرج کار موردنظر مشتری می‌تواند گرایش مشتری داخلی به تولید پوشاک ایرانی را افزایش دهد. مشتری ایرانی بسیار مشکل‌پسند است اما اگر ما تولید خوبی داشته باشیم حتی اگر به دنبال برندهای خارجی نیز باشند، قطعاً تنوع و طراحی به‌روز می‌تواند نظر آن‌ها را جلب کند. چنانچه مشاهده کرده‌اید با ارز ۱۲ هزارتومانی هم پوشاک خارجی خریدار دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 19 اسفند 1397، کدخبر: 1239713 ، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین