پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۸۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
پویا ناظران اقتصاددان جوان ایرانی در صفحه تلگرامی خود و درکانالش که وقایع اقتصادی نام دارد ضمن مقایسه ارزش ریالی تخریب احتمالی یک جنگ با ارزش ریالی رانت و هدررفت ریالی ناشی از سیاستگذاری اقتصادی سنتی و ناکارآمد و همچنین مقایسه فرماندهی اقتصادی میرحسین موسوی در صورت ریاست جمهوری یا ابراهیم رییسی می نویسد ارزش ریالی تخریب نوبخت به مثابه فرمانده اقتصادی روحانی از هزینه های جنگ احتمالی بیشتر است.
شعارسال: نوشته اورا باکمی اصلاح ویرایشی می خوانید:

نوبخت و سنتکام

اگرآمریکا احتمالا که کم است به ایران حمله کند، هزینه انسانی آن غیرقابل جبران است ، اما غیر از این چکار می‌خواهد بکند؟ فرضا یک بندر و دو تا پالایشگاه و چهار تا پایگاه نظامی راهم هم منهدم کند. محاسبه های در دسترس نشان می دهد اینها را با ۱۰ هزار میلیارد تومان درست کرد. اما وقتی دولت ۱۴ میلیارد دلار را ۱۰هزار تومان زیر قیمت به یه عده خاص می‌دده ۱۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت می زند که 14 برابر بیشتر از خسارت احتمالی یک جنگ احتمالی است. وقتی دولت بنزین را به قیمت یک هفتم فوب و گازوئیل رو یک بیستم فوب می‌فروشد، هم باعث اسراف و هم باعث قاچاق این کالاها می‌شود. تخمین زده می‌شود از ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین و گازوئیلی که روزانه توزیع می‌شود، 25 درصد آن یا اسراف یا قاچاق می‌شود. از قرار هر لیتر ۵۰ سنت، سالی ۱۰ میلیارد دلار، یا ۱۴۰ هزار میلیاردتومان از سرمایه این کشور یا بی فایده سوزونده یا از کشور خارج می‌شود. آمریکا نظام بانکی و صنعت نفت را تحریم کرد، اما شبکه صرافی کشور را دولت ایران به هم ریخت، آمریکا سعی کرد صادرات و واردات راسخت کنه، اما کمیاب شدن کاغذ و پوشک و گوشت کار دولت خودمان بود، ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی، تخم مرغ، خرما، دام و غیره به کشورهای همسایه که کار آمریکا نبود و سخت و زمانبر شدن ترخیص از گمرک که کار آمریکا نیست . فرماندهی سنتکام آمریکا درفرض محال می تواند چند موشک بزند و چند هزار میلیارد تومان زیرساخت و تجهیزات کشور را نابود کند. اما ما یک فرمانده اقتصادی درکشور داریم که ۲۸۰ هزار میلیارد تومان خسارت می زند.

آمریکا ما را از چی می ترساند

اگرچه صدمه‌ای که محمد باقر نوبخت و حسن روحانی به اقتصاد کشور زدند، ارتش آمریکا نمی‌تواند بزند اما واقعیت این است که نوبخت و روحانی هم مشکل اصلی ایران نیستند . مشکل اصلی این است که پنجاه سال است سیاستگذار اقتصادی درایران جز دخالت در قیمت‌گذاری چیزی نبوده است. اگر سال ۹۶ حجت‌الاسلام رئیسی پیروز شده بود، امروز فرماندهی اقتصادی دست کی بود؟ با توجه به ترکیب ستاد انتخاباتی ایشان، احتمالا دست فرهاد رهبر یا علی نیکزاد می‌بود. خب عملکرد این افراد را هم در طول دولت نهم و دهم دیدیم. سیاستگذاری سال ۹۱ چندان با سال ۹۷ متفاوت نبود.بیشتر بریم عقب. اگرامروز میرحسین موسوی رییس جمهور بود، تیم اقتصادی دست کی می‌بود؟ مشاور ارشد اقتصادی ستاد انتخاباتی موسوی، فرشاد مومنی بود. پس در آن صورت، شاید امروز فرمانده اقتصادی فرشاد مومنی می‌بود و ای بسا رییس کل بانک مرکزی هم حسین راغفر ‌بود. ایشان از سویی از رواج رانت در اقتصاد کشور شکایت می‌کنند، و از سوی دیگه می‌گن دلار ۴۲۰۰ تومنی گران است و باید ارزانتر فروخته شود. پس در آن صورت هم، وضع ما بهتر از وضع امروز نمی‌بود.امروز این نوبخت و روحانی هستند که در حال نابودی اقتصاد کشورند. اما به احتمال زیاد تیم اقتصادی هیچکدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سالهای اخیر، عملکرد متفاوتی نمی‌داشت. همچنانکه از نظر مرحوم عالی‌نسب، سکان‌دار سیاستهای اقتصادی دهه ۶۰، سیاستگذاری اقتصادی چیزی به جز قیمت‌گذاری نبود. قدرت تخریب یک سیاست اقتصادی غلط، صدها برابر بمب و موشکهای آمریکاست. مهم نیست چه کسی بر سر کار باشد. تا زمانی که سیاستگذاری اقتصادی علمی نشود، توانایی‌های بالقوه این سرزمین و این ملت بالفعل نمی‌شه.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 26 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 442339 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
0
0
در دولت کم از این دست حضرات نداریم که حضورشون از جنگ با آمریکا هم مخرب تره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین