پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۱۰۱۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
معاون فرهنگی دانشگاه رازی کرمانشاه از برگزاری ۲۲ کرسی آزاد اندیشی در این دانشگاه با موضوعات مختلف طی مدت ۲ سال خبر داد.

شعارسال: علی اکبر محسنی ظهر امروز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به ارائه اهم اقدامات و فعالیت‌های معاونت فرهنگی دانشگاه رازی کرمانشاه اشاره کرد و اظهار داشت: گسترش فضای اخلاقی، معنوی و تربیتی، برنامه ریزی، ساماندهی و زمینه‌ سازی اجرای فعالیت‌های دینی و ایجاد فضا و بستر مناسب جهت بر گزاری کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی از جمله آن اقدامات فرهنگی محسوب می‌شود.

وی افزود: طی این مدت ۲ سال حدود ۲۲ کرسی آزاد اندیشی با موضوعات مختلف از جمله تحلیل و بررسی اتفاقات کلان کشوری، زلزله، سیل، برجان و … در دانشگاه برگزار کردیم که به این منظور از ظرفیت اساتید برجسته بهره بردیم.

معاون فرهنگی دانشگاه رازی کرمانشاه بیان داشت: تنها راه دفع خطرات داخلی، زدودن ابهامات و قضاوت‌های یک جانبه است که در این راستا تکامل و سازماندهی تریبون‌های آزاد راه علاج آن قرار دادیم.

وی با انتقاد از ضعف گفتمان در جامعه، گفت: نقدی که به وحدت ملی کشور لطمه بزند خط قرمز کشور است و نقد باید بتواند با تحلیل و شنیدن دیدگاه‌ها و ایده‌ها و افکار مختلف برای برون‌رفت از مشکلات موجود کارساز و سازنده باشد.

محسنی به فعالیت تشکل‌های سیاسی در دانشگاه اشاره و خاطر نشان کرد: تا ۲ سال قبل فقط ۴ تشکل در دانشگاه فعالیت می‌کردند اما با تلاش‌های صورت گرفته زمینه برای فعالیت تشکل‌های دیگر را نیز فراهم کردیم.

وی در ادامه به فعالیت ۱۵۳ نشریه فعال در دانشگاه رازی اشاره کرد و افزود: این نشریات مجوز دریافت کرده‌اند این در حالیست که تا قبل از این فقط ۳ تا ۴ نشریه فعال داشتیم.

معاون فرهنگی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه کانون‌های فرهنگی آنطور که باید در بین دانشجویان جا نیفتاده است، گفت: با این وجود تا قبل از تصدی بنده ۵ کانون در سطح دانشگاه داشتیم که الان به ۹ کانون ارتقا یافته است.

محسنی اذعان داشت: حوزه‌ای که کاملاً در راستای تحقق اهداف ذاتی دانشگاه گام بر می‌دارد و فعالیت‌های آن متمم اهداف فعالیت‌های دانشگاه است انجمن‌های علمی است.

وی گفت: سال ۹۵ تعداد ۳۹ انجمن علمی در دانشگاه رازی کرمانشاه فعالیت می‌کرد که امروز این اعداد به ۷۴ انجمن رسیده است.

معاون فرهنگی دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار داشت: جهت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب که توسط رهبر انقلاب عنوان شد تا کنون ۲ جلسه در دانشگاه تشکیل شده است که طی آن به بیش از ۱۵۰ مقوله فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، سیاسی بحث و گفتگو شده که در نهایت بر روی ۶ محور برنامه ریزی انجام شده است.

محسنی تاکید کرد: دانشگاه رازی در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در ابعاد مختلف کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، ملی، امنیتی، اجتماعی و بین‌المللی؛ فعال عمل کرده و در بسیاری از این کرسی‌ها ابتکار عمل را در دست داشته و پیشگام بوده است، به لحاظ کمّی نیز دانشگاه رازی یکی از چند دانشگاه موفق کشور در این زمینه به شمار می‌آید.

وی اشاره‌ای به "تریبون‌های آزاد دانشجویی" داشت و بیان کرد: در خصوص برگزاری تریبون‌های آزاد دانشجویی محدودیتی وجود ندارد و به هر تقاضایی از طیف اصلاح طلب، بسیج، اصولگرا و کانون‌ها و… رسیدگی می‌شود.

دکتر محسنی با بیان اینکه به طور متوسط تریبون‌های آزاد دانشجویی هر هفته در ابعاد مختلف برگزار شده، گفت: ما حتی به این تریبون‌ها مجوز دادیم که معاونت فرهنگی را نقد کنند چراکه تنها راه نجات کشور و ایجاد همدلی و وفاق ملّی، تنها راه دفع تهدیدات بین‌المللی و دفع خطرات داخلی و تنها راه زدودن ابهامات و بی‌اعتمادی‌ها و بدبینی‌ها و قضاوت‌های یکجانبه را در توسعه و گسترش "گفتگو و نقدهای سیاسی-اجتماعی" می‌دانیم اما خط قرمز ما نقد و اعتراضی است که به امنیت ملّی و وحدت ملّی کشور لطمه بزند و غیر از این محدودیتی برای نقد نداریم.

محسنی، برگزاری جشنواره داخلی رویش، برگزاری سه دوره جشنواره ملّی امام رضا (ع) ، میزبانی شایسته همایش بین‌المللی زکریای رازی، برگزاری ۷۹۵ برنامه مجزا در قالب کنفرانس، نمایشگاه، نشست تخصصی، کارگاه علمی، مسابقات کارآفرینی و اختراع توسط انجمن‌های علمی را از دیگر اقدامات مثبت انجام شده در حوزه معاونت فرهنگی دانشگاه برشمرد.

این مسئول در ادامه بیان کرد: دانشگاه رازی اولین دانشگاه در کشور است که نشست آزاداندیشی موانع تحقق گام دوم انقلاب را با محوریت "موانع تحقق عدالت اجتماعی و آرمان‌های انقلاب" بعد از چند روز از ابلاغ این بیانیه برگزار کرد.

محسنی در پاسخ به سؤالی مبنی بر ابطال نتایج انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه رازی از سوی مسئولان وزارت متبوع، گفت: یقیناً همه مسئولان حوزه معاونت فرهنگی دانشگاه گرایشات سیاسی و تعلقات فکری خاصی دارند اما قسم می‌خورم که در اجرای مقررات کوچ‌کترین تخلفی صورت نگرفته است، در نامه‌ای که از وزارت علوم دریافت کردیم سه اشکال برای ابطال نتایج انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی عنوان شده: در این نامه آمده که معاونت فرهنگی به جای یک هفته، شش روز و ۱۲ ساعت زمان برای ثبت نام و تبلیغ صاحبان نشریات در نظر گرفته که البته به دلیل ضرب‌العجلی بود که وزارت از قبل برای ما تعیین کرده بود اما. شخصاً فکر می‌کنم ۱۲ ساعت یا یک روز کمتر، تأثیری در برگزاری یک انتخابات بسیار پیچیده و ظریف ندارد.

وی ادامه داد: ما برای جلوگیری از ایجاد هرگونه شبهه و شائبه، از آقای دکتر کرمی مسئول نشریات در وزارت علوم درخواست کردیم که با حضور در دانشگاه رازی بر روند برگزاری انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی نظارت کند که ایشان نیز حضور یافتند و جریان صفر تا صد روند برگزاری انتخابات قرار گرفتند و در پایان همان روز برگزاری انتخابات نیز عنوان کرد که مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی در ادامه افزود: یکی دیگر از دلایل وزارت علوم برای ابطال نتایج انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه رازی این بود که به ۱۷ نشریه دارای مجوز، اجازه شرکت در انتخابات را نداده‌ایم؛ در پاسخ به این ادعا باید بگوییم که ۱۷ نشریه نبوده بلکه ۸ نشریه اجازه شرکت در انتخابات را نداشتند و علت آن عدم رعایت ضوابط زمان‌بندی انتشار نشریه و به طور شفاف عدم انتشار منظم نشریه بوده است و لذا نشریاتی که ضوابط قانونی را اجرا کرده‌اند از شرکت در انتخابات محروم نشدند و بر اساس قانون تنها نشریاتی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که در طول یک سال گذشته حداقل یک شماره چاپ داشته باشند.

محسنی افزود: متأسفانه عده‌ای به ناحق یا از سر ناآگاهی، حوزه معاونت فرهنگی را به قانون‌شکنی متهم کردند، حتی زمانیکه از وزارت علوم سوال کردیم معیار فعال بودن یا نبودن یک نشریه چیست پاسخ دادند که " خود ما هم در این قضیه مسأله داریم و در اصلاحاتی در آئین‌نامه در حال انجام است".

دکتر محسنی تاکید کرد: بنای معاونت فرهنگی بر این نیست که نشریه‌ای را تعطیل کند بلکه حقیقت وجود ما این است که زمینه‌های رشد و انتشار را تسهیل نمائیم و سیاست ما به شکل‌های مختلف، تشویقی است نه بازدارنده.

محسنی بیان داشت: قانون پوشش مناسب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و یک بند آن من درآوردی نیست اما با کمال تأسف بنا به ملاحظات جریانی و سیاسی که خیلی‌ها می‌خواهند همیشه وجیه المله بمانند و کسی از آنها نرنجد در عین حال در مسیر خدا هم حرکت کنند آن را اجرایی نکردند.

وی اظهار داشت: تدوین این آئین‌نامه را بعد از طی یک پروسه معرفت شناسی، ارشادی، ترغیبی و توجیهی از دو سال قبل شروع کردیم تا نهایتاً بعد از رایزنی‌های بسیار در شورای فرهنگی، آیین‌نامه‌ی تلطیف‌شده‌ای که سراسر آن منبعث از آئین‌نامه ستاد عالی انقلاب فرهنگی و وزاتخانه است، در دانشکده‌ها نصب کردیم، جلسات متعددی نیز با اساتید متشرع و کارمندان و ضابطین فرهنگی در خصوص اجرای این آئین‌نامه، نحوه برخورد، آسیب‌ها، آگاهی‌بخشی، توجیهی و ارشادی مبتنی بر معرفت، برگزار کردیم و تعدادی از ضابطین موجه فرهنگی را تعیین کردیم تا اگر کسی پوشش نامناسب عرفی دارد در وهله اول به نصیحت و ارشاد وی بپردازند و اگر افراد خاطی بر رویه نامناسب خود اصرار داشتند با حفظ آبرو و حرمت آن‌ها نسبت به تذکر و ارسال پیامک به هنجارشکنان اقدام شود. متأسفانه از ۱۲ هزار دانشجو تنها ۲۵۰ تا ۲۶۰ نفر به آئین‌نامه پوشش مناسب پایبند نیستند، ما باید حق اکثریت اساتید و دانشجویانی که می‌خواهند در محیطی سالم تحصیل نمایند را به جا آوریم با تمام این اوصاف هیچ دانشجویی به خاطر پوشش نامناسب به کمیته انضباطی معرفی نشده است اما عده‌ای روی مواضعشان سماجت دارند که به آن‌ها اعلام کردیم اگر بر این رویه اصرار داشته باشید راهی جز رفتار قانون‌مند نداریم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:5 خرداد1398 ، کدخبر: 4626699: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
0
0
فقط آمار فقط آمار بازی فقط نگرش پوسته ای به مسائل
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین