پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۸۸۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
دکتر کمال طبائیان را با کلیدواژه‌هایی همانند مدیریت فناوری، مدیریت انجمن‌های علمی، موثر سازی سیاستگذاری، عارضه یابی نظام‌های اجرایی و همراستا سازی و توانمندی شان با برنامه‌های توسعه‌ای و مواردی همانند می‌شناسیم. دکتر طبائیان در یادداشت زیر با نگاهی آسیب شناسانه، گلایه‌مند از تعدد و تصویب بی هدف طرح‌های اسما جامع (بخوانید کم فروغ و عموما بخشی) و غیر مشارکتی بودن روند‌ها و رویه‌های منجر به تهیه، تدوین، تصویب و اجرای این گونه مصوبات است. برنامه‌هایی که بدلیل نقص نگاه، بنوعی باعث هرز رفت منابع و منافع می‌شوند.
شعار سال: هر روزه با طرح‏ ها، لوایح، آیین‎نامه‎ها، برنامه‏‌ها و پروژه‎های جدیدی مواجه می ‏شویم که عده ‏ای از فرهیختگان دلسوز نظام، به تدوین و تصویب آن مبادرت ورزیده ‏اند. اما زمانی که این اسناد مورد مطالعه قرار می‎گیرند، انگار یک چیز‌هایی کم است و آدم نمی‌فهمد که چرا چنین اقدامی صورت گرفته است؛ مانند وضعیتی که نویسنده‌‎ای فقط وسط قصه خود را منتشر کرده و سر و ته آن را در ذهن خود نگه داشته باشد.
از این رو، باید پرسید مگر چه اتفاقی افتاده و از منظر تدوین‌کنندگان، کشور با چه فرصت‎ها، یا مشکلاتی، مواجه بوده که قرار است این سند به آن‌ها بپردازد؟ و قرار است پس از تحقق این سند، چه گشایش‎هایی فراهم شود و چه منافعی به مردم برسد؟ سوالی که عموما پاسخ روشنی درباره آن مشاهده نمی‌شود.

به نظر می‎رسد برای رفع نارسایی‌های فوق، می‌بایست به همراه هر طرح، لایحه قانونی، آیین‎نامه و برنامه جدید تدوینی توسط هر نهادی، یک سند پشتیبان، بعضا شامل موارد زیر، تهیه شود:

*** تحلیل تدوین‎کنندگان از شرایط روز کشور و جهان، شامل: فرصت‎ها، مشکلات، روندها، و ...، به طور مثال در ابعاد: اقتصادی، فناورانه، سیاسی، اجتماعی، امنیتی، زیست محیطی، و غیره؛

*** تحلیل دوره‎ زمانی که برنامه برای آن نوشته می‌شود و تفاهم در خصوص فرصت‎های موجود در آن، هم‌چنین چالش‌ها و تنگنا‌های آن؛

*** تبیین ضرورت تدوین سند و جای خالی آن در میان سایر اسناد؛

*** تبیین جایگاه سند در سلسله مراتب اسناد ملی؛

*** تبیین اهداف مورد نظر و پی‎آمد‌های مورد انتظار؛

*** تبیین مکتب مدیریتی و یا اقتصادی که این طرح در قالب آن نگاشته شده است، مثلا: مکتب نئوکلاسیک یا مکتب تکاملی؛

*** تبیین راهبرد نویسندگان برای اغتنام فرصت ‏ها، یا عبور از چالش ‏ها، مثلا: به دنبال تحریک تقاضای فناوری هستند و یا تحریک عرضه آن، یا دنبال جایگزینی واردات هستند و یا توسعه صادرات؛

*** تبیین مدل ذهنی نویسندگان، یعنی اعتقاد داریم وقتی این کار را می‎کنیم، فلان نتیجه به بار می‎آید و تبیین زنجیره‎های علت و معلولی؛

*** احصا و بررسی قوانین، برنامه‌‏ها و پروژه‎های مرتبط قبلی و تحلیل قوت‎ها و ضعف‎های آن‎ها، چه در مرحله طراحی و تدوین، و چه در مرحله اجرا، و ارزیابی عملکرد هر کدام، چیزی مانند بخش پیشینه تحقیق در یک رساله دکتری؛

*** تبیین نسبت سند جدید با اسناد قبلی، مثلا: مکمل بودن، ناقض بودن، یکپارچه‏ کنندگی، و ...؛

*** مطالعه تطبیقی تجربه سایر ملل در مواجهه با فرصت‌ها و چالش‌های مشابه؛

*** اشاره به راه حل‎های جایگزین متصور، و ارائه استدلال برای برتری راه حل اتخاذ شده؛

*** اقدامات مکملی که باید صورت بگیرد، تا موفقیت طرح تضمین شود؛

*** شاخص‎های اندازه‎گیری موفقیت طرح، و سازوکار اندازه‎گیری شاخص‌ها؛

*** چگونگی استفاده از فرصت نقد پیش‎نویس‎ سند توسط مردم و خبرگان، برای پیش‎ارزیابی، رفع نواقص، تحلیل پی‏امد‌های ناخواسته، تداخلات با سایر قوانین و نهاد‌های موجود؛ دغدغه اصلی این است که آیا تدوین‌کنندگان طرح راهی را برای جلب مشارکت مردم در غنی‎ سازی ایده خود اندیشیده ‏اند، یا حد فهم خود را برای تصمیم‎گیری راجع به شانی از شئون کشور کافی می‎ دانسته ‎اند؟
 

نویسنده، دکتر کمال طبائیان پژوهشگر در حوزه مدیریت راهبردی و عارضه یابی سیستم‌ها

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
برچسب ها: تدوین قانون ، دکتر طبائیان ، دکتر سیدکمال طبائیان ، دکتر کمال طبائیان ، دکتر طبائیان انجمن های علمی ، عارضه یابی نظام های اجرایی ، نقد تدوین قوانین ، نقد تصویب قوانین ، نقد دکتر طبائیان به تدوین قوانین ، تصویب قوانین بی هدف ، قوانین بی سر و ته ، پشتوانه تدوین قوانین ، قوانین ناکارامد ، سند پشتیبان قوانین ، لزوم هدفمندی تدوین قوانین ، تدوین کنندگان قوانین ، تحلیل دوره زمانی تدوین قوانین ، چالش های زمانی قوانین ، تنگناهای قوانین ، ضرورت تدوین اسناد ، ضرورت تدوین قوانین ، جایگاه قوانین در اسناد ملی ، جایگاه تدوین یک قانون ، اهداف تدوین یک قانون ، هدف از تدوین قانون ، مکتب مدیریتی تدوین قوانین ، راهبرد نویسندگان قوانین ، مدل ذهنی تدوین کنندگان قوانین ، عوامل مهم در تدوین قوانین ، عوامل تاثیر گذار بر تدوین قانون ، عوامل تاثیرگذاز بر تصویب اسناد ، ارزیابی قوانین مصوب ، ارزیابی قوانین مدون ، تطبیق قوانین با تجربه کشورهای دیگر ، تطبیق قوانین با دیگر کشورها ، اقدامات تکمیلی تدوین قوانین ، نقد قوانین ، نقد اسناد مصوب ، ارزیابی نواقص قوانین ، نواقص قوانین ، مشکلات تدوین قانون ، تداخلات قانونی ، بازنگری قوانین ، عارضه یابی سیستم ها ، دکتر کمال طبائیان مدیریت راهبردی ، دکتر طبائیان عارضه یابی سیستمی ، عارضه یابی قوانین ، آسیب شناسی قوانین تدوینی
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
0
0
تجربه ثابت کرده است که بدون ارائه یک تحلیل جامع از وضعیت، دست بردن به تدوین اسناد فوق، معلوم نیست چه عاقبت خیر، یا شری را برای کشور رقم بزند، هر چند بسیار متعهد، متخصص، و دلسوز نظام باشیم.
واقعیت کشور ما این است که متاسفانه یا خوشبختانه قانون کم نداریم. بهترین قانون‌ها هم که نوشته می‌شود جایی در تدوین آیین نامه‌ها، روح مد نظر نویسندگان آن، گم می‌شود و مفهوم آن عوض می‌شود. کل بدنه کارشناسی مجریان که حتی با تعویض دولت‌ها هم عوض نمی‌شوند باید بازنگری شود. اگر بخش‌های مختلف قانونگذاری اجازه می‌دادند که در بک پلتفرم شفاف، سایر شهروندان هم در تدوین قانون از مجلس تا وزارتخانه و ... اظهار نظر کنند و به نظر آن‌ها وقعی گذاشته شود شاید وضعیت، این گونه نمی‌بود که هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
0
0
واقعا نظر این کاربر هم میتونست به متن پستتون اضافه بشه دمتون گرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
0
0
در زمينه تدوين قوانين هم ايران عزيز داره كم كاري ميكنه بايد خيلي ساختار يافته تر عمل كنيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین