پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۴۱۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
مدیر پایگاه میراث فرهنگی جیرفت گفت: هم اکنون تمدن عظیم هلیل به شدت نیازمند توجه مسئولان است.

شعار سال: نادر علیدادی با بیان اینکه تمدنهلیل متعلق به هزاره سوم پیش از میلاد بوده و دارای غنای تاریخیبالایی است، اظهار کرد:تا مدت‌ها چنین تصور می‌شد که کهن‌ترین تمدن جهان در سومر عراق پای گرفته است،اما کشف یک زیگورات عظیم با قدمتبیش از ۵۰۰۰ سال،آثار سنگی بسیار و همچنین کتیبه‌های آجری به خطی ناشناخته از منطقهٔ جیرفت باعثشد باستان‌شناسان دربارهٔ دانسته‌ها و ادعاهای پیشین خود تجدید نظر کنند.

وی افزود: در برابر این غنای تاریخی ما از اعتبارات و نیروی کارشناسی کافی برخوردار نیستیم. به عنوان نمونه این حوزه باید دارای چندین کارشناس باستان شناسی در گرایش های مختلف، کارشناس مرمت و یا حتی کارشناس حوزه گردشگری باشد. که متاسفانه این مهم محقق نشده است.

علیدادی در رابطه با کمبود اعتبارات اظهار کرد: در صورت وجود اعتبارات می توان این اعتبارات را صرف امور زیربنایی، مرمت قلعه ها، ابنیه ها و آثار تاریخی و یا صرف صنایع دستی کرد زیرا بسیاری از صنایع دستی منطقه مانند فرش گل سرخ اسفندقه که به نوبه خود یک شاهکار است و می‌تواند سهمبالایی در حوزه صنایع دستی و گردشگری منطقه داشته باشد فراموش شده است.


وی همچنین در رابطه با جذب گردشگر داخلی و خارجی بیان کرد:ابتدا بایدبستر برای جذب گردشگر داخلی فراهم شود و منطقه در نقشه گردشگری قرار گیرد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی جیرفت خاطرنشان کرد: برای جذب گردشگر در حوزه تاریخی و باستان شناسی باید چندین سال کاوش صورت گیرد تا آثاری برای عرضه وجود داشته باشد اما ما شاهد آنیم که آثاری مانند تپه باستانی کنارصندل چندین سال است که رها شده است و به عقیده من آمادگی بازدید را ندارد.کاوش این نیست که صرفا حفاری و پژوهش صورت گیردو بعد رها شوند بلکه مسئله ای که اهمیت دارد حفظ این بقایا و آثار معماری و مراقبت های بعد از آن است و این مسئله باعث شده است که خود باستان شناس به خود اجازه کاوش گسترده را ندهد.


وی در رابطه با شهر قدیم دقیانوس خاطرنشان کرد:این شهر به عنوان اولین شهرها در سده های اول اسلامی مطرح است و با توجه به چندین کاوش صورت گرفته پیش بینی ما این است که این شهر دارای چندین مسجد، حمام، گورستان، بخش های مسکونی و کارگاهی بوده و وسعتی حدود هزار هکتار را داراست و برای حفظ این آثار از پدیده های جوی مانند باران باید کامل زیر پوشش قرار گیرند و برای این موضوع به اعتبارات کلانی نیاز استکه می طلبد مسئولین امر دراین خصوص همکاری ویژه ای با بخش میراث فرهنگی صنایع دستی و گردش گری داشته باشند تا شاهد رونق هم در بخش گردشگری و صنایع دستی باستانشناسی باشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 1 آبان 96، کد مطلب: 96080100050:www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین