پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۸۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
با توجه به بارندگی های اخیر و کارکرد چند منظوره هلیل رود یک کارشناس گردشگری درخواست بازکردن دریچه های سد جیرفت و آزاد کردن آب در بستر این رود طی ایام نوروز را کرد.

شعار سال: محمد جهانشاهی کارشناس استان کرمان و مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان سمنان بیان کرد: این روزها که مسیر کرمان، جیرفت، بندرعباس به عنوان یکی از محورهای جدید گردشگری کشور از شرایط مناسب‌تری نسبت به گذشته برخوردار است، شاهد افزایش بیشتر گردشگران در مناطق جنوبی استان هستیم. چرا که هلیل رود یکی از مهمترین داشته‌های گردشگری جنوب استان از لحاظ طبیعت گردی محسوب می‌شود.


وی افزود: متأسفانه تحت تأثیر شرایط اقلیمی سال هاست که مردم کمتر شاهد جاری بودن آب در بستر ۴۰۰ کیلومتری این رودخانه تمدن ساز بوده‌اند. با توجه به حضور گردشگران در مناطق جنوبی استان به ویژه در مقاصد همجوار رودخانه، جریان ملایم آب در هلیل رود علاوه بر انجام تعهدات سد جیرفت مبنی بر رها سازی حق آبه محیط زیست پایین دست، تجربه ماندگاری در ذهن گردشگران خواهد گذاشت. اعلام تاریخ رها سازی و کمک دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط در این رابطه ضمن افزایش و ارتقا سطح امنیت گردشگران، تمرینی خواهد بود بر انسجام بیشتر نهادهای خدماتی برای تحقق اهداف پیش روی توسعه جنوب استان به ویژه توسعه گردشگری پایدار منطقه.

جهانشاهی بیان کرد: به نظر می‌رسد تحت تأثیر ریزش‌های اخیر در بالا دست سد و بالا رفتن حجم آب ورودی به این مخزن ۳۳۰ میلیون متر مکعبی، اکنون زمان مناسبی است تا با رها سازی حقابه زیست محیطی پایین دست، ضمن افزایش زیبایی‌های جنوب استان، تالاب جازموریان هم جان تازه ای بگیرد. اکنون آبگیری جازموریان باعث شده بستر تالاب به واسطه بارندگی‌های اخیر به حد اشباع برسد و با افزایش حجم ورودی آب شاهد نمایان شدن سطح تالاب خواهیم بود.


این کارشناس گردشگری بیان کرد: اکنون طبیعت منطقه جنوب استان کاملاً سبز و پوشش گیاهی متراکمی را شاهدیم که برای گردشگران نوروزی بسیار دل انگیز است و جاده بهار نارنج که یکی از زیباترین مسیرهای گردشگری جنوب کشور محسوب می‌شود، مسیر تازه ای در توسعه گردشگری این بخش فرا استانی را در جنوب کشور ایجاد کرده است که گردشگران منطقه‌ای و داخلی را بین استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان پوشش می‌دهد.

وی ادامه داد: افزایش حجم خدمات به ویژه در بخش‌های پذیرایی و اقامتی مخصوصاً توسعه اقامت گاه‌های بوم گردی و نیز بهبود کیفیت مسیرهای دسترسی و جاده‌ها و خدمات بین راهی در کنار معرفی این مسیر در سال‌های اخیر، شتاب بیشتری به توسعه گردشگری جنوب کشور در مناطق جنوبی استان کرمان داده است.

جهان‌شاهی تصریح کرد: وجود محوطه‌ها و سایت‌های باستانی به ویژه در شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد، موزه باستان شناسی جیرفت، پهنه‌های وسیع کشت گلخانه‌ای، باغات گسترده مرکبات و نخلستان‌ها، دشت‌های سرسبز، هلیل رود، معماری و فرهنگ خاص مناطق جنوبی به ویژه تأسیسات گردشگری بومی از جمله اقامت گاه‌های بوم گردی و هتل کپری قلعه گنج و قلعه‌های تاریخی کهنوج و منوجان و نیز پهنه زیبای تالاب جازموریان در کنار ده‌ها منطقه گردشگری مؤثر از جمله دلفارد، دوساری، زیارت پنج تن و می‌تواند منابع ارزشمندی برای محصول سازی در گردشگری جنوب استان کرمان باشد. جان گرفتن هلیل رود کاتالیزوری بر این حرکت خواهد بود.

وی افزود: با توجه به شرایط جوی رها سازی فعلی ممکن است از فشارهای بعدی بر سد و بستر رودخانه جلوگیری کند تا حوادث کمتری برای بومیان و گردشگران در پی داشته باشد چرا که اکنون سامانه‌های بارشی بسیاری از سدها و آب بندها را غافلگیر کرده و رها سازی اجباری عامل بخش زیادی از مشکلات مردم و گردشگران در نوروز امسال بوده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 6 فروردین 98، کد مطلب: 4574962: www.mehrnews.com



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
0
0
چه اتفاقی با باز شدن رود میفته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین