پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۰۶۸۸۳
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
هنوز جشن نوروز ادامه داشت که بازار ارز در هفته دوم فروردین 1397 سرکش و عاصی شد و نرخ ارزهای معتبر به ویژه نرخ تبدیل دلار به ریال سودای رسیدن به ابرهای دوردست آسمان را در دستور کار قرار داد. در یک چشم برهم زدن نرخ تبدیل هر دلار آمریکا به سرعت به 60 هزار ریال رسیده بود که آن روز نامدار ناپیدای مرموز در دولت دوازدهم از راه رسید.
شعارسال: روزی که مسعود نیلی اقتصاددان ایرانی را ناگزیر کرد به رئیس خود انتقاد کند و از او بخواهد متن صحبتهای آن روز بد را برای شهروندان منتشر کند. پیش از این گمان می شد روز تصمیم گیری درباره تخصیص دلار 4200 تومانی باید روزی بین 15 تا 20 فروردین 1397 باشد که دولت تصمیم گرفت با حراج دلارهای ذخیره شده خود در بانک مرکزی به قیمت هر دلار 4200 تومان فراخوان عمومی به همه ایرانیان قدرت نمایی کرده و به بازار ارز اخطار کند که باید نرخها را پایین بکشد. حالا اما در یک گزارش تازه منتشر شده دردنیای اقتصاد تاکید شده است: "دولت 4200 تومانی دوتاریخ تولد دارد" در این گزارش آمده است " پس از ۱۵ مرداد بود که نرخ دولتی بار دیگر به ۴۲۰۰ تومان بازگشت و تاکنون نیز ثابت مانده است. ششم مرداد ماه ۹۷ مراسم تودیع و معارفه عبدالناصر همتی برگزار شد تا او رسما سکان‌دار بانک مرکزی شود. در نتیجه می‌توان تاریخ تثبیت دلار ۴۲۰۰ را با تاریخ استقرار تیم جدید بانک مرکزی نیز همزمان دانست. با تیم جدید، سیاست‌های ارزی به‌روز شد؛ نرخ دلار دولتی تثبیت شد و در کنارش، نرخ دیگری در بازار دوم یا نیما به‌ وجود آمد. تثبیت نرخ دلار دولتی البته به نوعی با دستور رئیس‌جمهور اجرا شد. حسن روحانی در یک مصاحبه تلویزیونی در شب ۱۵ مرداد سال گذشته گفت: در جلسه دولت به وزرا گفتم که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی حداقل تا فروردین ۹۸ ادامه خواهد داشت. اما ماحصل این تصمیم چه شد؟ در دو ماه پس از تثبیت، نرخ ارز در بازار آزاد تا ۱۷ هزار تومان هم رشد کرد. "

همتی و روحانی یا سیف و جهانگیری

دریاد شهروندان ایرانی چنین مانده است که گویا تصمیم اصلی درباره تخصیص دلار 4200 تومانی درزمان ریاست سیف بربانک مرکزی اتخاذ و از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به عنوان مرد قدرتمند اقتصادی – سیاسی دولت یازدهم تایید شده است. رسانه های اصلاح طلب با اشتباه درهدف گیری ارزی و البته رسانه های منتقد اصلاحات با هوشمندی جهانگیری را پیشگام آن تصمیم فاجعه بار معرفی کردند. جهانگیری در این آتش سوخت و البته تنها نبود و پس از او محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه که باید کار تدبیر اقتصاد و اندیشه اقتصادی را به برنامه تبدیل کند نیز به میدان آمد و همان حرفهای جهانگیری را تکرار کرد که البته در محاق ماند و دلار 4200 تومانی به نام جهانگیری در تاریخ ثبت شد.

روز فاش شدن آن روز گم شده

تنها یک ماه زمان کافی بود که معلوم شود سیل درخواست و تقاضا برای دریافت دلار 4200 تومانی با هدف توجیهی واردات سرتاسر میهن را درنوردیده و در شهرهای کوچک و مراکز استانها یک صف طولانی برای ثبت سفارش تشکیل شده است. محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت در همان روزها اعلام کرد میزان ثبت سفارش در یک دوره 3 ماهه نخست 1397 نسبت به مدت مشابه 2 برابر و به 20 میلیارد دلار رسیده است. این استقبال از دلار 4200 تومانی جز برای دولت و به ویژه رئیس آن که میگویند اصرارهای وی در آن روز ناپیدای گم تا امروز راه را برای تصمیم به تخصیص دلار 4200 تومانی باز کرد آشکار بود. درحالیکه نرخ هر دلار آمریکا در بازار ارز هر روز به سمت بالا میرفت و با حیرت و تعجب همگانی حتی تا مرز هر دلار 19 هزار تومان نیز پیش رفت اما دولت دوازدهم هنوز اصرار داشت و هنوز در اردی بهشت 1398 و با وجود اینکه پیامدهای فسادآلود و رانت خیز آن آشکار شده است هنوز کسانی دل درگروی دلار 4200 تومان دارند.

فعالان اقتصادی و کارشناسان و اقتصاددانان امیدوارند روزی پرونده این روز گم شده باز و معلوم شود چه کسانی روز توسعه فساد را با هرنیتی وشاید نیت خیرخواهانه در ایران دامن زدند. به نظر میرسد پیامدهای بدیمن تخصیص دلار ارزان به بازار که یکی هم رشد شکاف درآمدی و رشد رانت خواری بوده و هست سالهای سال در جامعه خود را نشان دهد. چیزی که آزاردهنده است و تردیدافکنی ها درباره روز تاریخی گم شده و مرموز در کوتاه مدت و احتمالا بلندمدت است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 21 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 441304 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین