پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۰۶۵۹۵
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
آخرین گزارش‌های منتشر شده از خسارت اقتصادی سیل ‏به ٥ استان ایران نشان می‌دهد که سیل حدود ٣٠هزارمیلیارد تومان هزینه به بار آورده ‏است. اگر بخواهیم این رقم را با سود پرونده واردات با دلار ٤٢٠٠ تومانی مقایسه کنیم متوجه می‌شویم ‏که رانت خواران ظرف یک‌‌سال، چیزی حدود ۲.۵ برابر خسارت سیل، سود برده‌اند.
شعار سال: آخرین گزارش‌های منتشر شده از خسارت اقتصادی سیل ‏به ٥ استان ایران نشان می‌دهد که سیل حدود ٣٠هزارمیلیارد تومان هزینه به بار آورده ‏است. اگر بخواهیم این رقم را با سود پرونده واردات با دلار ٤٢٠٠ تومانی مقایسه کنیم متوجه می‌شویم ‏که رانت خواران ظرف یک‌‌سال، چیزی حدود ۲.۵ برابر خسارت سیل، سود برده‌اند.

«تاجران فاتحه دلار ۴٢٠٠ تومانی را بخوانند.»
این شاید مهمترین خبر ‏اقتصادی نخستین روزهای‌سال ٩٨ است. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفته بود که ‏دلار ۴٢٠٠ رانت بزرگی ایجاد کرد و باید اعتراف کنیم که منابع دلار ۴٢٠٠ تومانی به مردم نرسید. به همین دلیل بنا شده ارز ۴٢٠٠ ‏تومانی واردکنندگان حذف شود و به جای آن به مردم کوپن بدهند!
گرچه در ظاهر ماجرا پرونده این ‏رانت بزرگ بسته شده، اما بانک مرکزی فهرست کسانی را که دلار ‌‏۴٢٠٠ تومانی گرفته‌اند، منتشر کرده است. این افراد ظرف یک‌سال چیزی حدود ۷۵ هزار‌میلیارد تومان سود به جیب زده‌اند. آخرین گزارش‌های منتشر شده از خسارت اقتصادی سیل ‏به ۵استان ایران نشان می‌دهد که سیل حدود ٣٠هزارمیلیارد تومان هزینه به بار آورده ‏است.

اگر بخواهیم این رقم را با سود پرونده واردات با دلار ۴٢٠٠ تومانی مقایسه کنیم متوجه می‌شویم ‏که رانت خواران ظرف یک‌‌سال، چیزی حدود ۲.۵ برابر خسارت سیل، سود برده‌اند.

خوب است که ‏بدانید سود کلان آنها تقریبا ١٠٧ برابر بودجه امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران است. ‏ اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید گزارش‌های گمرک فاش می‌کند که با دلار ۴٢٠٠ تومانی کالاهای ‏اساسی، سنگ پا، گل مصنوعی، کیسه ادرار و سیفون توالت، ابزار بازی بولینگ و اسکی روی آب، ‏عینک آفتابی و شاخ وارد شده است.
‏ و جالب‌تر این‌که گزارش جامعه حسابداران رسمی ایران نشان می‌دهد که ظرف مدت ‏کوتاهی یعنی حدود ٧٠ روز نسخه این همه دلار ارزان پیچیده شده و ۶٣٧ شرکت صوری برای ‏دریافت این دلارها ثبت شده است. شرکت‌هایی که زمینه کاری‌شان پخت غذا و نظافت منزل و ‏درختکاری و … اعلام شده است و البته عضو کمیسیون اصل نود مجلس می‌گوید در بررسی پرونده مواردی را متوجه شده‌اند که فردی‌سال ٩٢ مرده، اما در ‏سال ٩٧ دلار ۴٢٠٠ تومانی گرفته است...


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی فولاد ایران، تاریخ انتشار:19اردیبهشت1398، کدخبر:49614،www.ifnaa.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین