پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
تحلیلگر "المانیتور" با اشاره به شرایط جغرافیایی و ژئوپولیتیک و معادلات منطقه علل تفاوت نقش حوثی ها و حزب الله لبنان با یکدیگر برای ایران را مورد ارزیابی قرار داده است.



شعارسال : "سعید جعفری پویا" روزنامه نگار ایرانی در مقاله تازه خود در سایت "المانیتور" این پرسش را مطرح کرده که ایا ایران مایل به ادامه حمایت از حوثی های یمنی علیه دولت مورد حمایت عربستان سعودی در آن کشور است ؟ او باور دارد که علیرغم کمک های گسترده ایران به حوثی ها بعید است که دولت ایران قصد داشته باشد به ارائه کمک هایی از جنس کمک به حزب الله لبنان به حوثی های یمنی مبادرت ورزد.

تحلیلگر "المانیتور" اشاره می کند که جنبش "انصارالله" در یمن که معمولا از آن تحت عنوان "حوثی" یاد می شود همواره مورد احترام بسیار ویژه برای جمهوری اسلامی ایران بوده است. او در ادامه می نویسد:"رسانه های غربی همواره از روابط بسیار عمیق بین ایران و انصارالله گفته اند. در واقع، "حسین بدرالدین حوثی" برادر رهبر فعلی آن گروه "عبدالمالک حوثی" و بنیانگذار جنبش انصارالله از زمان جنگ هشت ساله ایران و عراق با ایران روابط حسنه داشت و در سال 1986 میلادی به تهران سفر کرد".

سعید جعفری پویا اما اشاره می کند که علیرغم آن که حوثی ها خواستار ارائه کمکی از سنخ کمک ها به حزب الله لبنان از سوی ایران بوده اند، مقام های ایرانی برای ارائه چنین کمک هایی متقاعد نشده اند و این موضوع عملی نشد. او در ادامه می نویسد:"حوثی ها هرگز موفق به کسب حمایتی از جنس حمایت ایران از حزب الله لبنان نشدند. سید "حسین موسویان" رییس پیشین کمیته روابط خارجی شورای عالی امنیت ملی در گفت و گو با "المانیتور" در این باره گرفت:"ایران نمی خواهد در منازعه یمن نقش ایفا کند. تجاوز نظامی سعودی ها علیه یمن ایران را وادار کرده تا برای تقویت روند صلح در آن کشور کوشش کند". با این حال آقای موسویان باور دارد که حفظ صلح در یمن بدون حضور ایران ناممکن است.

این روزنامه نگار ایرانی در ادامه به علل عدم حمایت از جنس حزب الله لبنان از سوی ایران به حوثی های یمنی اشاره کرده و می نویسد:"نخست آن که از نظر جغرافیایی و ژئوپولیتیک باید این موضوع را مطرح کرد. یمن از نظر استراتژیک اهمیتش قابل مقایسه با اهمیت لبنان برای ایران نیست. لبنان در قلب خاورمیانه واقع شده است در حالی که یمن در وضعیتی پیرامونی به سر می برد. حضور در لبنان برای ایران اهمیت دارد چرا که آن کشور همسایه اسرائیل است و به دریای مدیترانه راه دارد. از این نظر یمن چنین اهمیتی برای ایران ندارد. هم چنین از نظر نقش به عنوان بازیگر خارجی یمن به باتلاقی سرشار از فقر تبدیل شده که نشانه ای از صلح بلند مدت و ثبات در چشم اندازش دیده نمی شود. نکته دوم آن که ایران در لبنان با رقبای مختلفی از جمله فرانسه، اسرائیل و عربستان سعودی مواجه است در حالی که در یمن تنها رقیبش عربستان سعودی است. در این میان اما یمن برای عربستان سعودی حیاتی تر از لبنان است چرا که در مرز 1.307 کیلومتری با آن کشور قرار دارد. در نتیجه، از دیدگاه ایران تداوم منازعه با عربستان سعودی در یمن می تواند خطر گسترش رادیکالیسم و فعالیت گروه های افراطی در منطقه را افزایش دهد. نکته سوم آن که در صورتی که تفاوتی بنیادین میان حوثی های یمنی و حزب الله لبنان وجود دارد. از دیدگاه مذهبی در یمن مذهب شیعه آن گونه که ایران انتظار دارد تفسیر از دین ندارد. حوثی ها زیدی هستند و منحصر به یمن در حالی که در لبنان و عراق شیعیان دیدگاهی مشابه ایران دارند".

تحلیلگر المانیتور اشاره می کند که علیرغم ان که حزب الله تا حد زیادی از همکاری با دولت ایران سود می برد و با دولت اسد در سوریه نیز همکاری دارد با این حال، یمن از همه سو در محاصره دریا قرار دارد. علیرغم آن که آن کشور مرز مشترکی با عمان دارد اما شواهد تاریخی نشان می دهند که مسقط هیچ گاه تمایلی به مداخله در امور کشورهای منطقه نداشته است. عربستان سعودی در حال حاضر یمن را تحت محاصره دریایی و هوایی در آورده است در نتیجه امکان کمک رسانی به حوثی ها نیز دشوار است".

تحلیلگر المانیتور در پایان نتیجه گیری می کند که با توجه به مسائل مطرح شده حضور بیش تر ایران در یمن و مسائل داخلی آن کشور چندان قرابتی با منافع ملی ایران ندارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت پایگاه خبری تحلیلی خرداد ، تاریخ انتشار چهار شنبه 06 آبان 1394 ، کد مطلب : 163211 : www.khordadnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین