پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۵۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
مارک کیمیت، معاون وزیر خارجه سابق آمریکا در گفتگو با الجزیره تصریح می‌کند که هیچ مقایسه‌ای بین تعامل ترامپ با پرونده کره شمالی و نحوه تعامل او با ایران وجود ندارد؛ به این دلیل که ترامپ شخصا گفتگوی دوستانه‌ای با رهبر کره شمالی داشت، در حالی که تا کنون گفتگویی بین رئیس جمهور آمریکا و مسئولان ایرانی صورت نگرفته است. علاوه بر این، بعید است در اینده هم ترامپ شیوه‌ای مشابه کره شمالی را در مورد ایران به کار بندد.
شعارسال: مارک کیمیت، معاون وزیر خارجه سابق آمریکا در گفتگو با الجزیره تصریح می‌کند که هیچ مقایسه‌ای بین تعامل ترامپ با پرونده کره شمالی و نحوه تعامل او با ایران وجود ندارد؛ به این دلیل که ترامپ شخصا گفتگوی دوستانه‌ای با رهبر کره شمالی داشت، در حالی که تا کنون گفتگویی بین رئیس جمهور آمریکا و مسئولان ایرانی صورت نگرفته است. علاوه بر این، بعید است در اینده هم ترامپ شیوه‌ای مشابه کره شمالی را در مورد ایران به کار بندد.

در ادامه این مطلب آمده است: وی افزود: باید شرایط داخلی ایران به خوبی درک شود؛ چرا که در ایران یک نفر تصمیم گیرنده نیست و در آمریکا، شخص رئیس جمهور تصمیم گیری می‌کند.

مسعود معلوف، سفیر سابق لبنان نیز معتقد است که پیش بینی سیاست ترامپ در قبال کره شمالی، ایران و حتی خاورمیانه دشوار است؛ چرا که سیاست سابق او دائم در حال دگرگون شدن است. وی تصریح کرد که ترامپ مطابق میل خود و منافع انتخاباتی اش با مسائل منطقه تعامل دارد و همان کاری را می‌کند که می‌داند برای پیروزی اش در انتخابات مفید است. معلوف تاکید می‌کند که ترامپ هیچ دیدگاه یا نقشه‌ای برای برخورد با ایران و کره شمالی ندارد و این مهم طی تناقض در مواضع او و دولتش به خوبی اشکار می‌شود.

در مقابل، صباح زنگنه، دیپلمات ایرانی می‌گوید اظهارات مسئولان آمریکایی بیش از پیش باعث مبهم شدن فضا برای ایرانی‌ها می‌شود؛ به این دلیل که نوسان‌های شدید در موضع گیری دولت آمریکا باعث دشواری تعامل ایران با اوضاع موجود می‌شود. به عبارت دیگر، تا زمانی که یک صدای واحد و استراتژی مشخص از سوی آمریکا صادر نشود، پرداختن به مساله سخت خواهد بود. وی می‌افزاید: تصمیمات ترامپ به ضرر ایران بوده و همین ضرر‌ها باعث شده ایرانی‌ها با درخواست‌های اخیر ترامپ برای مذاکره مخالفت کنند.

اما باربارا اسلاوین، کارشناس ارشد موسسه اتلانتیک، معتقد است که تعامل آمریکا با هر یک از کشور‌های کره شمالی و ایران، متفاوت است؛ در مورد کره، تعامل با یک شخص صورت می‌گیرد، اما در ایران، باید مسئولان به اجماع برسند و در خصوص آمریکا تصمیم گیری کنند. این در حالی است که هم پیمانان آمریکا در خاورمیانه، فشار این دولت برای عقب نشینی ایران از منطقه را تایید می‌کنند.

اسلاوین در گفتگوی خود با الجزیره می‌افزاید: با وجود فروش سلاح‌های فراوان به هم پیمانان آمریکا در منطقه، قدرت نظامی ایران از آن‌ها برتر است و می‌تواند به منافع آمریکا و شرکای آن در خاورمیانه آسیب برساند؛ از این رو، گزینه جنگ همیشه مطرح است.

کیمیت در مورد اینکه ایران ظرفیت‌های نظامی زیادی دارد با اسلاوین هم عقیده است و تاکید می‌کند که با وجود صحبت‌های مستشاران ترامپ در مورد جنگ، وی نمی‌خواهد ضرر کاملی به ایران برساند و تنها به تحریم‌های اقتصادی اکتفا می‌کند. علاوه بر اینکه رئیس جمهور آمریکا به دنبال توافقی با ایرانی هاست که کنگره نیز آن را تصویب کند.

در این میان زنگنه می‌گوید: ایران طرحی مبتنی بر تعهدات و توافق‌های عدم تجاوز در خلیج فارس ارائه داده و سه دولت خلیج فارس اساسا با این طرح موافقند و تنها سه دولت دیگر باقی می‌مانند. این در حالی است که پس از رسیدن بن سلمان به حکومت عربستان، اتفاق نظری بین تل آویو و ریاض ایجاد شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب ، تاریخ انتشار: 13 خرداد 1398 ، کدخبر: 480831 ، www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
0
0
اساسا قصد همچین کاری کنه رو هم نداره، از اول هم این موضوع علام شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین