پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۵۸۶
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۸
وزیر بهداشت گفت: همه حیثیت خودم را گرو گذاشتم و فکر می‌کنم زیرساخت پرونده الکترونیک سلامت یکی از ضرورت‌ها برای رسیدن به عدالت در سلامت است. با همت همکارانم در پایان بهار دسترسی به سامانه پرونده الکترونیک سلامت اتفاق می‌افتد.

شعارسال: سعید نمکی در برنامه نگاه یک افزود: تیمی برای بازنگری طرح تحول مامور شدند که امیدواریم تا پایان سال مدلی که می‌توان با آن هزینه را کنترل کرد به ما ارائه کنند. هیچ کشور توسعه یافته‌ای در جهان نیست که از مسیر پزشکی خانواده و نظام ارجاع نگذشته باشد و به منطقی کردن و درست هزینه کردن در نظام سلامت رسیده باشد. یعنی راهی به جز عبور از این مسیر نداریم. قبل از پرداختن به پزشکی خانواده و نظام ارجاع باید به پرونده الکترونیک سلامت توجه کنیم و به شدت وقت می‌گذاریم تا پرونده الکترونیک سلامت تکمیل شود. اگر پرونده الکترونیک سلامت تکمیل شود، از اعمال غیرضروری جلوگیری می‌شود.

طرح تحول سلامت و نقاط ضعف آن

نمکی اظهار کرد: طرح تحول سلامت چند کار اساسی انجام داد. اول این‌که پرداخت هزینه‌های کمرشکن را کم کرد و همچنین توسعه زیرساخت‌ها را در نقاط مختلف کشور به پیش برد. همچنین از بیماران صعب العلاج حمایت کرد و گام‌هایی در ارتقای هتلینگ برداشت. اعتقاد دارم که باید طرح تحول سلامت را به پیش ببریم و بسته‌های مهم آن مثل حمایت از بیماران صعب العلاج و ماندگاری طبیب در نقاط محروم را تقویت کنیم.

وی افزود: از طرفی باید جنبه‌های اقتصادی طرح را بهتر بررسی کنیم. چند مولفه مثل نظام ارجاع، پزشکی خانواده، پرونده الکترونیکی سلامت و تدوین راهنماهای بالینی باید قبل از آن مورد توجه قرار می‌گرفت. زیرا در هیچ جای دنیا نمی‌توان با منابع عمومی و از جیب بیت المال هزینه کرد و بی جهت سی تی اسکن و ام آر آی انجام داد. یکی از نقاطی که باید مورد توجه قرار می‌گرفت و از تکالیف قانونی برنامه پنجم و ششم توسعه بود، تامین همین زیرساخت‌ها بود که هزینه‌های غیرمنطقی به نظام سلامت تحمیل نشود.

وزیر بهداشت ادامه داد: طرح تحول سلامت از لحاظ ساختار اقتصادی باید منطقی شود و بعد بسته‌های موثرتر تقویت شوند و بسته‌هایی که هزینه غیرمتعارف دارند حذف شوند.

بازنگری کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت

نمکی گفت: کتاب ارزش نسبی مورد اعتراض برخی رشته‌ها است. این کتاب با کمک سازمان نظام پزشکی، انجمن‌های علمی پزشکی در حال بازنگری کارشناسی است تا عدالت بین رشته‌ای رعایت شود. اگر آن‌چه اقدام می‌شود عادلانه باشد، کسی معترض نخواهد بود. با بازنگری این کتاب با کمک نمایندگان جامعه پزشکی، سعی می‌کنیم احساس عدم عدالت برطرف شود.

دستاوردهای نظام سلامت

نمکی گفت: در سال‌های پس از انقلاب دستاوردهای ارزشمندی داشتیم و دستاوردهای نظام سلامت اعم از بهداشت و درمان و آموزش پزشکی از نفیس‌ترین دستاوردهای کشور است. پوشش واکسیناسیون در سال‌های ابتدای انقلاب 30 درصد بود و امروز به صد در صد رسیده است. 25 درصد داروهای مورد نیاز در داخل تولید می‌شد و امروزه بیش از 97 درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شود. این دستاوردها مدیون تلاش همکاران قبل از من است.

لزوم تغییر در آموزش پزشکی

وی اظهار کرد: در آموزش پزشکی دستاوردهای زیادی کسب کردیم. در سال 57 حدود 4 هزار و 700 پزشک داشتیم که بسیاری از آن‌ها خارجی بودند و امروزه 140 هزار فارغ التحصیل رشته‌های پزشکی داریم و برای هیچ خدمت پزشکی نیازمند ورود طبیب به کشور نیستیم. یکی از مشکلات آموزش پزشکی، توسعه نامتوازن در تربیت نیروی انسانی است. زیرا دانشکده‌های زیادی ایجاد شد و به بازنگری احتیاج دارد. باید به این برسیم که چه کسی را با چه سطحی از مهارت، در چه زمانی و با چه هزینه‌ای و توسط چه کسی و برای کدام جایگاه ارائه خدمت تربیت کنیم. در رشته‌های تحصیلات تکمیلی فارغ التحصیلانی داریم که به علت عدم وجود شرایط برای کار، بی کار هستند.

وزیر بهداشت افزود: جامعه محور تربیت کردن نیروی انسانی با توجه به مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت باید مورد نظر باشد و دانشجویان باید به جای بیمارستان محور، جامعه محور تربیت شوند.

نمکی ادامه داد: برای این تغییر نباید هزینه کنیم و باید نگاه و رویکرد را تغییر بدهیم. باید بتوانیم نیروی انسانی را تبدیل به سرمایه انسانی کنیم و این نیروی تربیت شده جایگاه مناسب در نظام ارائه خدمت پیدا کند. دانشجو باید با شیوه‌های تعامل با جامعه و پرداختن به سیاست‌های اجتماعی آماده شود تا ابزار مناسبی برای ارائه خدمت باشد. از طرفی باید به این جمع بندی برسیم که کدام نیروها را برای تحصیلات تکمیلی نیاز داریم.

وی بیان کرد: توزیع عادلانه و مناسب نیروی انسانی دست وزارت بهداشت است و باید به شکلی جاذبه ایجاد کرد که ماندگاری طبیب و کادر پزشکی و پیراپزشکی افزایش پیدا کند. این کار با افزایش دستمزد و شیوه‌های رفاهی میسر است. همان طور که بخش خصوصی را در بیمارستان شهید رجایی تهران وارد می‌شود، باید همان بخش خصوصی به سراوان در سیستان و بلوچستان نیز برود. در نتیجه باید آموزش جامعه محور، آشنایی دانشجوی علوم پزشکی با مشکلات فرهنگی و اقلیمی و استمرار ماندگاری او را در کنار هم ببینیم.

بیانیه گام دوم انقلاب

وزیر بهداشت گفت: قوی‌ترین و محکم‌ترین و منطقی‌ترین و اجرایی‌ترین سند بعد از انقلاب، بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب است. اجرای این سند یکی از موثرترین کارهای سال‌های آتی است و به همین دلیل به همه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونان وزارت بهداشت اعلام کردم چه در وجه آموزش و پژوهش و چه در بهداشت و درمان و چه در اقتصاد مقاومتی مانند دارو مورد توجه قرار بگیرد و همکاران بسیج شدند تا با پختگی طی دو تا سه ماه آینده موارد اجرایی را دنبال کنند.

تمهیدات وزارت بهداشت برای ایام نوروز

وزیر بهداشت بیان کرد: اولین تقاضای من به عنوان وزیر بهداشت این است که مسائل ایمنی را در سفرهای نوروزی رعایت کرده و از موارد خطرزا خودداری کنند. اولین کاری که انجام دادیم، تدارک آموزش‌ها درباره بهداشت مواد غذایی و آمادگی همکاران بهداشت محیط برای سرکشی به رستوران‌ها و هتل‌ها است. همچنین تیم اورژانس کشور نیز برای مراقبت از حوادث احتمالی جاده‌ای آماده شده است.

وی افزود: مردم اگر مورد و مشکلی در بهداشت محیط داشتند می‌توانند با سامانه‌های وزارت بهداشت که اعلام می‌شود تماس بگیرند و از طرفی همکاران بهداشت محیط نیز به صورت مداوم نظارت می‌کنند.

تغییر نظام پرداخت

نمکی گفت: نظام پرداخت در نظام سلامت فی فور سرویس است که باید به DRG تبدیل شود. در این نظام پرداخت، گروه پزشکی دیده می‌شود و نه فقط پزشک. یعنی خدمت محور به معالجه بیمار نگاه می‌شود. در این نوع نظام پرداخت دو حسن وجود دارد. اول این‌که برای هر عمل یک پول داده می‌شود و اگر اشتباهی رخ داد یا چسبندگی اتفاق افتاد، سه پول به پزشک داده نمی‌شود.

پرداخت کارانه معوق پرستاران

وی بیان کرد: تا پایان سال قسمت عمده معوقات کارانه پرستاران پرداخت می‌شود. این تعویق به علت مطالبه دانشگاه‌های علوم پزشکی از بیمه‌ها بود که بخشی از آن به طلب وزارت بهداشت از تامین اجتماعی بر می‌گردد و وزیر رفاه قول داد که تا یکی دو روز آینده این پول را پرداخت کنند.

باید به بهداشت روان پرداخت

نمکی اظهار کرد: یکی از مشکلات جامعه، بهداشت روان است که باید به آن پرداخت. مردمان افسرده مستعد خودکشی و بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها هستند. نشاط آفرینی و غم زدایی یکی از نقش‌های همه ما است.

تاثیر تحریم بر دارو

وزیر بهداشت گفت: حدود 97 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شوند، اما این به این معنی نیست که ماده اولیه از خارج تامین نمی‌شود. به رییس سازمان غذا و دارو اعلام کردم که اگر دارویی در داخل تولید می‌شود، اجازه واردات ندارد. صنعت داروسازی کشور یکی از پیش‌رفته‌ترین صنایع داروسازی منطقه است و جای تردید ندارد. گفتیم که استانداردهای داخلی هم باید بالا برود. اگر در آزمایش‌های دوره‌ای داروی تولید داخل کوچک‌ترین مشکلی داشت، با اشد مجازات برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: هیچ داروی تولید داخل قبل از پروسه‌های علمی و استانداردها اجازه ورود به بازار ندارد و اگر دارو دچار مشکل باشد با کارخانه تولیدکننده بلافاصله برخورد می‌شود.

نمکی بیان کرد: تحریم بر همه بازارها از جمله دارو تاثیر می‌گذارد، اما با تمهیداتی که اندیشیده شده در سال آینده به لطف خدا حتی یک روز اضطراب کمبود دارو و تجهیزات پزشکی نخواهیم داشت.

جهش قیمت دارو نخواهیم داشت

وزیر بهداشت گفت: جهش قیمت نامتعارف دارو در سال آینده نخواهیم داشت. قیمت افزایش دارو همان افزایش سنواتی است که در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است.

کسانی که چوب لای چرخ مردم می‌گذارند

وی اظهار کرد: آن‌چه گفتم پای کسی را می‌شکنم، پای مجازی بود که پیش پای مردم می‌گذارند. این افراد کسانی هستند که بیشترین منفعت را از آشفته بازار می‌برند و هرجا باشند فاسد هستند. من با فساد در می‌افتم و تاوان آن را خواهم پرداخت و خدا نیز کمک می‌کند. به اعمال شفافیت و دور کردن دست کسانی که از جیب مردم منفعت بیهوده می‌برند لحظه‌ای درنگ نمی‌کنم. شبکه به هم پیوسته هم در ساختار دولتی است و هم بیرون از دولت. اگر همت و عزم جدی وجود داشته باشد، همه این افراد عقب نشینی می‌کنند. در نتیجه باید ساختار درست شود. به رییس سازمان غذا و دارو دستور دادم که دروازه‌های بیهوده را از برابر تولیدکنندگان بر دارند.

نمکی ادامه داد: فکر می‌کنم با حمایت مسئولان دستگاه‌های مختلف و تلاش همکاران داروساز و پزشکانی که در نسخه نویسی همراهی می‌کنند، در آینده نزدیک به صنعت دارویی شکوفا می‌رسیم.

وزیر بهداشت گفت: قطعا شناسایی شدند و با دوستان امنیتی نیز مطرح کردیم. اگر درون ساختار وزارت بهداشت را به عنوان مرجع رسیدگی و نظارت درست کنیم و همکاران پاکیزه ما بتوانند راه‌کارها را تسهیل کرده و ورود بخش تولید را در عرصه ملی هموار کنند، خیلی نگران برخی دست‌ها نخواهیم بود.

فرار مالیاتی پزشکان

وی اظهار کرد: نباید اجازه بدهیم که قشر پزشک مورد هجمه غیرمنطقی قرار بگیرد. همان طور که در همه حرفه‌ها فرار مالیاتی وجود دارد، ممکن است در پزشکان نیز وجود داشته باشد. در نامه‌ای که خطاب به رییس کل سازمان نظام پزشکی نوشتم، گفتم که لکه‌های کوچک آلودگی به دامان تمیز پزشکی را پاک کنیم. فشار بی رویه به بیمار و انجام اعمال غیرضروری، دریافت پول زیرمیزی و غیره مورد بررسی قرار گرفت تا هم به دولت برای دریافت مالیات کمک شود.

نمکی ادامه داد: هیچ‌کس رقم دقیق فرار مالیاتی پزشکان را ندارد و من این ارقام را صد در صد قابل وثوق نمی‌دانم. قطعا طرفدار این هستم که حق دولت و ملت را از محل یک منبع مستمر و پایدار به نام مالیات باید تامین کنیم. وقتی همکار ما لباس سفید پوشید، این لباس احرام است و نباید با این لباس خطا کرد و به بیمار اجحاف کرد.

رسانه‌ها را خیلی قبول دارم

وزیر بهداشت گفت: من رسانه‌ها را خیلی قبول دارم. معتقدم کشور توسعه یافته به توسعه یافتگی نمی‌رسد، مگر این‌که رسانه مطالبه گر داشته باشد. در جلسه روسای دانشگاه‌ها گفتم که ابدا فکر نکنید که من وزیر هستم و نباید من را نقد کنید.

بنگاه داری وزارت بهداشت

نمکی درباره شرکت‌های زیر مجموعه وزارت بهداشت بیان کرد: دوستان ما بر اساس حسن نیت اقدام به ایجاد یک سری شرکت کردند. به عنوان فردی که سال‌هاست معتقدم باید بدنه دولت کوچک شود و نباید دایناسوری با تنه حجیم و مغز کوچک ایجاد کرد، نباید بنگاه اقتصادی در کنار دولت ایجاد شود، چون سود نمی‌کند. گوساله‌های نحیفی که روزی 50 کیلوگرم علوفه می‌خواهند و سودی ندارند. اعتقادی به ایجاد حیاط خلوت در عمرم نداشتم و اگر باشد هم می‌بندم. اعتقادی به بنگاه داری دولت ندارم و باید این بنگاه‌ها به بخش خصوصی بروند. دولت نباید رقیب بخش خصوصی باشد، بلکه باید از بخش خصوصی حمایت کند.

وی افزود: این مجموعه‌ها در ماه‌های آینده به حداقل می‌رسند و بعد جمع آوری می‌شوند.

استفاده از طب سنتی

وزیر بهداشت اظهار کرد: دیرینه گران قدری از دانش پزشکی در کشور وجود دارد و باید از این گنجینه استفاده کرد. یک وقت از داروهای گیاهی یا طب جایگزین استفاده می‌کنیم که همه دنیا استفاده می‌کنند و آن هم با روش علمی و مورد تایید دانشگاهیان کشور یا این‌که برویم سراغ خرافات.

نمکی گفت: نباید طب سنتی را معادل خرافه گرایی قرار بدهیم. قطعا از طب سنتی و طب گیاهی در راستای استفاده مطلوب با آمیختن با دانش و علم سود می‌بریم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت ایران پزشک، تاریخ انتشار:18اسفند1397 ، کدخبر: 11205: www.iranmd.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین