پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۵۳
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
جانباز گفت: 301 شهر با جمعیت 35 میلیون نفر در تابستان امسال در تنش آبی قرار دارند.

شعار سال:

حمید رضا جانباز در نشست خبری که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب تشکیل شده بود، گفت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری درمورد اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو با زیرمجموعه‌های آن برنامه‌های گوناگونی را در دستور کار خود قرار داده‌اند از همین رو شرکت آب و فاضلاب نیز چهار طرح را با موضوع اقتصاد مقاومتی تعریف و پیگیری می‌کند.

وی در خصوص توضیح این طرح‌ها گفت: تأمین آب شرب بیش از دو هزار روستا با جمعیتی بیش از 2.5 میلیون نفر در روستاهای بالای 20 خانوار از برنامه‌های مهم این شرکت است که 1500 میلیارد تومان از اعتبارات آن توسط صندوق توسعه ملی و حدود 500 میلیارد تومان آن از محل تملک و دارایی سرمایه تأمین خواهد شد.

جانباز در ادامه افزود: به دنبال واگذاری 23 طرح عملیاتی در سطح کشور به دست بخش خصوصی ایرانی هستیم که در کمتر از یک ماه آینده به صورت رسمی مراسم انعقاد قراردادهای آن برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تأکید بر اینکه بیشتر پروژه‌ها در خصوص نمک زدایی از آب دریا، اجرای تأسیسات فاضلاب و تصفیه خانه‌ها هستند، تصریح کرد: برای این 23 طرح 1700 میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد شد که تنها در یکی از این پروژه‌ها صد درصد سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران هندی با رهبری فردی ایرانی صورت خواهد پذیرفت.

وی در ادامه افزود: پروژه دیگر در دست تکمیل 26 تصفیه خانه فاضلاب در سطح کشور بوده که به عنوان مهم‌ترین پروژه‌های ما به حساب می‌آید و در تلاش هستیم تمام آنها در مدت زمان تعیین شده به پایان برسند.

گفتنی است دو تصفیه خانه از آنها ظرف مدت یکماه آینده افتتاح خواهند شد.

جانباز در ادامه به طرح اصلاح الگوی مصرف آب اشاره و بیان کرد: بیش از 24 درصد از مشترکین آب کشور بیش از 20 متر مکعب آب مصرف می‌کنند که در قالب این پروژه در تلاش هستیم این میزان را به 22.5 درصد کاهش دهیم که برای تحقق این هدف باید فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه تغییر الگوی مصرف مشترکین، کارهای تعرفه‌ای، برخورد با مشترکین پرمصرف و فرهنگ سازی انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ادامه به سایر کارهای در دست اجرا اشاره و بیان کرد: 144 طرح آماده واگذاری به بخش خصوصی است که عمدتاً پروژه‌های خطوط انتقال آب، تصفیه خانه آب و فاضلاب در مرحله تصویب دستورالعمل و نحوه واگذاری هستند.

وی در ادامه به موضوع تنش آبی در کشور اشاره و اظهار داشت: تنش آبی در کشورمان از موضوعات حساس کشور است که در سال‌های گذشته بارها به آن اشاره شده بود و مردم با همراهی مناسب تابستان‌های سال‌های گذشته را با کمترین مشکل پشت سر گذاشتند.

جانباز با اشاره به بهبود شرایط در تابستان سال جاری گفت: سال گذشته از 1136 شهر تحت پوشش 547 شهر با جمعیت 50 میلیون نفر در تنش آبی قرار داشتند که در سال جاری بنا بر محاسبات صورت گرفته 301 شهر با جمعیت 35 میلیون نفر در تنش آبی قرار گرفته‌اند که این میزان نشان دهنده کمبود آب 8.6 دهم درصدی است.

جانباز در ادامه به شهر شیراز اشاره و بیان داشت: شیراز به عنوان یکی از شهرهایی است که در تنش آبی قرار گرفته و وزارت نیرو به دنبال انتقال آب از سد درود زن به این منطقه می‌باشد که این پروژه در پایان سال 96 به بهره برداری خواهد رسید از همین رو اقدامات موقتی را همچون حفر چاه‌ها و رینگ شهر برای کوتاه مدت در دستور کار قرار داده است.

وی در ادامه به شهر اصفهان اشاره و بیان کرد: سد زاینده رود هم اکنون در کمترین حجم آب قرار دارد و آب رودخانه نیز قطع شده که باعث مشکل برای تأمین آب شرب شهر و صنایعی مانند فولاد مبارکه شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ادامه به راهکارهای حل مشکل در شهر اصفهان پرداخت و گفت: در تلاش هستیم با مدیریت فشار بتوانیم تابستان امسال را در مناطق اصفهان و یزد با جمعیتی بیش از 5 میلیون نفر پشت سر بگذاریم.

جانباز در خصوص شرایط آبی در شهر کرمان گفت: آب این شهر تماماً از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود که به دنبال اجرای طرح انتقال آب از سد صفا به کرمان هستیم که پروژه تونل این خط با سرعت در حال اجرا و منابع مالی آن از طریق فاینانس تأمین خواهد شد و امیدواریم تا پایان سال 96 این پروژه نیز به بهره برداری برسد.

وی در خصوص شرایط آبی شهر بوشهر گفت: بوشهر نیز کماکان در تنش آبی قرار دارد که برای تأمین آب این منطقه از دو راهکار خط انتقال سرا سری کوثر و سامانه انتقال آب از جنوب استان فارس پیگیری می‌کنیم همچنین ده هزار میلیون متر مکعب آب شیرین کن به مدار بهره برداری اضافه شده است و به دنبال ورود 35 هزار متر مکعب دیگر آب شیرین کن به بوشهر هستیم که قرارداد آن قبل از پایان شش‌ماهه اول سال ابلاغ خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بیان کرد: ما در قانون توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی گام‌های مناسبی برداشته‌ایم از همین رو وزارت نیرو بایستی نسبت به تفکیک شهری و روستایی به شرایط سه گانه تأمین آب، تنش آب و بحران آب تقسیم بندی کند تا اقدامات و اطلاع رسانی‌های مربوط به آن حوزه صورت بگیرد.

جانباز عنوان کرد: برای کاهش مصرف آب باید فرهنگ استفاده از تجهیزات کاهنده گسترش یابد ولی قبل از آن باید به وسیله سازمان استاندارد، استانداردهای مشخصی را در این حوزه تعریف و عملیاتی کرد به طور مثال هنوز کولرهای آبی موجود در کشور استانداردهای مشخصی ندارند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص حقوق مدیران شرکت آب و فاضلاب گفت: در داخل مجموعه شرکت‌های دولتی آب و فاضلاب حقوق نامتعارف دیده نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در خصوص تأمین اعتبارات در سال گذشته گفت: در سال گذشته به دلیل مشکلات کمبود نقدینگی تنها 30 درصد از اعتبارات ما محقق شد اما اعتبارات امسال نشان دهنده آن است که با افزایش 3.2 دهم درصدی روبه رو هستیم.

جانباز افزود: در سال گذشته 1000 میلیارد تومان از اعتبارات از طریق اوراق مشارکت، 360 میلیارد تومان از طریق خزانه اسلامی تأمین شد تا توانستیم 1000 میلیاردتومان از دیون پیمانکاران مسکن مهر را پرداخت کنیم همچنین 2500 میلیارد تومان از منابع داخلی بانک‌های دولتی و خصوصی به صنعت تزریق شد و توانستیم بیش از 750 کیلومتر از لوله‌های مورد نیاز صنعت آب را تأمین کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر هزینه تمام شده و هزینه پرداختی مشترکین در سال گذشته گفت: در سال گذشته هزینه تمام شده آب 1000 تومان بود که از این میزان در حدود 400 تومان را مشترکین پرداخت می‌کردند. گفتنی است پیش بینی می‌شود در سال جاری هزینه تمام شده به 1500 تومان افزایش یابد ولی افزایش هزینه دریافتی از مشترکین در دستور کار نیست.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در خصوص تفکیک آب شرب از بهداشتی گفت: تاکنون استانداردی برای آب بهداشتی تعریف نشده است ولی این امر یکی از ملزومات صنعت آب در سال‌های آینده به حساب می‌آید.

جانباز در خصوص هدر رفت آب بدون درآمد گفت: آب بدون درآمد در دو شاخه فیزیکی و غیر فیزیکی محاسبه می‌شوند که در حوزه فیزیکی 14 درصد هدر رفت واقعی داریم که مجموع هد رفت ها 25.7 دهم درصد می‌رسد که در تلاشیم این میزان را به 25 درصد برسانیم.

وی با اشاره به اینکه 600 طرح نیمه تمام در حوزه آب وجود دارد گفت: در بخش آب در حدود 126 طرح و در حوزه فاضلاب 258 طرح نیمه تمام داریم. گفتنی است به دلیل افزایش جمعیت طرح‌های آب و فاضلاب باید در حال گسترش باشند و به پایان نخواهند رسید.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار 31 خرداد 95 ، کد مطلب:188169: www.mizanonline.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین