پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۸۷۹
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
سال ۱۳۹۷ برای صنعت خودرو سال بسیار پر پیچ و خمی بود تا جایی که با توجه به تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز، افزایش تقاضا و کمبود عرضه، افزایش بی‌رویه قیمت محصولات خودرویی در عین کاهش کیفیت‌ها و … این صنعت را با چالش نابودی روبرو کرد.صنعت خودرو در سالی که گذشت فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دید که آن را در معرض نابودی کامل قرار داده است. از واردات برخی خودروها علیرغم ممنوعیت واردات گرفته تا تحریم‌هایی که مهمترین ثمره‌اش را با کمبود قطعات نشان داد.

شعار سال: سال ۱۳۹۷ برای صنعت خودرو سال بسیار پر پیچ و خمی بود تا جایی که با توجه به تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز، افزایش تقاضا و کمبود عرضه، افزایش بی‌رویه قیمت محصولات خودرویی در عین کاهش کیفیت‌ها و این صنعت را با چالش نابودی روبرو کرد.

صنعت خودرو در سالی که گذشت فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دید که آن را در معرض نابودی کامل قرار داده است. از واردات برخی خودروها علیرغم ممنوعیت واردات گرفته تا تحریم‌هایی که مهمترین ثمره‌اش را با کمبود قطعات نشان داد.

همچنین نوسانات نرخ ارز و به دنبال آن افزایش تقاضا برای حفظ ارزش پول ملی و کاهش عرضه نسبت به تقاضا از سوی دیگر موج سواری خودرو سازی ها از فرصت ایجاد شده باعث افزایش قیمت خودرو شد . اما این آش آنقدر شور شد که حتی صدای نمایندگان حامی تولید ملی در مجلس را نیز در آورد.

بهروز نعمتی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: به نظر من در موضوع خودرو چند بحث وجود دارد اول اینکه باید بگویم زمانی که موضوع تولید ملی مطرح است همه ما وظیفه داریم که از آن حمایت کنیم و در واقع من حامی حمایت از تولید ملی هستم و موافق تولید خودرو داخلی که در جلسات مختلف نیز به شدت از آن دفاع کرده ام.

وی گفت: اما بحث دیگری دراین بین وجود دارد که به نقاط ضعف خودرو سازی ها بر می گردد و با هیچ چیزی هم قابل جبران نیست، الان صد ها هزار نفر سرمایه زندگی خود را در اختیار خودرو سازی ها قرار داده اند به امید اینکه روی خودرو خود را تحویل می گیرند.

وی گفت: خلف وعده های متعدد خودرو سازی ها اما باعث شده که اینها به خرید خود هرگز نرسند و این مخالف با اصول مشتری مداری است. از سوی دیگر نتنها خودرو این افراد را نمی دهند حتی کتک هم می زنند، اینها چیزی نیست که ما ساده از آن بگذریم و وزیر باید به آن پاسخ دهد.

وی گفت: ما از وزیر صنعت در این باره سوال کردیم و وی باید در مجلس پاسخگو باشد. واقعیت این است که ما به بهانه تولید ملی و حمایت از این صنعت نمی توانیم دست روی دست بگذاریم بالاخره این تولیدات باید به دست مصرف کننده هم برسد. دلیلی وجود ندارد قیمت خودرو که در کارخانه 38 میلیون است بیرون 50 میلیون باشد.

وی گفت: وظیفه سازمان حمایت از مصرف کننده چیست؟ قبلا اختیار این موضوع با شورای رقابت بود اما در جلسه سران قوا این اختیار را از شورای رقابت گرفتند و به مجموعه وزارت صنعت واگذار کردند،مشخص است که اینجا به مشکل بر خواهیم خورد.

این نماینده مجلس گفت: نمی شود قیمت تمام شده یک خودرو در کارخانه 38 میلیون باشد و در بیرون به 50 میلیون تومان فروخته شود، تعزیرات حکومتی جزئی از دولت است و باید به این موضوع ورود کند. به اعتقاد ما باید هر کس در این موضوعات دخیل است باید پاسخگو باشد.

این نماینده مجلس گفت: در کمیسیون صنایع مجلس کمیته ای به این منظور تشکیل شده است اما متاسفانه تا کنون یک گزارش هم نداده اند که مشخص شود چه کاری انجام شده است. اینها باید توسط مسئولان پاسخ داده شود.

این نماینده با بیان اینکه بازار به صورت انحصاری در اختیار خودرو سازان قرار دارد گفت: اما ما مجموعه های خودرو سازی های دیگر هم داریم و معنی حمایت ما از تولید ملی این نیست تا ابد خودرو ساز هر کاری دلش بخواهد می تواند انجام دهد ما در مجلس پیگیر این موضوع هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که نظارت چه تاثیری در رفتار مسئولان دارد گفت: چنانچه تذکرات ما اثر گذار نباشد و سوالات ما به نتیجه نرسید و نتوانستند ما را قانع کنند مجلس روش های دیگری را پیش خواهد گرفت و گامهای دیگر را بر خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که معنی پله های بعدی چی هست و آیه منظور تون مربوط به انحصار شکنی در صنعت خودرو است یا استیضاح وزیر و یا موارد نظیر این؟ گفت: نظارت اگر اثر نگذارد حتما پله های بعدی را پیش می بریم، اما در خصوص انحصار شکنی باید بگویم که رقابت تا حدودی وجود دارد.

وی گفت: اما اینکه بگویم با خودو ساز های بزرگ دنیا که خودرو های لوکس تولید می کنند رقابت کنم، واقعیت این است که توانش را نداریم و شاید دلیل آن این است که هنوز باید از خودرو ساز ها حمایت کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تابناک تاریخ انتشار 8فروردین 98، کد خبر: 888197، www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین