پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۱۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۰
عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، به نقش سیگار در باروری مردان و زنان اشاره کرد و گفت: مصرف سیگار در زمان بارداری، احتمال کاهش رشد جنین را به همراه دارد و همچنین زایمان زودرس را افزایش می دهد.
شعارسال: دکتر «مریم نکولعل تک» با اشاره به اینکه استعمال سیگار در هر دو جنس سبب کاهش باروری می شود، افزود: سیگار کشیدن علاوه بر عوارض فوق، سبب کاهش تولید اسپرم می شود و خونرسانی به تخمدان ها را کاهش می دهد.

وی در پاسخ به این سوال که مهمترین عواملی که سلامت باروری را به خطر می اندازند چیست؟ گفت: هرچند عوامل جسمی، روانی و اجتماعی بر سلامت باروری اثر می گذارند، اما عوامل جسمی شامل سن، سیگار کشیدن، وزن، مشکلات سلامتی، چرخه قاعدگی نامنظم، بیماری های خود ایمنی و بیماری های مقاربتی، بیشتر شناخته شده اند.

دکترای تخصصی سلامت باروری و مشاور سلامت جنسی به مهمترین عواملی که سلامت باروری را به خطر می اندازند اشاره کرد و گفت: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفت کش ها، آلودگی و مواد شیمیایی صنعتی که معمولا در برخی مشاغل وجود دارد، می تواند احتمال بارداری زوج را کاهش دهد.

وی ادامه داد: این سموم باعث اختلال در چرخه قاعدگی زنان یا تولید هورمون های جنسی و کاهش باروری می شوند و در مردان باعث کاهش سطح هورمون ها، کاهش میل جنسی و کاهش تعداد اسپرم و میزان مایع منی یا اختلال در نعوظ می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استرس و اضطراب در سلامت باروری زنان نقش دارد؟ گفت: در شرایط استرس‌زا،‌ کورتیزول و آدرنالین، شدت سوخت و ساز را افزایش می‌ دهند و فشار خون را در حد بالایی نگه می‌‌دارند، باعث اضافه وزن می‌ شوند و به مشکلات بهداشتی دیگری نیز می‌انجامند. زنان با میزان بالای آلفا- آمیلاز، آنزیمی که با استرس ارتباط دارد، سخت‌ تر باردار می‌شوند.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا گفت: در دوران بارداری، استرس و اضطراب سبب اختلال در خواب و تغذیه مادر و در نتیجه رشد کمتر از بهینه جنین می شود. هورمون های استرس، در شروع زایمان نقش دارند و زنان مضطرب با احتمال بیشتری دچار زایمان زودرس می شوند.

وی به نقش چاقی در ناباروری مردان و زنان چه اشاره کرد و گفت: چاقی علاوه بر ایجاد اختلال در قاعدگی و کاهش شانس باروری، سبب افزایش احتمال سقط، مرده زایی، دیابت و فشار خون بالا در بارداری می شود.

دکترای تخصصی سلامت باروری و مشاور سلامت جنسی اظهار داشت: مادران چاق جنین های بزرگتر از حد عادی دارند و احتمال سزارین در آنها بیشتر است.

وی ادامه داد: احتمال ناهنجاری های قلبی نیز در این جنین ها بیشتر است. کودکان متولد شده از مادران چاق،درمعرض کمبود قند خون در بدو تولد، و در سالهای بعدی زندگی، مشکلات قلبی عروقی، کلیوی و دیابت هستند.

این متخصص سلامت باروری و مشاور سلامت جنسی بیان داشت: در مردان چاق بعلت افزایش سطح استروژن و محیط گرم اطراف کیسه بیضه، کمیت و کیفیت اسپرم کاهش می یابد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا توصیه کرد که زنان و مردان برای افزایش سلامت باروری سبک زندگی سالم تری را انتخاب کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 83300151 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
0
0
همه نگرانی های مادران تولدنوزادی سالم است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین