پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۰۸۲
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۳
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای نرخ جدید عرضه گاز طبیعی فشرده شده ‌(سی‌ان‌جی) را اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه از امروز هر کیلوگرم سی‌ان‌جی به قیمت ۶ هزار و ۵۶۸ ریال عرضه خواهد شد. تا روز گذشته نرخ فروش سی‌ان‌جی 6 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم بود. بر اساس تصویب‌نامه هیأت وزیران، این افزایش کمتر از 10 درصدی قیمت CNG، صرف تأمین منابع مالی اجرای الزام‌های ایمنی و هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی و کمک به تعویض مخازن وسایل نقلیه با سوخت گاز طبیعی فشرده می‌شود.

شعار سالدر این باره حمید قاسمی، مدیر CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به «ایران» توضیح می‌دهد: «افزایش قیمت جزئی منجر به درآمد جدید برای دولت نخواهد شد. منابع حاصل از این بخش برای افزایش ایمنی و هوشمندسازی جایگاه‌ها و تعویض مخازن وسایل نقلیه گازسوز و دوگانه سوز می‌شود.» قاسمی می‌گوید: «در ایران تمام مسیرهای اصلی سبز هستند؛ یعنی هیچ مسیری وجود ندارد که در کمتر از 50 کیلومتر حداقل یک جایگاه سی ان جی نداشته باشد. حتی در سیستان و بلوچستان نیز ما این ظرفیت را ایجاد کرده‌ایم. بیش از 2500 جایگاه CNG در کشور ما وجود دارد که 1100 جایگاه دومنظوره است. از این رو ظرفیت خوبی برای CNG داریم

فقط نیمی از ظرفیت CNG استفاده می‌شود

وجود بیش از 2500 جایگاه CNG در ایران ظرفیت عرضه این سوخت را به حدود 45 میلیون مترمکعب در هر روز رسانده است. اما آمارها نشان می‌دهد که کمتر از 21 میلیون از این ظرفیت ایجاد شده استفاده می‌شود. مدیر CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی معتقد است که نخستین عامل مؤثر در کاهش استقبال از سی ان جی مؤلفه قیمت است. وی تصریح می‌کند: «اگر لیتر را با کیلوگرم برابر در نظر بگیریم، وقتی قیمت هر لیتر گازوئیل 300 تومان است اما هر کیلوگرم سی‌ان‌جی به قیمت 656 تومان عرضه شود، مطمئناً مصرف کننده سراغ سوخت ارزان‌تر که همان گازوئیل است، می‌رود. در حالی که قیمت هر لیتر نفت گاز در دنیا حدود 7 هزار تومان است. تا زمانی که قیمت حامل‌های انرژی اصلاح نشود، سی ان جی جایگاه خود را پیدا نخواهد کرد.» قاسمی عامل دوم را کیفیت خودروهای پایه گازسوز و دوگانه سوز عنوان می‌کند و می‌گوید: «خودروسازی ایران باید به سمت ارتقای کیفی خودروهای پایه گازسوز و دوگانه سوز برود. در کنار آن تجهیزات و مخازن خودروهای قدیمی گازسوز و دوگانه سوز نیز باید بهبود یابد. آن زمان مردم می‌توانند به این خودروها اعتماد کنند و تقاضا برای سی ان جی افزایش خواهد یافت.» به اعتقاد مدیر CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی که اگر این دو مشکل رفع شود، حدود 20 میلیون لیتر در روز از مصرف کنونی بنزین کاسته خواهد شد.

ایران چه تعداد خودروی گازسوز دارد؟

بر اساس آخرین آمار، مجموع خودروهایی که به صورت رسمی از گاز استفاده می‌کنند، 3میلیون و 100 هزار دستگاه است. این خودروها در کارخانه با این قابلیت تولید شده‌اند. اما بر اساس اطلاعات سوختگیری، حدود یک میلیون خودرو نیز بعد از تولید مجهز به سیستم گازسوز شده‌اند. بر این اساس مجموعاً 4 میلیون و 140 هزار دستگاه خودروی گازسوز و پایه گازسوز در کشور وجود دارد.

از این 4 میلیون و 140 هزار، حدود 400 هزار دستگاه تاکسی، یک میلیون و 200 هزار دستگاه وانت نیسان و 6 هزار دستگاه نیز اتوبوس هستند.

مدیر CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید که افزایش حدود 56 تومانی قیمت سی ان جی تأثیری بر قیمت کرایه‌ها نخواهد داشت. به این خاطر که این تغییر بسیار جزئی است و ممکن است فقط روزی 500 تومان هزینه سوخت این وسایل حمل و نقل را افزایش دهد. از این رو حساسیت اجتماعی به تغییر قیمت سی ان جی بسیار پایین است.

قیمت سی ان جی در دنیا

قیمت هر مترمکعب گاز طبیعی فشرده شده در دنیا نظیر پاکستان حدود 15 سنت است؛ اما در ایران قیمت حدود 3 سنت برای هر مترمکعب است. هر کیلوگرم سی ان جی معادل ۱.۳۵ مترمکعب گاز است که در جایگاه‌ها با واحد کیلوگرم عرضه می‌شود. بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ دنیا امروزه خودروهای گازسوز تولید می‌کنند. مانند تویوتا، فیات و فولکس که البته تولیدات آنها با خودروهای ایران فرق دارد. خودروهای جدید تولیدی این شرکت با یک بار سوختگیری می‌تواند 800 کیلومتر را طی کند اما در ایران یک بار سوختگیری برای 150 تا 270 کیلومتر پاسخگوست.

اگر خودروسازان برای ارتقای کیفی خودروهای گازسوز اقدام کنند و یا واردات این خودروها آزاد شود، این موضوع دو مزیت به همراه خواهد داشت؛ نخست، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی با کاهش مصرف بنزین و نفت‌گاز و دوم کاهش هزینه‌های سوخت در سبد خانوار، چراکه گاز در ایران ارزان است و در این زمینه مزیت نسبی وجود دارد.

اما شنیده‌های خبرنگار ما حاکی از آن است که از نیمه دوم سال 1397 تاکنون نه تنها وضعیت تولید خودروهای پایه گازسوز و دوگانه‌سوز مانند سمند EF7 ارتقا نیافته بلکه متوقف شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار 1 خرداد98، کد خبر: 512138، www.iran-newspaper.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین