پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۲۹۵
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱
هفت فیلم سینمایی که در نوروز ۹۸ روی پرده سینماها می‌روند مشخص شدند و بدین ترتیب سینماهای کشور برای یک اکران جذاب و پرشور آماده می‌شوند.

شعار سال: اعلام فهرست نهایی فیلم‌هایی که در نوروز ۹۸ روی پرده سینما‌های کشور می‌روند، امسال با حواشی بسیاری همراه بود و پس از چند هفته تاخیر اعلام شد تا در نهایت از ۲۵ اسفند اکران نوروزی با هفت فیلم معرفی شده کلید بخورد.

«متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی در گروه سینمایی آستارا، «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی در گروه سینمایی استقلال، «چهارانگشت» اثر حامد محمدی در گروه سینمایی زندگی، «زندانی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی در گروه سینمایی آزادی، «رحمان ۱۴۰۰» ساخته منوچهر هادی در گروه سینمایی ایران، «ژن خوک» ساخته سعید سهیلی در گروه سینمایی باغ کتاب و «پیشونی سفید ۳» اثر سیدجواد هاشمی در گروه سینمایی فرهنگ، هفت فیلمی هستند که در اکران نوروزی امسال برای به دست آوردن گیشه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در این ترکیب چهار فیلم کمدی، یک فیلم در ژانر کودک و دو فیلم ملودرام و اجتماعی به چشم می‌خورد که تنوع اکران نوروزی امسال را بیشتر کرده است. به همین دلیل در ادامه به معرفی بیشتر این هفت فیلم می‌پردازیم.

متری شیش و نیم/ تکرار تجربه «ابد و یک روز» برای روستایی؟

«متری شیش و نیم» دومین ساخته سینمایی سعید روستایی است که تهیه‌کنندگی آن را سیدجمال ساداتیان برعهده داشته است. فیلمی که نخستین بار در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با وجود آنکه با حواشی نسبتا زیادی دست و پنجه نرم کرد و حتی با تاخیر روی پرده رفت، اما توانست نظر مخاطبان را جلب کرده و به مذاق‌شان خوش آمد. این فیلم در نهایت توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کند.

نقش نیروی انتظامی در ساخت این پروژه نیز از دیگر مسایلی بود که به حواشی آن دامن زد، تا جایی که روستایی در اختتامیه جشنواره فیلم فجر با گلایه‌مندی اینچنین سخن گفت: «من پشت دستم را داغ کردم که پلیس نه از جلوی دوربین، بلکه از پشت دوربینم رد شود.»

پس از مدتی نیز جانشین فرمانده نیروی انتظامی از سازندگان «متری شیش و نیم» گلایه کرد که نسخه به نمایش درآمده با نسخه‌ای که او دیده و اصلاحیه‌هایی داشته متفاوت بوده است. البته روستایی چند روز بعد بابت تلخ صحبت کردنش در اختتامیه عذرخواهی کرده و از نیروی انتظامی دلجویی کرد.
رقابت هیجان‌انگیز مهران مدیری، پیمان معادی و جواد عزتی
روستایی در این فیلم بار دیگر به سراغ اعتیاد رفته و این بار از زوایه‌ای دیگر به این معضل پرداخته است. «متری شیش و نیم» داستان جست و جوی پلیس مبارزه با مواد مخدر برای پیدا کردن فروشنده بزرگ شیشه در پایتخت است. این فیلم با توجه به فضای پلیسی و البته اجتماعی که دارد به نظر می‌رسد بتواند گیشه نسبتا خوبی را در اکران نوروزی به دست آورد.

پیمان معادی، نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار سه بازیگری هستند که پس فیلم موفق «ابد و یک روز»، بار دیگر در این فیلم مقابل دوربین روستایی رفته‌اند. «متری شیش و نیم» تنها گزینه قطعی اکران نوروز بود و باید دید که حال در اکران عمومی چه خواهد کرد.

روستایی که با «ابد و یک روز» توانست نام خود را به عنوان یک استعداد جوان بر سرزبان‌ها بیندازد و در جلب نظر مخاطبان سینما نیز موفق عمل کند، این بار باید با «متری شیش و نیم» شانس خود را بار دیگر محک بزند. «ابد و یک روز» در زمان اکران در گیشه نیز موفق عمل کرد و بیش از ۱۱ میلیارد تومان فروش داشت و جزو فیلم‌های موفق و پرفروش سال ۹۴ بود.

غلامرضا تختی/ بیوگرافی از پهلوان محبوب مردم ایران

دیگر فیلمی که قرار است در اکران نوروزی روی پرده برود، «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان است، این فیلم هم برای اولین بار در جشنواره سی و هفتم به نمایش درآمد و در نهایت توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی صحنه را از آن خود کند.

این فیلم هم از زمان ساخت تا زمان نمایش در جشنواره با حواشی کمی به همراه نداشت، نخستین حاشیه این فیلم به جدایی امیر جدیدی از پروژه «غلامرضا تختی» باز می‌گردد، ابتدا قرار بود این بازیگر ایفاگر نقش تختی در این فیلم باشد، اما به ناگهان خبری مبنی بر جدایی او از پروژه در رسانه‌ها مخابره شد. جدیدی نیز در اینستاگرام با انتشار پستی از ماه‌ها تلاش و سختی که برای ایفای این نقش تحمل کرده بود نوشت. این مسئله باعث شد تا حواشی مبنی بر اختلاف او با سازندگان فیلم مطرح شود.
رقابت هیجان‌انگیز مهران مدیری، پیمان معادی و جواد عزتی
با این حال این حواشی تا روز نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر ادامه داشت و حضور جدیدی در مراسم فرش قرمز «غلامرضا تختی» در کنار عوامل فیلم به تمامی حواشی و شایعات مبنی بر اختلاف او با سازندگان پایان داد.

دیگر حاشیه این فیلم مربوط به تاخیر در نمایش آن بود، «غلامرضا تختی» در روز نخست جشنواره باید برای اهالی رسانه به نمایش در می‌آمد که به دلیل آماده نشدن نسخه تدوین شده، فیلم «معکوس» ساخته پولاد کیمیایی به جای آن به نمایش درآمد و این مسئله موجب انتقاد عوامل این فیلم شد.

با این حال بهرام توکلی که سال گذشته فیلم «تنگه ابوقریب» را روی پرده داشت و با وجود آنکه فیلم جنگی بود و حال و هوای آثار دفاع مقدسی را داشت، اما توانست در گیشه هم خوب عمل کند و به فروش قابل قبولی دست پیدا کرد. حال باید دید که این مسئله درباره «غلامرضا تختی» نیز صدق می‌کند یا نه؟

محسن تختی، شاهرخ شهبازی، علیرضا گودرزی، امیررضا فرامرزی، ماهور الوند، بهنوش طباطبایی، مجتبی پیرزاد، آتیلا پسیانی، فرهاد آئیش، پریوش نظریه، حمیدرضا آذرنگ، ستاره پسیانی و بانیپال شومون بازیگران این فیلم هستند که داستان زندگی غلامرضا تختی را به شکلی مستندگونه و با تصاویر سیاه و سفید به تصویر کشیده است.

چهار انگشت/ تکرار زوج امیر جعفری و جواد عزتی در «اکسیدان»

حامد محمدی که در خرداد سال گذشته با فیلم سینمایی «اکسیدان» توانست دل علاقه‌مندان به سینما را به دست آورده و فیلم کمدی مخاطب پسندی را روانه پرده نقره‌ای کند، این بار در اکران نورزی با کمدی دیگر به نام «چهار انگشت» از مخاطبان سینما میزبانی می‌کند.

او در این فیلم بار دیگر روی زوج امیر جعفری و جواد عزتی که در «اکسیدان» موفق بودند و توانستند مخاطبان را جذب کنند، حساب کرده و باید دید که این بار هم مخاطبان این ترکیب را می‌پسندند؟

محمدی برای فیلم قبلی خود با اعتراض برخی از گروه‌های جامعه رو به رو شده بود که از آن جمله می‌توان به نمایندگان مجلس اشاره کرد. ۱۷ نماینده مجلس در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد خواستار توقیف این فیلم به دلیل توهین به ادیان مقدس الهی شده بودند که البته با این اتفاق در نهایت رخ داد. حواشی به وجود آمده برای این فیلم به دلیل شوخی با کلیسا و پرداختن به موضوع ترنس‌ها بود. این فیلم در نهایت هم بیش از ۱۰ میلیارد تومان در گیشه فروش داشت.
رقابت هیجان‌انگیز مهران مدیری، پیمان معادی و جواد عزتی
اما «چهار انگشت» داستان متفاوتی دارد، محمدی در این فیلم که در تایلند، کامبوج و ایران فیلمبرداری شده است، داستان دو دوست را روایت می‌کند که برای انجام کاری ناتمام به کامبوج می‌روند و درگیر اتفاقاتی می‌شوند.

زندانی‌ها/ فیلم جدید ده‌نمکی یادآور «اخراجی‌ها»

دیگر فیلم کمدی اکران نوروزی «زندانی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی است، فیلمی که محتوای متفاوتی نسبت به آثار پیشین این کارگردان دارد. ده‌نمکی این بار به سراغ سوژه‌ای اجتماعی در بستر کمدی رفته است و سعی کرده تا تاثیر معنویات را بر زندانیان به تصویر بکشد.

در این فیلم که محصول سازمان اوج است، بازیگران کمدی، چون هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، هدایت هاشمی، بهنوش بختیاری، برزو ارجمند و بهاره افشاری به ایفای نقش می‌پردازند.

ده‌نمکی نیز از کارگردانانی بود که با انصراف از جشنواره سی و هفتم فیلم فجر خواستار اکران فیلمش در نوروز ۹۸ شد. او اعتقاد داشت که حضور «زندانی‌ها» در فضای رقابتی جشنواره فیلم فجر باعث می‌شود که حرف اصلی فیلمش گم شود.

«زندانی ها» داستان دانشجوی جوانی را روایت می‌کند که قصد دارد برای پایان‌نامه‌اش درباره تاثیر معنویات بر روی چند زندانی تحقیق کند.
رقابت هیجان‌انگیز مهران مدیری، پیمان معادی و جواد عزتی
نام این فیلم به واقع مخاطب را به یاد فیلم ماندگار ده‌نمکی «اخراجی‌ها» می‌اندازد، فیلمی که گیشه سینمای ایران حسابی تکان داد و برای سال‌ها پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بود، ده‌نمکی در این فیلم با درون‌مایه طنز توانست به روایت دفاع مقدس از زاویه‌ای دیگر پرداخته و مخاطب را با خود همراه کند. اما باید منتظر ماند و دید که «زندانی‌ها» در فروش هم می‌تواند یادآور «اخراجی‌ها» باشد یا نه.

رحمان ۱۴۰۰/ جدیدترین کمدی منوچهر هادی

منوچهر هادی در سال‌های اخیر خود را به عنوان فیلمسازی موفق در عرصه کمدی و هم در عرصه فیلم‌های اجتماعی و ملودرام به مخاطبان و اهالی سینما شناسانده است، او همچنین نشان داده که رگ خواب علاقه‌مندان به سینما را پیدا کرده و می‌تواند با فیلم‌هایی که می‌سازد مخاطبان را به سینما بیاورد. البته او همواره دستی هم بر آتش سریال سازی در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون دارد.

دو فیلم کمدی قبلی او یعنی «من سالوادور نیستم» و «آینه بغل» گواه همین موضوع است، فیلم‌هایی که در گیشه نیز به شدت موفق عمل کردند، «آینه بغل» با فروش ۲۰ میلیاردی توانست جایگاه سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما را از آن خود کند و «من سالوادور نیستم» هم دومین فیلم پرفروش سال ۹۵ بود.

او با این کارنامه قابل قبول در زمینه ساخت فیلم کمدی، امسال و در اکران نوروز با «رحمان ۱۴۰۰» که ابتدا «خزه» نام داشت، بار دیگر به سینما بازگشته است، فیلمی که هنوز اطلاعات زیادی درباره آن منتشر نشده و به تازگی پوستر آن با تصویری از مهران مدیری و رضا گلزار با لباس زندانی‌ها رونمایی شده است.
رقابت هیجان‌انگیز مهران مدیری، پیمان معادی و جواد عزتی
ترکیب بازیگران این فیلم که عبارتند از: مهران مدیری، رضا گلزار، ساره بیات، سعید آقاخانی و بهرام افشاری و همچنین سابقه هادی، این نوید را می‌دهد که «رحمان ۱۴۰۰» جزو فیلم‌های پرمخاطب اکران نوروزی باشد و بتواند حسابی گیشه سینما را داغ کند.

سازندگان این فیلم هم ابتدا فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرده و از متقاضیان حضور در این رویداد سینمایی بودند، اما چندی بعد و پیش از اعلام نتایج انصراف خود را از حضور در جشنواره فیلم فجر اعلام کردند.

ژن خوک/ سعید سهیلی و طنزی اجتماعی

سعید سهیلی امسال با فیلم سینمایی «ژن خوک» آماده اکران نوروزی می‌شود، کارگردانی که در ساخت فیلم‌های طنز با درون‌مایه مسایل اجتماعی سابقه دارد و «گشت ارشاد» و «گشت ۲» دو فیلم پیشین او نمونه‌هایی از همین دست هستند.

سهیلی علاوه بر کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی این فیلم را نیز برعهده دارد، این فیلم هم تا به امروز بسیار چراغ خاموش جلو آمده و اطلاعات زیادی درباره داستان آن از سوی سازندگان منتشر نشده است.

در این فیلم هادی حجازی‌فر در نقش رضا کیشمیش و سینا مهراد در نقش عماد گربه به ایفای نقش می‌پردازند. نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، صبا سهیلی، قربان نجفی، علیرضا مهران، شهین تسلیمی، مهدی دانایی مقدم، احمد مینایی، افشین اخلاقی، فرشید نزاکتی، وحید کرمانی، مهسا آبیز، الناز حبیبی و جمشید هاشم‌پور دیگر بازیگران این فیلم هستند. به تازگی هم پوستر این فیلم رونمایی شده و محسن چاوشی نیز برای این فیلم خوانده است.

این فیلم هم البته در چند هفته گذشته کم حواشی نداشت که مهم‌ترین آن به جشنواره سی و هفتم باز می‌گردد، سهیلی ابتدا از حضور در جشنواره فجر انصراف داد، اما پس از مدتی تصمیمش را تغییر داده و خواستار حضور در این رویداد سینمایی شد که این بار فیلمش انتخاب نشد.
رقابت هیجان‌انگیز مهران مدیری، پیمان معادی و جواد عزتی
سهیلی که پیش از این توانسته بود با دو فیلم «گشت ارشاد» با وجود تمامی حواشی و همچنین مخالفت‌هایی که برای توقیف این فیلم صورت گرفت، به فروش بسیار خوبی در گیشه دست پیدا کند، همچنین تجربه اکران موفق «گشت ۲» را در نوروز ۹۶ دارد، به نظر می‌رسد که با فیلم جدید خود نیز در فکر تکرار این موفقیت‌هاست.

پیشونی سفید ۳/ تنها فیلم ژانر کودک اکران نوروزی

از همان زمان که گزینه‌های احتمالی اکران نوروزی معرفی شدند، به نظر می‌آمد که «پیشونی سفید ۳» ساخته سیدجواد هاشمی شانس بالایی برای حضور در ترکیب نهایی اکران نوروزی داشته باشد، به دلیل اینکه تنها فیلم کودک متقاضی اکران بود.

موفقیت نسبی اکران دو قسمت پیشین این فیلم موزیکال و شاد سازندگانش را بر آن داشت که سومین قسمت این فیلم را نیز جلوی دوربین ببرند. به نظر می‌آید این فیلم مانند دو قسمت‌های پیشین هزینه زیادی برای ساختش صورت گرفته باشد. دو قسمت پیشین «پیشونی سفید» با وجود آنکه نتوانست به فروش بسیار فوق‌العاده‌ای دست پیدا کند، اما با توجه به ژانر و موضوعی که داشت در گیشه نسبتا قابل قبول عمل کرد.

پژمان بازغی، لیلا اوتادی، ترلان پروانه، امین زندگانی، محمد رضا شریفی نیا، هومن حاجی عبداللهی، نادر سلیمانی و جواد هاشمی ایفای نقش می‌کنند و طبق اعلام سازندگان بازیگر جدیدی به این پروژه اضافه نشده است.
رقابت هیجان‌انگیز مهران مدیری، پیمان معادی و جواد عزتی
این قسمت در ادامه قسمت‌های پیشین این فیلم و درباره ماجرای به دام افتادن پیشونی سفید (با بازی ترلان پروانه) توسط اختاپوس است. با توجه به آنکه «پیشونی سفید ۳» تنها فیلم ژانر کودک اکران نوروزی امسال است، به نظر می‌رسد که می‌تواند از این امکان بهره کافی را برده و در گیشه نیز عملکرد مثبتی داشته باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رویداد 24 تاریخ انتشار 23اسفند 97، کد خبر: 168498، www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین