پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۹۰۷
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷
سیزدهمین نشست جلسات نقد و اندیشه با موضوع ” صیانت از اخلاق در فضای مجازی ” در شرایطی برگزار شد که در چند روز گذشته مسئله ای مانند شهادت روحانی همدانی در فضای مجازی خبرساز شد در این نشست که با حضور کارشناسان حوزه های مختلف برگزار شد مسائل مختلفی مطرح گردید .
شعار سال  :سیزدهمین نشست جلسات نقد و اندیشه با موضوع ” صیانت از اخلاق در فضای مجازی ” در شرایطی برگزار شد که در چند روز گذشته مسئله ای مانند شهادت روحانی همدانی در فضای مجازی خبرساز شد در این نشست که با حضور کارشناسان حوزه های مختلف برگزار شد مسائل مختلفی مطرح گردید .

 ساختار فضای مجازی و برخی مسائلی که بصورت جدی در آن مطرح است هنوز محل بحث بسیاری از کارشناسان می باشد و با آنچه که در چند وقت پیش در کشور شاهد بودیم نیاز به کار بیشتری دارد. در واقع اگر سطح آگاهی مردم درباره ی اثرات مخرب برخی از صفحات افزایش پیدا نکند فیلتر کردن آنها نه تنها فایده ای نخواهد داشت بلکه باید شاهد باشیم که اقبال بیشتری پیدا خواهد کرد. امروزه استفاده از چنین فضاهایی در زندگی بسیاری از افراد با سطوح فرهنگی مختلف به شکل الزام درآمده و باید به راهبری درست آن کمک کرد. ساده ترین راه در این مسئله فیلتر کردن بدون در نظر گرفتن ابعاد آن است و صد البته در چنین رویکردی صورت مسئله پاک می شود اما خود مسئله همچنان پابرجاست. یکی از اقدامات خوب روابط عمومی وزارت ارتباطات برگزاری جلسات نقد و اندیشه است که درباره ی موضوعات مختلف اجتماعی در آن بحث و گفتگو می شود. هرچند که این گام مؤثر به زعم خیلی ها ناخوش آمد و آن را کار نامرتبط با وظایف سازمانی تلقی کردند اما اگر بدون خط و خط بازی سیاسی و حب و بغضهای شخصی به خروجی چنین رفتاری فکر کنند مطمئنا نتایج متفاوتی خواهند گرفت. تبیین برخی رفتارها در فضایی که التهاب جامعه حول آن است می تواند قدم مهمی در پیدا کردن راه حل مناسب باشد. چیزی که برخی ها را روبروی چنین حرکت قابل توجهی قرار می دهد در ابتدا کارنامه ی  افراد نقاد است زیرا سازمانهای فرهنگی زیادی در کشور وجود دارند که یکی از وظایف اصلی آنها بررسی همین مسائلیست که امروز در فضای مجازی با آن روبرو هستیم و عدم ابتکار لازم در این مورد سبب می شود حالا که وزارت ارتباطات پیشقدم برگزاری جلسات نقد و اندیشه شده با هجمه ی عده ای که گویا خود را در خطر می بینند ، برخورد کند. علی ایحال چیزی که در مورد برگزاری چنین جلساتی وجود دارد مفید به فایده بودن آن است.

سیزدهمین نشست جلسات نقد و اندیشه با موضوع ” صیانت از اخلاق در فضای مجازی ”  در شرایطی برگزار شد که در چند روز گذشته مسئله ای مانند شهادت روحانی همدانی در فضای مجازی خبرساز شد در این نشست که با حضور کارشناسان حوزه های مختلف برگزار شد مسائل مختلفی مطرح گردید .

به اعتقاد محمدمهدی فتوره‌چی، مدیر گروه مطالعات رسانه و فرهنگ موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران رویکردی که امروز درباره ی فضای مجازی وجود دارد آن هم از سمت کسانی که دغدغه چنین مسائلی را دارند سلبی است. با نگاهی به این جمله و رصد ادبیات افرادی برخی که همواره درباره ی صفحات اجتماعی اظهار نظر می کنند به درستی این گزاره پی می بریم. با چنین پیش فرض و جهت گیری منفی نمی توان به انجام کار درست امیدوار بود. تفکر انتقادی یکی دیگر از محورهای گفتگوی فتوره چی بود و از آن به عنوان شاه کلید سواد رسانه ای یاد کرد آنچه که باید پذیرفت خلأ آن مدتهاست در فضای مجازی حس می شود و نیاز اساسی به آن داریم.

یکی از اصلی ترین مسائلی که این استاد دانشگاه به آن اشاره کرد ارتباط اخلاق با ابعادی مانند اقتصاد ، سیاست و فرهنگ بود. نگاه درست و کارشناسانه بررسی چنین متغیر وابسته ی مهمی در قالبهای گوناگون است. ما با یک جامعه ی در حال گذار از برخی مؤلفه ها مواجه هستیم و ضرورت بررسی کیفی آنها از مهمترین الزامات است. نمی توان با در نظر گرفتن یک طرف ماجرا به تحلیل درست پرداخت. آنچه که در جامعه ی حال حاضر ما درجریان است درگیری عمیق زیرساختهای فرهنگی با یکدیگر و تأثیر این اصطکاک روی سایر بخشهاست. برای به سلامت عبور کردن از این برهه نیاز به گفتگوهای تازه و بدون واهمه داریم. آنچه که از وضعیت کنونی قابل استنباط است انزجار مردم از سکوت و بی پاسخی را نشان می دهد. این نکته را غرویان در ادامه نشست بیان کرد که رفتار متظاهرانه مسئولین جوانان را از اخلاق دور می کند. اصل ماجرا در همین یک جمله به خوبی دریافت می شود. نمی توان از رفتار برخی که برای محکم شدن جای پایشان دست به تظاهر می زنند خروجی جامعه ی اخلاق مدار را انتظار داشت چنین رفتارهایی جنبه های بیرونی رفتار را مورد تأکید قرار می دهد و از پرداختن به بعد درونی آن امتناع می کند. آنچه که مفروض است عدم اتکاء به منطق گفتگوست که شاهد مثال را می توان در برخی برنامه های رسانه دید. به این معنی که حضور برخی کارشناسان که تنها برای دفاع از تئوری یک گروه یا جبهه ی خاص در رسانه حاضر می شوند بستر فرهنگی جامعه را درگیر تدافع مرددانه می کند. یکی از ثمرات نشست های نقد و اندیشه فاصله گرفتن از فضای غالب گفتگوهای جامعه و ایجاد زمینه ای برای خروجی مورد استفاده برای گروههای مختلف است بیائید با هم به گسترش این فرهنگ کمک کنیم.

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری نبض بازار، تاریخ انتشار:10 اردیبهشت1398،کدخبر:13933،nabzebaazaar.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین