پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۴۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
رابرت مولر و حدود 40 مامور اف.بی.آی، تحلیلگر اطلاعاتی و وکیل و بازرس طی 675 روز 25 میلیون دلار هزینه کردند تا درباره تبانی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و روس ها شواهدی به دست آورند.
شعار سال : دموکرات ها و شماری از جمهوریخواهان که از انتشار یک خلاصه چهار صفحه ای گزارش رابرت مولر بازپرس ویژه دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا خشمگین شده اند دست به دست هم داده اند تا وزارت دادگستری آمریکا را برای انتشار کامل یا بخش اعظمی از آن تحت فشار قرار دهند.
 رابرت مولر و حدود 40 مامور اف.بی.آی، تحلیلگر اطلاعاتی و وکیل و بازرس طی 675 روز 25 میلیون دلار هزینه کردند تا درباره تبانی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و روس ها شواهدی به دست آورند. مولر جمعه گذشته گزارش خود را تحویل «ویلیام بار» وزیر دادگستری (دادستان کل) آمریکا داد تا او درباره انتشار یا محرمانه ماندن آن تصمیم بگیرد. اما دادستان کل آمریکا تنها خلاصه ای چهار صفحه ای منتشر کرد و گفت که نشانی از تبانی به چشم نمی خورد؛ نتیجه ای که دموکرات ها و حتی برخی جمهوریخواهان را برآشفت.
ویلیلم بار وزیر دادگستری در نامه ای به کنگره خلاصه ای چهار صفحه ای از گزارش مولر را منتشر کرد و نوشت که «این گزارش نتیجه نگرفته که ترامپ مرتکب خطایی شده است» بنابراین، وی با روسیه تبانی نکرده است. او همچنین گفته که این گزارش شواهد کافی برای متهم کردن ترامپ به کارشکنی در اجرای عدالت نیافته است.
بار قولی برای انتشار کل گزارش نداده اما اعلام کرده است تا جایی که امکان داشته باشد بخش های بیشتری از آن را منتشر می کند. ترامپ و جمهوریخواهان گزارش مولر را نشانه ای بر بی خطا بودن رئیس جمهوری خوانده اند اما دموکرات ها به نامه بار رضایت نداده اند و می خواهند خط به خط گزارش را خودشان بخوانند. دموکرات ها همواره از تبانی تیم ترامپ و روسیه سخن می گفتند. برخی از دموکرات ها حتی امیدوار بودند که اثبات این تبانی زمینه ای برای استیضاح ترامپ فراهم کند.
دموکرات ها به طور هماهنگ خواستار انتشار عمومی گزارش مولر شده اند اما جمهوریخواهان دچار دودستگی شده اند. گروهی با انتشار آن موافقتند و گروهی دیگر در مقابل آن سرسختی نشان می دهند.
هشت نفر از جمهوریخواهان مجلس نمایندگان در نامه ای به ترامپ خواستار انتشار اسنادی شدند تا بتوانند دریابند «رهبری وزارت دادگستری چگونه کنگره، دادگاه ها و مردم آمریکا را در مورد تحقیقات دوساله مولر گمراه کرد؛ تحقیقاتی که نتوانسته شواهدی دال بر تبانی (ستاد انتخاباتی ترامپ) با روسیه بیابد.»
آنان نوشتند: «هیچ فرد آمریکایی با تبانی با روسیه متهم نشده، این در حالی است که رسانه ها طی دو سال گذشته دست به افشاگری زده اند.» این اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان اعلام کردند که می دانند درخواست آنها با مخالفت وزارت دادگستری مواجه می شود اما لازم دیدند که حتما پاسخی دریافت کنند. این نامه به امضای اندی بیگز (آریزونا)، مت گائتس (فلوریدا)، پال گوسار (آریزونا)، رالف نورمن (کارولینای جنوبی)، جودی هایس (جورجیا)، جف دانکن (کارولینای جنوبی)، لویی گومرت (تگزاس) و مو بروکس (کارولینای جنوبی) رسیده است.
اما «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنا از طرح قطعنامه ای در مورد انتشار عمومی گزارش رابرت مولر ممانعت کرد. «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات خواستار حمایت یکپارچه سنا از تصویب قطعنامه ای غیرالزام آور در این باره شد که مجلس نمایندگان تصویب کرده بود.
مجلس نمایندگان کمتر از دو هفته پیش با 420 رای موافق و بدون رای مخالف قطعنامه ای را تصویب کرد که خواستار انتشار عمومی نتایج تحقیقات پرونده روسیه پس از به پایان رسیدن آن شده است. شومر در صحن سنا با اشاره به لزوم رای گیری سناتورها در خصوص این قطعنامه گفت: چه حامی پرزیدنت ترامپ باشید، چه نباشید، دلیلی ندارد که این گزارش علنی نشود. این یک درخواست ساده برای شفافیت است.
مک کانل با درخواست وی مخالفت کرده و اظهار داشت که ویلیام بار و مولر در حال بررسی گزارش هستند تا تصمیم بگیرند چه بخش هایی از آن قابل انتشار است و چه بخش هایی نیست. طبق قوانین سنا، هر سناتوری می تواند خواستار رای گیری در مورد یک لایحه یا قطعنامه شود اما هر سناتور دیگری می تواند که مانع از این اقدام شود. شومر پیشتر هم درخواست مشابهی داده بود اما سناتور «لیندسی گراهام» جمهوریخواه با آن مخالفت کرده بود.
از سوی دیگر، 6 تن از روسای دموکرات کمیته های مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به ویلیام بار خواستار انتشار کامل گزارش مولر شدند. آنها گفته اند که خلاصه چهار صفحه ای بار اطلاعات کافی در مورد تحقیقات 22 ماهه مولر ندارد و «سوالات زیادی را ایجاد کرده است. این نمایندگان تا دوم آوریل (13 فروردین) به بار مهلت دادند خواسته آنها را اجابت کند.
جرولد نادلر (نیویورک)، الیجا کامینگز (مریلند)، آدام شیف (کالیفرنیا)، ماکسین واترز (کالیفرنیا)، ریچارد نیل (ماساچوست) و الیوت انگل (نیویورک) که به ترتیب روسای کمیته های قضایی، نظارت و اصلاحات، اطلاعات، سرویس های مالی و امکانات مالی در مجلس نمایندگان هستند این نامه را امضا کرده اند. «دایان فینستاین» از سناتورهای ارشد دموکرات در کمیته قضایی سنا نیز تا اول آوریل (12 فروردین) به وزارت دادگستری فرصت داد که گزارش کامل مولر را منتشر کند.
در این میان آدام شیف به عنوان رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آماج شدیدترین حملات هواداران ترامپ قرار گرفته است. او پیش از اتمام گزارش مولر گفته بود که ستاد ترامپ در سال 2016 با روس ها تبانی کرده بود اما حال که ویلیام بار خلاف آن را بیان کرده، شیف با هجمه جمهوریخواهان مواجه شده است. او تاکید کرده که گزارش مولر را می پذیرد «اما رئیس جمهوری، خانواده اش و افراد ستاد انتخاباتی اش تعاملات مالی با روس ها داشته اند و ما (دموکرات ها) می خواهیم به گزارش مولر نظری بیندازیم تا بدانیم او چه چیزهایی در این باره یافته است.»
گزارش مولر اگر تبانی ترامپ و روس ها را اثبات می کرد رئیس جمهوری ممکن بود تا استیضاح و حتی تا آستانه سقوط نیز کشیده شود اما نتیجه گیری متفاوت وی باعث ضدحمله گروهی از هواخواهان ترامپ به دموکرات ها شده است. در صورتی که دموکرات ها حتی پس از رویت گزارش کامل مولر نتوانند از آن برگ برنده ای علیه رئیس جمهوری بیرون بکشند او از همین گزارش به عنوان سند حقانیت خود و مانیفست انتخاباتی در سال 2020 استفاده خواهد کرد.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار : 6 فروردین 1398، کدخبر:83254782،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
0
0
تو آمریکا هم مثل اینکه پارتی بازی وجود داره انقدر میگن شفافیت، عملا کشکه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین