پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۲۰
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان از احیای ردیف بودجه احداث موزه جیرفت با گذشت ۱۲ سال بلاتکلیفی خبر داده است. اتفاقی که سال هاست علاقمندان به تمدن هلیل منتظر آن هستند.

شعار سال:نزدیک به دوازده سال از زمانی که قرار شد موزه جیرفت ساخته شود می گذرد. اواخر دولت اصلاحات و در پی کاوش های باستانی که منجر به کشف تمدن هلیل شد، دولت وقت تصمیم به احداث موزه در جیرفت گرفت.

طرح راه اندازی ساخت موزه بزرگ جیرفت با توجه به حجم اشیای به دست آمده از این محوطه باستانی و وقایع رخ داده در آن، بر اساس مصوبه مرداد ۸۳ هیأت دولت وقت در دستور كار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفت. بر اساس این مصوبه قرار بود سازمان، مقدمات ساخت موزه بزرگ تمدن هلیل رود در داخل شهر جیرفت را مهیا كند.

تیرماه سال 84 بود که محمد سام رییس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان با اشاره به آغاز ساخت موزه جیرفت در شش ماهه دوم سال 84 گفته بود:‌ اعتبار این موزه از محل اعتبارات ملی سال 1384 تامین شده است و در حال حاضر کارهای کارشناسی و مطالعاتی آن توسط کارشناسان دفتر فنی سازمان در تهران در حال انجام است. طبق مصوبه دولت اصلاحات قرار بود این موزه روی یک پل روی هلیل رود ساخته شود.

*تا پایان سال 85 عملیات ساخت موزه شروع می شود

یک سال بعد اما هنوز خبری از ساخت موزه جیرفت نبود. با تغییر رئیس دولت، کارنما به عنوان رییس جدید میراث فرهنگی کرمان منصوب شده بود. کارنما در تیرماه سال 85 درباره موزه جیرفت گفت: برای آغاز این عملیات نیاز به حداقل ۵۰۰میلیون تومان اعتبار دارد. اما با توجه به كم شدن بودجه موزه های منطقه ای مشخص نیست این مبلغ در اختیار سازمان میراث كرمان قرار گیرد.

نصرتی مدیر اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی کشور اما گفته بود تا پایان سال 85 عملیات ساخت موزه شروع خواهد شد. در دولت نهم طرح موزه هم عوض شد و قرار شد موزه در زمینی که شهرداری جیرفت به میراث فرهنگی داده بود ساخته شود. این زمین در پارک ولیعصر جیرفت قرار داشت.

*اعتراض نماینده وقت جیرفت به عدم ساخت موزه در سال 86

سال 86 از نیمه خود هم عبور کرده بود اما خبری از ساخت موزه نبود. زادسر نماینده وقت جیرفت در مجلس آذر ماه 86 به خبرگزاری خانه ملت گفت: دولت وقت قبلا مدعی بودند که برنامه هایی از قبیل کنترل رایانه ای و مرکزی ، احداث موزه و دانشکده باستان شناسی ، برای جیرفت در نظر دارد اما متاسفانه هیچ اقدامی انجام نداده است .به دولت جدید نیز چندین بار نامه نوشتم و با رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز صحبت کردم اما تا امروز هیچ توجهی به آن نشده است .

*سفر اول احمدی نژاد به کرمان و موزه جیرفت

علی رغم وعده های فراوان، تا پایان سال 87 هم عملیات ساخت موزه جیرفت شروع نشد. در سفر دوم محمود احمدی نژاد به کرمان در فروردین ماه سال 88، ساخت این موزه جزو 190 مصوبه دولت نهم برای توسعه کرمان قرار گرفت تا دولت نهم مصوبه ای که دولت اصلاحات در اواخر عمر خود تصویب کرده بود را مجددا تصویب کند!

*قرار بود تا پایان دولت نهم فاز نخست موزه افتتاح شود

تا دو سال پس از تصویب ساخت موزه جیرفت در هیات دولت توسط محمود احمدی نژاد هم خبری از ساخت این موزه نشد. بهمن ماه سال 90 هادی ایرانمنش سرپرست وقت اداره کل میراث فرهنگی‌ استان کرمان اما عملیات احداث موزه بزرگ شهرستان جیرفت را 16 بهمن‌ماه اعلام کرد و گفت: اميد است تا پایان دولت دهم فاز نخست آن به اتمام برسد.

*سال 91 گود برداری شروع شد

تیرماه سال 91 بود که افضلی مدیر وقت روابط عمومی و امور فرهنگی اداره‌ی‌ کل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: عملیات اجرایی احداث موزه‌ جیرفت آغاز شده و در حال حاضر در مرحله‌ی خاک‌برداری است. اما عملیات ساخت موزه جیرفت از مرحله خاک برداری جلوتر نرفت.

*پس از 9 سال موزه فازبندی شد

اردیبهشت سال 92 و در اواخر دولت دهم شمس الدینی مدیر وقت میراث فرهنگی کرمان گفت: امسال کار موزه فازبندی شده و با بهره‌مندی یک فاز، فازهای بعدی احداث می‌شود و اگر این فازبندی صورت گیرد، 4 میلیارد تومان اختصاص داده می‌شود.

در حالی که 9 سال از مصوبه ساخت موزه جیرفت گذشته بود و چندین بار حرف از آغاز عملیات ساخت این موزه شده بود، سال 92 از فازبندی موزه صحبت شد. نکته جالب تر این بود که مسئولان وقت میراث فرهنگی کرمان ساخت موزه را مصوبه سفر دوم احمدی نژاد به کرمان در سال 88 می دانستند و نه مصوبه سال 84.

شمس الدینی گفته بود: یکی از دغدغه‌های جدی ما موزه جیرفت است، این موزه در سفر دوم جیرفت مصوب شد اما با مشکلات اجرایی درون شهرستانی مواجه شد و اعتبار برگشت خورد. در همین ماه نجار استاندار وقت کرمان هم از تامین اعتبار موزه جیرفت خبر داده بود.

*دولت جدید گفت پول نداریم

به اندازه عمر دو دولت نهم و دهم هم از تصویب ساخت موزه جیرفت گذشت اما این موزه ساخته نشد و فقط یک گودال در محل ساختش ایجاد شد. اسفند 92 اوضاع بدتر هم شد. مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور درباره زمان ساخت موزه جیرفت گفت: فعلا دست دولت خالی است و اعتباری نداریم ، اگر پول داشتیم حتی جیرفت را هم می خریدیم.

*رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی: احیای ردیف بودجه احداث موزه جیرفت انجام شده است

پس از حدود دوازده سال اما با سفر معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی توجهات مجددا به موزه جیرفت جلب شد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان چند روز پس از این سفر از احیای ردیف بودجه احداث موزه جیرفت خبر داد. رودری گفت: اعتبارسنجی لازم برای تکمیل پروژه احداث موزه جیرفت انجام و برآورد اولیه برای موزه جیرفت ۱۲ میلیارد تومان است که انجام شده است. با این حرف رودری امیدها برای آغاز عملیات ساخت موزه جیرفت زنده شد.

*فرماندار جیرفت: احداث موزه باستان شناسی در جیرفت ضروری است

فرماندار جیرفت در ارتباط با موزه جیرفت به «خبرآنلاین» گفت: در کاوش های دهه 70 که در شهرستان جیرفت صورت گرفت، اشیای تاریخی زیادی کشف شد که ضرورت ایجاب می کرد موزه ای برای نگهداری این اشیا احداث شود و به همین منظور یک قطعه زمین در یکی از بهترین نقاط شهر برای احداث موزه به میراث فرهنگی واگذار شد.

احمد امینی روش افزود: متاسفانه با گذشته چند سال در این زمین یک گودبرداری صورت گرفته و همچنان بلاتکلیف مانده است لذا برای حفظ و نگهداری اشیای کشف شده که گواه تمدن چند هزار ساله است احداث موزه ضروری است. وی با اشاره به سفر معاون برنامه ریزی کشور به جیرفت تصریح کرد: حدود 12 میلیارد تومان برآورد بودجه لازم برای ساخت موزه جیرفت است و ما با جدیت پیگیر آغاز عملیات ساخت این موزه هستیم.

*مدیر پایگاه جنوب‌شرق میراث فرهنگی: آرزو می کنم این موزه ساخته شود

مدیر پایگاه حنوب شرق میراث فرهنگی در این ارتباط به «خبرآنلاین» گفت: به عنوان یک باستان شناس آرزو می کنم این موزه هرچند با تاخیر چند ساله ساخته شود. نادر علیدادی افزود: موزه باستان شناسی فعلی جیرفت بسیار کوچک است و فضای کافی برای نگهداری اشیا تاریخی را ندارد. امیدوارم موزه ای در خور شان منطقه ساخته شود. وی در پاسخ به این سوال که فکر می کنید این بار موزه ساخته شود گفت: من خوش بین هستنم.

*رئیس کارگروه تمدن هلیل در جشنواره کرمان: با ساخت موزه توجه استاندار به تمدن هلیل نمود عملی پیدا می کند

محی الدین طیبی که در جشنواره کرمان رئیس کارگروه تمدن هلیل بود به «خبرآنلاین» گفت: با توجه به حساسیت استاندار نسبت به تمدن هلیل و صحبت هایی مبنی بر قرارگیری ایجاد زیرساخت های تمدن هلیل در برنامه ششم توسعه، باید اقداماتی عملی رخ دهد. وی افزود: این حساسیت ها باید یک نمود عملی داشته باشد و آغاز عملیات ساخت موزه جیرفت نمود عملی حساسیت استاندار و مسئولان کرمان به تمدن هلیل است.

*کلید تدبیر قفل موزه جیرفت را باز می کند؟

ئر حالی که حدود دوازده سال از زمانی که موزه جیرفت می بایست ساخته شود می گذرد، عملا اتفاقی نیفتاده است و هشت سال پس از تصویب تنها اتفاق، گودبرداری زمین محل ساخت این موزه بوده است. در حالی که بدلیل نداشتن موزه ای بزرگ، برخی اشیای تاریخی بدست آمده از کاوش های باستانی منطقه جیرفت در خارج از این شهرستان انبار شده اند و احتمال آسیب دیدن آن ها وجود دارد، باید دید کلید تدبیر می تواند قفل موزه جیرفت را باز کند یا خیر.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی خبرآنلاین، تاریخ انتشار 12 آبان 1394، کد مطلب: -: www. khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین