پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۰۴۴
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۲
دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت گفت: دولت در سال گذشته با مدیریت جهادی فاصله خیلی زیادی داشت؛ بنابراین باید این فاصله در راستای تحقق شعار رونق تولید در سال ۹۸ از بین برود.وی با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی هم چنان مورد توجه است ولی باید به دلایل مختلف برای رونق تولید نیز تلاش کنیم، تصریح کرد: در مورد هدف گذاری های اقتصادی شعار های رهبر معظم انقلاب در این چند سال اخیر می‌توان متوجه شد که این شعارها و راهبردهایی که انتخاب می شوند دو مخاطب دارند یک مخاطب آحاد ملت هستند که با قوای مردمی و خودجوش پای کار می‌آیند و شعارها را عملیاتی می کنند و قوای دیگر هم دستگاههای مسئول هستند که اگر واضح تر به آن بپردازیم در مسئله اقتصاد آن قوه مولدی که باید کار را پیش ببرد قوه مجریه است.

شعار سال: سارا عاقلی دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنان نوروزی خود در خصوص شعار حمایت از کالای ایرانی به این موضوع اشاره کردند که شاید همه دستگاه‌های اجرایی این شعار را جدی نگرفتند اما مردم پای کار آمدند و با تمام توان سعی کردند که حتی الامکان از کالای ایرانی حمایت کنند؛ بنابراین شعار حمایت از کالای ایرانی در فضای مردمی هم مورد توجه قرار گرفت و هم به آن پرداخته شد.

وی با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی هم چنان مورد توجه است ولی باید به دلایل مختلف برای رونق تولید نیز تلاش کنیم، تصریح کرد: در مورد هدف گذاری های اقتصادی شعار های رهبر معظم انقلاب در این چند سال اخیر می‌توان متوجه شد که این شعارها و راهبردهایی که انتخاب می شوند دو مخاطب دارند یک مخاطب آحاد ملت هستند که با قوای مردمی و خودجوش پای کار می‌آیند و شعارها را عملیاتی می کنند و قوای دیگر هم دستگاههای مسئول هستند که اگر واضح تر به آن بپردازیم در مسئله اقتصاد آن قوه مولدی که باید کار را پیش ببرد قوه مجریه است.

دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت گفت: اصلاح نظام مالیاتی و تدوین قوانین مالیاتی مناسب‌تری که لازم الاجرا باشند بر عهده قوه مقننه است و یا قوه قضاییه باید نسبت به برخورد با مفسدین اقتصادی و پرکردن حفره های اقتصادی اقدام کند؛ اما برای تولید قاعدتاً این دستگاه اجرایی است که باید چنین وظیفه ای را بر روی دوش خود احساس کند ولی آنچه که ما از فضای قوه مجریه دیده ایم یک تنبلی و رخوت بوده است.

عاقلی اظهار کرد: در بحث حمایت از کالای ایرانی شهروند ایرانی تلاش می کند که جنس خارجی نخرد و آن را پس بزند و یا اینکه انها کالای ایرانی را مطالبه می‌کنند اما آیا به همین میزان که شهروند ایرانی تلاش می‌کند دولت مردان هم تلاش کرده اند که جلوی واردات را بگیرند و نگذارند جنس خارجی که حتی نمونه مشابه آن در داخل بهتر تولید می شود وارد بازار مصرف کشورمان نشود قطعاً اینگونه نیست و این یک حلقه مفقوده است. در هر حال امیدواریم دولت امسال در تحقق شعار رونق تولید به مانند سال گذشته صرفاً نظاره گر نباشد.

وی با بیان اینکه ما انتظار نداریم که دولت به عنوان یک دولت ضعیف، نظاره گر و منفعل عمل کند، تصریح کرد: دولت باید در عرصه اقتصاد ابتکار عمل را به دست بگیرد؛ اما آنچه که مخصوصاً در این دو سال اتفاق افتاده این است که ما شاهد انفعال و بی عملی دولت بوده ایم در هر حال دولت باید این رخوت را کنار بگذارد.

دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان نوروزی خود مطرح کردند راهکار حل مشکلات اقتصادی کشور تلاش مجاهدانه و مدیریت جهادی تحت فضای علمی و دانش محور است با این وجود می‌توان گفت عملکرد دولت در سال گذشته با مدیریت جهادی فاصله ی زیادی داشت پس این فاصله باید در سال ۹۸ از بین برود.

عاقلی به نقش دانشگاه ها و مراکز علمی در جنگ اقتصادی اشاره کرد و افزود: تلاش مجاهدانه باید بر مبنای علم و دانش و فعالیت پژوهشی مبتنی بر واقعیت باشد تا مراکز علمی بتوانند راهکار مناسب را برای عبور از شرایط فعلی پیدا کنند. همچنین جنبش دانشجویی به عنوان یک نهاد مدنی مردمی در گام نخست باید اقتصاد را به مطالبه اول کشور تبدیل کند و این هم با فرایند آگاه سازی و ارائه تحلیل به موقع و درست و مطالبه گری همواره و به جا از قوه مجریه به عنوان پیشران این فضا امکان پذیر است.

وی با تاکید بر اینکه دولت در حوزه اقتصاد نقش اصلی رادارد اما گاهی اوقات این بحث به اشتباه گفته می‌شود که دولت نباید در حل مشکلات اقتصادی کشور دخالت کند و باید خود را کنار بکشد، افزود: اینکه گفته می شود دولت باید خود را از عرصه اقتصاد کنار بکشند به لحاظ علمی مردود است چون در کشوری که تازه گام در مسیر توسعه اقتصادی گذاشته دولت یک نقش بسیار بسیار پررنگی در این مسیر دارد؛ بنابراین دولت نمی‌تواند با بی عملی و به اسم این که باید دولت را کوچک و اقتصاد را مردمی کنیم این کار را از سر خود باز کند.

عاقلی با بیان اینکه در حال حاضر ما نیازمند به نقش آفرینی جدی دولت در حوزه اقتصادی هستیم، تصریح کرد: پس از آنکه دولت چرخه اقتصادی را شروع به چرخیدن کرد باید نقش خود را کمرنگ کند؛ در غیر این صورت آن موقع است که می‌توان گفت که دخالت دولت در اقتصاد می تواند وضع بدتری را رقم بزند، افزود: در حال حاضر کشور نیازمند حمایت دولت از چرخه تولید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی است. از طرفی دولت باید جلوی واردات کالایی را که نیاز اصلی کشور نیست و مشابه آنها در داخل تولید می شوند را بگیرد؛ اما واقعیت این است که دولت برخلاف این مسیر حرکت کرده است.

وی تصریح کرد: در مورد غرب اتفاق جدیدی که در سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب افتاد پرداختن به ابعاد و وجوه مواجه با غرب از جمله اروپا بود و این یک اقدام مهم و جدی محسوب می شود چون باعث شد که ما غرب را صرفاً در آمریکا خلاصه نکنیم. در واقع رهبر انقلاب در سخنرانی خود آن تفکر اشتباه که آمریکا با ما خصومت دارد و اروپا اینطور نیست و مستقل است و پشت ما می ایستد را به چالش کشیدند و زیر سوال بردند.

دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت گفت: در سالی که گذشت ما شاهد این بودیم که دولت روحانی با بدقولی هایی هم که قابل پیش‌بینی بود از طرف رئیس جمهور آمریکا مواجه شد و او برای حل این مشکل نیز به دامن دولت‌های اروپایی پناه برد. در هر حال ما مصداق این حالت را در تاریخ معاصر کشورمان داریم به عنوان نمونه دکتر مصدق زمانی که از سمت انگلیس احساس کرد که مورد ظلم واقع می شود به دامن آمریکا پناه برد اما اتفاقی که افتاد این بود که با پناه بردن از دامن اروپا به دامن آمریکا دولت ملی و قانونی او سرنگون شد و حالا که روحانی از طرف آمریکا مورد بی مهری قرار گرفته او به دامن اروپا پناه می برد. در هر حال این صحبت نوروزی رهبر معظم انقلاب فضا را برای ما اینگونه روشن کرد که غرب هم اروپا و هم آمریکاست و در خیانت این دو شکی نیست پس نباید این تصور اشتباه به وجود بیاید که آمریکا ظلم و بی مهری می کند اما اروپا این مشی را ندارد. معتقدم فهمیدن این نکته مهم در مواجهه با غرب می تواند سرفصل تنظیم روابط خارجی باشد.

عاقلی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در سخنان نوروزی خود یک وظیفه بر دوش قوای تحقیقاتی دولت گذاشتند و یک گله از قوه مقننه را نیز مطرح کردند افزود: آنجایی که بحث مبارزه با تحریم ها بوده قطعاً این وظیفه بر دوش آنهایی است که بتوانند برای مقابله با تحریم‌ها طرح علمی ارائه دهند با این وجود اصلی ترین کنش گری که نمی‌تواند در رابطه با این موضوع شانه خالی کند قوه مجریه است؛ اما غیر از قوه مجریه اگر لازم است که قوانین به روزی در این فضا تصویب شود و به عنوان بستر حرکت قوه مجریه قرار بگیرد باید این کلر توسط قوه مقننه انجام شود و این نیز نیازمند به یک کار کارشناسی و پژوهشی است که بردوش مرکز پژوهشهای مجلس و مراکزی است که خوراک تحقیقاتی مجلس را تهیه می کنند. بنابراین مجلس نیز نمی‌تواند خود را از این فضا کنار بکشد.

وی به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص عملکرد کنگره آمریکا و طرح‌ها و لوایح تصویب شده علیه کشورمان اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب پس از طرح این موضوع گلایه خود را از مجلس بیان کردند و این نشان می دهد مجلس ما با آنچه باید باشد فاصله زیادی دارد و نتوانسته خود را با شرایط فعلی کشور و در شرایطی که اولویت اصلی مسائل و مشکلات اقتصادی است منطبق کند؛ پس این فاصله هم باید به یاد بماند و هم اینکه مورد مطالبه قرار بگیرد تا مجلس به آن جایگاهی که لازم دارد برگردد؛ چون در حال حاضر از آن جایگاه اصلی خود دور و دچار تنزل شده است.

دبیر سیاسی دفتر تحکیم گفت: جوانگرایی و اعتماد به جوانان موضوعی است که هم در بیانیه گام دوم انقلاب و هم در انتصاب جوانان مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و همین کار را برای ما سخت می کند چون اولا باید خود را به آن درجه از کارآمدی که مدنظر رهبر انقلاب و نیاز کشور است برسانیم و خود را به آن کارآمدی نزدیک کنیم و از طرفی باید تلاش کنیم تا شبیه مدیرانی که در حال حاضر روی کار هستند دچار رخوت و بی عملی نشویم.

عاقلی با تاکید بر اینکه جوانان باید دارای یک تحلیل قوی، به روز و متناسب با شرایط فعلی کشور باشند، افزود: کادرسازی اصلی ترین اولویت در بحث جوانگرایی و یک پاسخ مناسب برای اعتماد رهبر معظم انقلاب به جوانان است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو تاریخ انتشار 14 فروردین 98، کد خبر: 754932، www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین