پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
رئيس انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان ماکاروني ايران از حضور ماکاروني چهارهزارو 700 توماني خبر داد و گفت: تا يک هفته ديگر بازار ماکاروني آرام مي‌شود.

شعار سال: مرتضي سلطاني رئيس هيئت مديره گروه صنعتي و پژوهشي زر و رئيس انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان ماکاروني گفت: التهاب بازار ماکاروني به اين دليل است که در اواخر فروردين ماه و بدون انجام هماهنگي با توليدکنندگان اين محصول، يکباره قيمت گندم دولتي براي ماکاروني دو برابر شد و معادلات قيمت تمام‌شده براي توليد مخدوش شد.سلطاني اظهار كرد: از مسئولان محترم خواهش مي‌کنم که براي ساخته‌شدن آينده کشور راه را براي توليدکنندگان هموار كنند و دست از کارشکني‌هاي سليقه‌اي در روند توليد بردارند.وي خاطرنشان كرد: توليد ماکاروني در کشور بيشتر از مصرف است و هيچ‌گونه نگراني در مورد احتمال کمبود اين کالا وجود ندارد.سلطاني افزود: ماکاروني ايران به ايتاليا هم صادر مي‌شود، من با قدرت مي‌گويم که برندهاي ماکاروني ايراني در دنيا نه تنها از بهترين برندها عقب‌تر نيستند بلکه به دليل مواد اوليه خوب و تکنولوژي پيشرفته يک قدم هم جلوتر هستند.

حدود يک هفته ديگر بازار ماکاروني آرام مي‌شود

رئيس انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان ماکاروني از کاهش قيمت ماکاروني به چهارهزارو 700 تومان خبر داد و گفت: حدود يک هفته ديگر بازار ماکاروني آرام مي‌شود.وي تصريح کرد: زماني پيش مي‌آيد که کالايي در بازار کم عرضه مي‌شود يا توان و امکان توليد آن پايين است يا تقاضا بيشتر از عرضه است؛ در اين صورت قطعا التهاب به وجود مي‌آيد در صورتي که در مورد ماکاروني اين‌گونه نيست و با وجود ممنوعيت واردات ماکاروني هيچ‌گاه کمبود وجود نداشته است.سلطاني تصريح کرد: نبايد از اين مسئله بگذريم که با وجود تمام مشکلات اقتصادي، در سه سال گذشته افزايش قيمت جدي در ماکاروني وجود نداشته است.وي يادآور شد: چند روز طول کشيد تا قيمت تمام‌شده در سامانه فروش گندم شرکت بازرگاني دولتي (جي‌تي‌سي) بارگذاري شود. چند روز نيز طول کشيد تا توليدکنندگان با همکاري سازمان حمايت و انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان ماکاروني و انجمن صنفي روي قيمت تمام‌شده کار کنند و به تفاهم برسند.رئيس انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان ماکاروني گفت: به‌دليل زمان‌بربودن فرايند ايجاد تفاهم ميان بخش‌هاي مختلف عرضه ماکاروني در بازار کم شد و مردم يکباره نگران شدند اما اين نگراني ماهيتي نبود.سلطاني همچنين بيان کرد: بعد از چانه‌زني‌ها انجام‌شده قرار شد يک قيمت متعادل را در نظر بگيرند و در نتيجه مقرر شد که هر ۷۰۰ گرم ماکاروني پنج‌هزار و ۴۰۰ تومان محاسبه شود.يکي از واحدهاي پيشرو کشور که در حال حاضر جلودار صنعت ماکاروني است و سهم بالاي ۶۰ درصد عرضه ماکاروني در کشور را دارد، قيمت تمام‌شده‌اش را پايين‌تر از قيمت رسمي و حدود پنج‌هزاو 400 تومان اعلام کرد.وي ادامه داد: اين شرکت در ادامه قيمت را به چهارهزارو 700 تومان کاهش داد. پس از اين تصميم‌گيري‌ها، توليد دوباره شروع شد و شرکت‌ها در حال حاضر با قيمت جديد به کارشان ادامه مي‌دهند. به نظر مي‌رسد تا هفت يا هشت روز آينده با توجه به سرعت کار توليدکنندگان همه چيز به روال عادي بازمي‌گردد. رئيس انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان ماکاروني تأکيد کرد: براي بهبود وضعيت بازار ماکاروني بسيار تلاش شد تا قيمت مهندسي‌شده باشد و يکباره و افسارگسيخته افزايش نيابد. بسيار مطالعه انجام شد بين صنف و سازمان حمايت که به قيمت منصفانه‌اي برسند که نه توليدکننده و نه مصرف‌کننده آسيب نبينند.

نوسانات بازار ماکاروني مسئولان را آگاه کرد

سلطاني با اشاره به تلنگر بازار ماکاروني بر سفره مردم و ايجاد حساسيت از سوي مسئولان، گفت: هم‌زمان با التهاب بازار و تلاش‌هاي توليدکنندگان براي آرام‌سازي بازار يک اتفاق مبارک ديگر هم رخ داد، اينکه مسئولان و بسياري از مردم اهميت ماکاروني در سفره قشر متوسط جامعه يا رو به پايين را به خوبي حس کردند.وي يادآور شد: ماکاروني در سال‌هاي اخير نقش مهمي در سفره اين قشر داشته ولي در حوزه توجه سياست‌گذاران از اهميت بالايي برخوردار نبود و تصميم‌گيري‌ها درخصوص اين محصول حساب‌شده انجام نمي‌شد.سلطاني نقش بازرگاني دولتي در آرام‌شدن بازار ماکاروني را مهم دانست و افزود: شرکت بازرگاني دولتي دغدغه بازار را به سرعت متوجه شد و پس از شوک اوليه‌اي که به بازار وارد شد، زودتر از زمان انتظار، گندم را در اختيار توليدکننده قرار داد و حتي گندم را به سرعت از سيلو‌هاي بيرون کارخانه با همکاري و حمايت تيمي به مراکز توليد رساندند که جاي تقدير و تشکر دارد.وي ادامه داد: بايد يادآور شد که اين افزايش قيمت نه دست بازرگاني دولتي بود نه دست بخش توليد و البته در اراده و تصميم دولت و مجلس بود اما اين دو مجموعه با هم به خوبي کار کردند و معاونت بازرگاني وزارت صمت نيز براي تنظيم بازار به کمک آمدند و اين کار تيمي با همدلي باعث شد زمان را بهتر مديريت کنند تا مردم کمتر احساس کمبود کنند.

بعد از نان بايد ماکاروني را جدي گرفت

رئيس انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان ماکاروني تأکيد کرد: به نظر بنده بهتر است بعد از نان، ماکاروني را خيلي جدي بگيريم و روي قيمت، کيفيت و بهره‌وري آن کار کنيم تا اتفاقاتي مشابه وضعيت اخير رخ ندهد.هرچه مردم بيشتر به مزيت ماکاروني پي ببرند، سرانه مصرف بالاتر مي‌رود و کم‌کم جايگزين نان و برنج مي‌شود. قيمت هر کيلو برنج تقريبا دو برابر ماکاروني تمام مي‌شودپس بايد سهم اين محصول در سبد خانوار افزايش يابد.

ظرفيت توليد ماکاروني بيشتر از سرانه مصرف است

رئيس انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان ماکاروني به صنعت توليد ماکاروني در کشور اشاره و عنوان کرد: ظرفيت ماشين‌آلات توليد ماکاروني در حال حاضر بسيار بيشتر از سرانه مصرف موجود است ولي چون سرانه مصرف به سرعت افزايش مي‌يابد توليدکنندگان نيز مدام در حال افزايش ظرفيت و توليدشان هستند‌.سلطاني گفت: در چند سال اخير به دليل تکنولوژي خوب، کنترل کيفيت مناسب، مواد اوليه مرغوب و افزايش دانش مهندسي توليدکنندگان، ماکاروني ايران با استاندارد‌هاي بين‌المللي به لحاظ بسته‌بندي و کيفت توليد به طور جدي وارد بازار جهاني صادرات شده است.وي ادامه داد: در حال حاضر در بازارهاي هدف خارجي، سهم ماکاروني ايران بسيار جدي شده است. باتوجه به از‌بين‌رفتن مانع تفاوت قيمت گندم اميدوارم رشد صادرات در سال جاري افزايش چشمگير داشته باشد‌.رئيس انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان ماکاروني با اعلام اين مطلب که در سال‌هاي اخير کيفيت ماکاروني ايراني برابر با بهترين برند‌هاي دنيا حرکت کرده است، اظهار کرد: ماکاروني توليد ايران در رقابت با برندهاي معتبر جايگاه ويژه‌اي در بازار‌هاي جهاني دارد.

ايران به ايتاليا صادرات ماکاروني دارد

سلطاني ادامه داد: خوشبختانه در سال‌هاي اخير صادرکنندگان ما بازار‌هاي خوبي را به عنوان بازار هدف شناسايي و فعال کرده‌اند. صادرات ماکاروني به بازارهاي جهاني مستمر در حال انجام است. خبر خوشي که مي‌توانم بدهم اين است که در چند سال گذشته با وجود تحريم‌ها به لحاظ کمي، يکي از برند‌هاي ايراني در جايگاه دومين توليدکننده در جهان قرار گرفته است.وي با تأکيد بر ضرورت تأمين مستمر رضايت مشتري گفت: توليدکننده اگر نتواند نظر مصرف‌کننده ملي را جذب کند نمي‌تواند محصولش را صادر کند. در حال حاضر اعتماد مردم ايران به محصولات ماکاروني داخلي بالا رفته است.رئيس انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان ماکاروني با اعلام خبر صادرات برخي محصولات ماکاروني ايران به ايتاليا که اولين کشور توليدکننده ماکاروني در جهان است، افزود: ماکاروني ايران به ايتاليا هم صادر مي‌شود، من با قدرت مي‌گويم که برندهاي ماکاروني ايراني در دنيا نه تنها از بهترين برندها عقب‌تر نيستند بلکه به دليل مواد اوليه خوب و تکنولوژي پيشرفته يک قدم هم جلوتر هستند.سلطاني ادامه داد: بي‌ترديد مصرف‌کننده ملي بهترين کيفيت را انتظار دارد و محصول ماکاروني ايران بالاترين کيفيت، بهترين قيمت و بسته‌بندي را دارد و پاسخگوي نياز مصرف‌کننده بوده است.

ارزش غذايي ماکاروني در جهان شناخته‌ شده و جايگاه بالايي دارد

وي به اهميت و ارزش غذايي ماکاروني در جهان اشاره و بيان کرد: امروزه جايگاه ماکاروني در دنيا با توجه به شناخت افراد از ارزش غذايي و مزيت‌هاي اين محصول، ارتقا يافته و از اهميت بالايي برخوردار است.رئيس انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان ماکاروني ظرفيت‌هاي تجاري ملي در اين خصوص را مطرح و عنوان کرد: حدود ۴۰۰ ميليون نفر در همسايگي ما زندگي مي‌کنند که از لحاظ بضاعت مالي بهتر از ما نبوده و متقاضي اين محصول با کيفيت مناسب هستند.وي خاطرنشان كرد: اگر شرايط نوسان قيمت‌ها و گرفتاري‌هاي داخلي حل شود که من بسيار به آن اميدوار هستم به طور قطع در رقابت با کشور‌هاي خارجي، توليدکنندگان ايراني جايگاه مناسب‌تري در منطقه خواهند داشت. صادرات ماکاروني مي‌تواند يکي از منابع مهم ارزآوري براي کشور باشد.

با همدلي مي‌توان از جنگ اقتصادي داخلي عبور کرد

سلطاني به مقوله امنيت غذايي در شرايط تحريم‌هاي اقتصادي پرداخت و گفت: ما در شرايط تحريم هستيم اما دست‌بسته نيستيم و به راحتي مي‌توانيم توانايي‌هاي بالقوه را به توانايي‌هاي بالفعل تبديل کنيم‌. با اين حال بايد اخلاق جمعي در کشور تقويت شود و با نگاه‌هاي سليقه‌اي و جزيره‌اي به همه امور نپردازيم. ما مي‌توانيم با همدلي از اين جنگ اقتصادي عبور و به دشمنان ثابت کنيم که هرگز نخواهند توانست اراده خود را به مردم ايران تحميل کنند.وي يادآورد شد: اين تحريم با وجود تمام ضربه‌هاي سختي که به ما وارد کرده است، باعث شد تا توانمندي‌هاي پنهان خود را بازيابيم و به زودي دنيا خواهد ديد محصولاتي که تا کنون از کشور‌هاي ديگر به ايران وارد مي‌شد در داخل کشور با بهترين کيفيت‌ها توليد خواهد شد.

من به عنوان سرباز کوچک عرصه توليد که سال‌ها در اين حوزه کار کرده‌ام با اطمينان مي‌گويم که توانمندي‌ها، دانش مهندسي و ظرفيت‌هاي ايران‌زمين بي‌نظير و معجزه‌آفرين است.رئيس انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان ماکاروني همچنين اظهار کرد: واقعا اميدوارم چاه‌هاي نفت بسته شود و توانمندي واقعي ملت ايران در شرايط تحريم هويدا شود. نشانه‌هاي اميدوارکننده زيادي وجود دارد که نشان مي‌دهد اين اتفاق مبارک‌ در حال رخ‌دادن است.سلطاني عنوان کرد: همه جاي دنيا توليد مشکلاتي دارد اما من معتقد هستم که مشکلات اختصاصي توليد اگر از حاشيه‌ها جدا شود، به راحتي قابل رفع است. مشکل مضاعف ما در توليد در ايران برخي بي‌اطلاعي‌ها و رفتارهاي سهوي و بعضا عمدي مسئولاني است که اختيار دارند اما پاسخ‌گو نيستند.

توليدکنندگان نقش آرام‌کنندگان اقتصادي جامعه را بر عهده دارند

وي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در جلسه با کارگزاران نظام گفت: کلامي رساتر، دقيق‌تر و جامع‌تر از فرمايشات رهبري در مورد موانع توليد و ضرورت تلاش قواي سه‌گانه براي رفع آن ندارم. اميدوارم مسئولان محترم اين فرمايشات را به عنوان هشدار و راهبرد عالي‌ترين مقام نظام جدي بگيرند و گام‌هاي عملي و غيرشعاري براي تحقق آن بردارند.وي افزود: مسئولان ذي‌ربط بايد درد توليدکننده را بيشتر بشناسند و آنها را شريک و همراه خود در جنگ اقتصادي بدانند.سلطاني در پايان گفت: توليدکنندگان اين روزها اصلي‌ترين نقش را در ايجاد فضاي امن و آرام اقتصادي و امنيتي در کشور دارند. بايد برخي مسئولان دست از سليقه‌هاي شخصي بردارند و ضمن مشارکت‌دادن توليدکنندگان دلسوز در تصميمات راهبردي مسير ايجاد جهش در بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي توليدي بي‌شمار در کشور را هموار کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 26 اردیبهشت 98، شماره: 3429


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین